[QUOTE=helen_wigh]Okej, så en säger byt vatten och en att man inte ska göra det.[/QUOTE]
Om du gör det eller inte beror väl till största delen vem du litar mest på. Jag har inte sagt att vattenbyte är skadligt, bara att det är onödigt och att det förlänger inkörningen utan nytta. Detta gäller endast under förutsättningen att fiskarna är oberörda av nitriten, om de andas häftigt och är medtagna av nitriten är vattenbyte ett måste. Jag ser ingen anledning att avråda från vattenbyten i detta läget, men jag tycker att du först skall skaffa ett pålitligt test annars kanske du kommer att fortsätta att byta vatten i onödan i alla evinnerlighet.
Men, flera gånger här på zoopet har akvarister skrivit att man aldrig kan tillsätta för mycket nitrivec, stämmer detta?
Det är väl nästan som med vattenbytesdebatten. För mycket nitrivec är inte skadligt för dina fiskar, bara onödigt och dyrt. Jag själv använder inga såna preparat vid inkörning.
Och vad är egentligen den ultimata mängden att tillsätta och när för att göra mest nytta?
Utan erfarenhet av ämnet i fråga så kommer här ett någorlunda generaliserat svar. Tillverkarna av dessa preparaten tjänar pengar på vad som i själva verket till största delen är vatten. Det finns ingen som helst anledning för dem att sätta doceringsanvisningar på sina flaskor som är otillräckliga. De vill ju att du skall använda produkten och köpa ny när den är slut.
Vad gäller frågan om när du bör tillsätta den, så antar jag att det bästa är att tillsätta den när den har möjligheter att överleva i karet. Förutsättningarna för överlevnad är i ordning: vatten, fäste, syre och mat.
MVH
Magnus