HJÄLP Nitrit värdena är jätte höga!!

#1 - 8 oktober 2006 16:30
Hej..
Köpte ett test häromdagen och har gjort detta testen 3 ggr.. Och värdena är jätte höga..
Bytte 30 % av vattnet igår men värderna är fortfatande höga ..Ska jag byta vatten idag igen?? Något annat jag kan göra??Fiskarna verkar må bra men inte min äppelsnäcka..Den bara ligger nu..
Ska jag göra rent filtret också eller va ska jag göra??
#2 - 8 oktober 2006 16:33
Va e det för test du kört med och vad fick du för resultat?
Gör ett vattenbyte igen och släng i en matsked grovsaltsalt utan jod per 10L du bytar, detta hjälper fiskarnas slemmhinnor och fixar till nitritet lite.
Sluta mata till värden sjunkit!

Hur stort kar? Vilket filter har du? Nystartat?
#3 - 8 oktober 2006 16:33
Rengör inte filter, dagliga vattenbyten tills nitriten är borta + att du införskaffar nitrivec/bactozyn och kanske toxivec som du använder enligt instruktionerna (gärna överdosera) så löser det sig nog!
#4 - 8 oktober 2006 16:37
Jag har ett 57 liters och det har varit igång i två veckor..Köpte tetra test NO2. Och färgen är röd. Häller i nitrivec varje dag ,..
#5 - 8 oktober 2006 16:42
byt mycket av vattnet bums, sedan varje dag ca 50%. När nitriten börjar bli mindre minska mängden vatten du byter. Detta hade jag gjort! Har du mycket fiskar? Matar mycket?
När nitriten är 0 behöver du inte byta varje dag.
#6 - 8 oktober 2006 16:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag skulle rekommendera dig att byta 50% av vattnet var fjärde timme tills testet visar noll. Slösa inte p ånitrivecen utan spar den tills nitriten är väck. Den behöver tid p åsig för att jobba upp en fungerande bakteriekultur. Mata absolut inte dina fiskar under den kommande veckan och byt hälften av vattnet vid minsta tecken p ånitrit. Om du har ektozon eller jodfritt salt hemma ( som inte innehåller klumpförebyggande medel) så tillsätt det med. Saltet hjälper fiskarna att få en drägligare livsmiljö. Det skyddar deras slemskikt och hindrar nitriten från att skada deras syreupptagningsförmåga.[/COLOR][/FONT]
#7 - 8 oktober 2006 16:48
Qharma skrev:
Jag har ett 57 liters och det har varit igång i två veckor..Köpte tetra test NO2. Och färgen är röd. Häller i nitrivec varje dag ,..

Dom där stick testerna är inte riktigt exakta enligt utsago på forumet.
Vad för filter kör de med?
Filtret skall man rengöra då man märker försämrat flöde. Bästa sättet att rengöra är att tappa upp lite av akvarievattnet i en hink och krama ur filtret försiktigt, det är i filtret en större del av dom goa bakterierna finns.
#8 - 8 oktober 2006 17:17
HAr ingen aning av vad filtret heter.. Köpte ett paket där den var med..
Jag har matat mina fiskar väldigt sparsamt hela tiden..Men Ska jag verkligen byta vatten varfjärde timmer??All min aqua safe kommer gå åt nu då..

Det är inget stick test ja köpt utan ett sånt som man droppar.. Ska åka till djuraffären i morgon och be dom testa mitt vatten..
#9 - 8 oktober 2006 17:23
Köpte du det i paket då skall nog filtret vara anpassat för att filtrera akvariet 3ggr/timman, beror dock lite på din vattenkvalite.
Själv kör jag ingen aquasafe, polarn som har massa akvarium sa att han inte använde det alls.
4de timme verkar mycket men du har ju ett litet kar oxo.
#10 - 8 oktober 2006 17:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det beror ju på om du har nitrit eller inte? Byt tills nitriten är nere på noll!! Givetvis behöver ju du din nattvila så det kan va OK men kolla nör du vaknar hur det verkar!! [/COLOR][/FONT]
#11 - 8 oktober 2006 17:34
Det tar ca 12 tim för bakterierna i Nitrivec att börja oxideringen av ammoniak/nitrit.
Toxivec ger snabbare resultat.
Vilket nitrit värde har du?
#12 - 8 oktober 2006 17:34
Jag fick också Nitrit i mitt akvarium två veckor efter uppstart. Det har nu gått tre veckor och akvariet har varit nitritfritt i över en vecka. Följ de råd du får i forumet så ordnar det sig. Men det är massa hårt jobb i början gör stora vattenbyten ett par gånger om dygnet tills nitriten är borta, det är ingen ide att tillsätta nitrivec innan nitriten försvunnit. Mata inte förrän du haft nitritfritt vatten någon dag och då endast väldigt lite! Men det kommer att ordna sig, fast jag var också jätte orolig när mitt akvarium hade nitrit.
#13 - 8 oktober 2006 17:35
Qharma skrev:
HAr ingen aning av vad filtret heter.. Köpte ett paket där den var med..

Jag har matat mina fiskar väldigt sparsamt hela tiden..Men Ska jag verkligen byta vatten varfjärde timmer??All min aqua safe kommer gå åt nu då..

Det är inget stick test ja köpt utan ett sånt som man droppar.. Ska åka till djuraffären i morgon och be dom testa mitt vatten..

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Spara dina kemikalier tills vattnet är OK. Ingen idé att hälla i nåt som du strax måste hälla ur. Hur var det med salt? Hade du ektozon hemma? Använd det i så fall. Sök görna igenom gamla trådar på "Nitrit" så kommer du hitta massor av bra tips![/COLOR][/FONT]
#14 - 8 oktober 2006 17:51
Tack för alla tips!! JA ska göra allt för att mina fiskar ska få överleva.. Är mest orolig nu för äppelsnäckan.. Den har krypit in i sitt skal .. Va gör jag med han då??
#15 - 8 oktober 2006 17:54
Qharma skrev:
Hej..

Köpte ett test häromdagen och har gjort detta testen 3 ggr.. Och värdena är jätte höga..

Bytte 30 % av vattnet igår men värderna är fortfatande höga ..Ska jag byta vatten idag igen?? Något annat jag kan göra??Fiskarna verkar må bra men inte min äppelsnäcka..Den bara ligger nu..

Ska jag göra rent filtret också eller va ska jag göra??

Skaldjur av alla de slag är de som tar stryk först vid dåliga vattenvärden.

Följ råden vad gäller vattenbyten tidigare i tråden så ska det nog ordna sig.

Annons