hjälp och info om ehmie 2227

#1 - 5 oktober 2012 10:31
har köpt en ehmie 2227 till mitt 180l kar.
http://www.pwss.se/product.php?productid=9806&cat=0&page=1

men vet inte vad det är jag köpt igentiligen :S

vad är intrevall saken som sitter där och varför är det ett extra uttag mellan insuget och utloppet?
#2 - 5 oktober 2012 10:57
rgolsson skrev:
har köpt en ehmie 2227 till mitt 180l kar.

http://www.pwss.se/product.php?productid=9806&cat=0&page=1

men vet inte vad det är jag köpt igentiligen :S

vad är intrevall saken som sitter där och varför är det ett extra uttag mellan insuget och utloppet?
Jag vet inte riktigt hur detta filter funkar rent tekniskt men teoretiskt är det så att, behållaren på sidan ska dra vatten från filterdelen så att filtermassan friläggs från vatten och får kontakt med luft, för att öka den biologiska effektiviteten. När den ska tömma filterdelen så måste luft kunna komma in i filtret och sen även tryckas ut igen och därför ska det fästas en luftslang mellan insug och utblås på slangenheten!

Jag får inga bra vibbar av det här filtret, känns som en lösning som kommer ställa till problem...
#3 - 5 oktober 2012 12:51
Jag har inte haft det själv, men kompisen har haft det några år nu. Det är ett intervallfilter, som gör att flödet ut från filtret går i intervall och på så sätt bilder lite mer "strandflöde" istället för ett konstant flöde.
Personligen vet jag inte i ärlighetens namn om det är något att satsa på, om man nu inte är ute efter just den effekten.
Christer5
#4 - 5 oktober 2012 12:54
Kan du inte byta till något annat filter ?
#5 - 5 oktober 2012 12:57
okej,

känns som jag skall byta till något normalare
#6 - 5 oktober 2012 14:18
går inte att lämna tillbaka, eftersom det är en rea vara.
#7 - 5 oktober 2012 14:36
Kör du igång filtret, men läs bruksanvisningen noga avseende fallhöjd osv då det annars kan ha negativ inverkan på flödet.
#8 - 5 oktober 2012 23:52
Okej, skall se om jag får igång det i helgen, håller på att flytta.

Annons