Hjälp-Nu får det vara slut på Snäckorna...

#1 - 8 december 2007 17:51
Tycker att snäckor i allmänhet är rätt trevliga framförallt de lite större arterna men ett par hundra av nedanstående vill jag inte ha i mitt 720l kar!
http://www.aquahobby.com/gallery/e_Physa_Snail.php

Pratat med dom om att alla skulle flytta till ett mindre typ 50 l kar men dom tvärvägrar och klammrar sig ivrigt kvar helt oresonabla och viftar sina tentackler mot mig grrrrr.

Har under en tid matat obefintligt då det ofta skylls på detta, men inget synbart resultat
Vet att det är nyttodjur etc men vill snart börja med Discussar och vill absolut inte ha några sådana här snäckor kvar då.
Har i historien provat med gift av typ sera snail ex men med begränsad eller liten effekt
har även 2 st 15 cm praktbotior i akvariet, antar att dom blivit trötta på snäckor men tjocka e dom utan att dom får någon mat=).

Ph i akvariet 7,3 och tyvärr ganska hårt vatten typ 15kh kan detta gjort att giftet verkat dåligt ?
(overdoserade dock men utan resultat)

Hur gör jag för att bli av med dom finns det något annat gift?

MV. Kent
#2 - 8 december 2007 18:26
gift o gift men flubenol är ett utmärkt medel om man kan få tag på det :o) då det inte säljs i sverige länge inte i ren pulverform utan utblandade i andra forme så som pasta o tabletter...
#3 - 8 december 2007 20:13
Kulfiskar!

Mina pyttesmå rensade blixtsnabbt ett litet akvarium med massor av snäckor.
Sen kommer bekymret med vad de ska äta när snäckorna är slut...
#4 - 8 december 2007 20:22
Finns väl flera snäck ätare som tex elbuk
#5 - 8 december 2007 20:29
Det finns en ny typ av snigel i zoobutikerna nu som käkar andra sniglar, men den kostar runt 70-80:- men ska tydligen funka bra. Det är bara frågan om du vill ha en snigel eller ett par hundra;)?
Börja inte ta död på sniglarna med kemiska preparat bara, då det kan skada vattnet mer än vad som är nödvändigt då ett par hundra döda sniglar inte är det mest hälsosamma man kan ha i karet, trots att de är små.
#6 - 8 december 2007 20:35
Hej
Jag har haft samma problem i mitt 400 liters kar. Mängder av snäckor (sniglar) vill inte heller hålla på med gift.
Jag har plockat dem för hand, varje morgon när jag tänder samlar jag in alla jag kan hitta och varje kväll likaså. Skrapat rutorna dagligen för att ta död på alla ägg ansamlingar.
Plockat alla blad med ägg på, samt skaffat mig en snigelfälla som jag lägger i varje kväll.
Och se på F_n i morse hittade jag endast två st att plocka, så det börjar ge resultat.
Men som sagt du måste vara noga, plocka alla växt delar med ägg ansamlingar, plocka vart enda snigel du ser. Fällan gjorde nog tricket för mig, efter jag skaffade den så upplevde jag verkligen att det började vända.
Kan dock berätta att det har tagit mig nästan tre!!! månader att få övertaget på dessa små inkräktare.

Lycka till
/B
#7 - 9 december 2007 14:46
Härligt med en massa tips
Är lite tveksam till att man rent manuellt helt kan bli av med alla då dom finns överallt och att verkligen hitta varje litet ägg käns lite omöjligt men jakten fortgår.
Vill verkligen inte änvända något "gift" men med alla tipsen här skall jag göra nya försök återkommer med resultat, kan ta ett tag, hur va det blossom 3 månader =).
Forskar lite angående flubenol, verkar ju vara ett undermedel mmm
#8 - 9 december 2007 14:47
Finns det något namn på den snäckätande snigeln ? några erfarenheter om den ?
#9 - 9 december 2007 15:00
Nej men i affären stod det bara snigelätande snigel och det var precis vad den gjorde med:p.
#10 - 9 december 2007 15:14
snäckan som käkar andra snäckor heter Anentome Helena http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110189..

Flubenol är ju inget gift och därför är det ganska bra att använda, flubenol är maskmedel och det enda man skall ta hänsyn till är att vissa räkor kan vara känsliga för detta..
#11 - 9 december 2007 20:35
Flubenol verkar ju vara den solklara lösningen nu skall jag jag bara få tag i det men det skall ju gå ....

Tackar för tipset Haacke, gör ju livet klart lite enklare

Annons