HJÄLP! Ni som har alu-benställning

#1 - 3 februari 2008 12:06
Har ett Dala zooline 375L som jag börjat fylla på med vatten. Vi gjorde så att alla fötter på benställningen var rätt inställd innan vi började och vi tog hjälp av ett vattenpass för att få det vågrätt och lodrätt. Allt kändes stadigt och bra så vi började fylla på med vatten. De mittersta två benen i ställningen fick vi rådet av säljaren att ställa in då vi fyllt halva karet för att det inte skulle bli så att karet stod och vajade på dem.

När halva karet var fyllt skruvade vi de mittersta fötterna som de skulle vara och kände på karet och det känndes stadigt. Nu när vi fyllt hela så tycker jag att det känns svajigt. Kan inte fatta att denna lilla alu-ram ska orka hålla upp hela karet med 375L vatten. Men det värsta är som sagt att det känns som att det svajar. Inte som om det står ostadigt mot golvet utan som om själva ramen är vek.

Ska det inte stå helt stilla om man rör det, eller kan det svaja lite? Det känns som om det skulle kunna tippa om någon råkar gå in i det/putta till det så att vattnet börjar stjälpa fram och tillbaka. Men hur sjutton ska man få det 100% stadigt då? :(
Guest
#2 - 3 februari 2008 12:19
Jag brukar lägga under lister som går längs över tre ben. Alltså 2 st.
Sen lodar jag plant med alla ben innan jag fyller. Ev krävs någon efter justering då karet är halv fullt, men helst rör jag det inte alls.

Jag hade tömt ur det och börjat om från början.
Jag lägger hellre 1 timmes jobb på lodning än går o oroar mig sen.
#3 - 3 februari 2008 12:20
Har oxå ett Dala Zooline med aluminiumställning. Vi lodade in med lite vatten, kollade sedan med vattenpass igen efter att ha fyllt karet till hälften och en sista gång när det var helfyllt.
Vi justerade dock _alla_ fötterna redan från början och kände att verkligen alla fötter hade jämn fördelning. Det rör sig ytterst, ytterst lite om man verkligen vill, men inte alls vid normal beröring (dvs när man "hänger över" det och rör runt eller om man stöter till det). Känns överhuvudtaget som om det är väldigt stadigt och hundarna har stött till det ett par gånger utan att det gungat till.

Jag får känslan att ni inte fått vikten fördelad över alla 6 fötter.. Svajigt ska det iaf inte vara. Är det helt nytt?
#4 - 3 februari 2008 12:20
Mina frågor till dig är den ny eller begagnad?

Om ni skälva monterade ställningen, har ni då med skjutmått kontrollerat så att innermåtten där knutkorsen sitter är 22 mm?

Om ställningen var monterad, kontrollerade ni så yttermåttet på aluminiumprofilen vid de svarta knutkorsen var exakt 25mm?

Har dom fyrkantiga knutkorsen metallförstärkningar av aluminium eller stål?

Vet ni om knutkorsen är Porsa eller inte?

En ny benställning i aluminiumprofil ska inte röra sig en ångström, om benställningen är rickig så beror det antingen på att aluminiumet där knutkorsen är monterade sträckt sig eller att knutkorset är uttjänt och behöver bytas..

Gå in på www.porsa.dk och titta på deras Kubus Byggesystem under Produkter, det finns dessutom en prislista att ladda hem i pdf format.

Lycka till.
#5 - 3 februari 2008 12:26
Benställningen var monterad och allt begagnat. Luta mig i och hålla på kan jag, men jag tycker inte att det ska gå att vicka på, det känns ostadigt. Jag är rätt säker på att vi fått vikten fördelad på alla 6 ben, men däremot så känns det som om ställningen inte är okej, det är ju den som rör sig.

Nu är jag inte alls särskilt sugen på alu-ram. Vare sig denna eller en ny. Känns som om en bänk kanske är det enda rätta ändå, då svajar det inte såhär i alla fall. Men vad väljer man för bänk?
Guest
#6 - 3 februari 2008 12:29
Juwel gör ju enligt mig snygga o bra bänkar. (dock ej med justerbara fötter) Då får ni förvaring på samma gång, och gömsel av kablar.
Känner du nu att du vill skippa ställningen och har ekonomi, så köp en bänk!
#7 - 3 februari 2008 12:36
Om jag testar att ställa in det en gång till, ska jag ställa in benen innan akvariet kommer på då eller ska jag ha karet på benställningen när vi ställer in dem?
#8 - 3 februari 2008 12:43
Vi gjorde bara en "grovinställning" av ställningen innan karet kom på (så att det inte var massor att justera med karet på), sedan justerade vi med lite vatten i så att man fick lite tyngd på.
Vicka ska det som sagt inte göra..
Bilagor:
#9 - 3 februari 2008 13:39
Vad för slags golv står ställningen på? Kan även vara svikt i golvet som märks. Isåfall kommer problemet finnas kvar oberoende av bänk.

Annars är min erfarenhet av alu-ställningar att det alltid finns ett visst svaj i dessa även när man fått jämn belastning på alla fötter men att det inte är något problem vid skötsel osv.
#10 - 3 februari 2008 14:00
Nu får du sluta upp att vela och bestämma dig, skriver du att den vickar så vickar den, det är väldigt enkelt, ta bort akvariet och känn om du kan få någon av lederna att röra på sig.
#11 - 3 februari 2008 14:15
Gaffel skrev:
Nu får du sluta upp att vela och bestämma dig, skriver du att den vickar så vickar den, det är väldigt enkelt, ta bort akvariet och känn om du kan få någon av lederna att röra på sig.

Jo visst vickar det, men hur lätt är det att avgöra om det är alu-ställningen, golvet eller hur det är inställt?? Inte så lätt att kolla om själva lederna rör sig, mikromillimeter kan räcka för det blir en väldig skillnad när det kommer i en massa vatten. Mitt andra kar står på en enkel tv-bänk, visserligen är det karet bara på 110L men det rör sig inte minsta lilla.

Har ju inte råd att fylla och tömma karet hur många gånger som helst heller. Tragiskt var detta i alla fall. Trodde aldrig att det skulle bli så himlans krångligt att ställa in 6 fötter. Nu dröjer det många månader innan jag får råd med en riktig bänk och får igång detta eftersom jag lagt de sista pengarna på pump, doppvärmare, sand osv. [:-28]
#12 - 3 februari 2008 14:41
kan du ladda upp lite bilder på karet, golvet oc ställningen? Lättare att avgöra vad som kan rättas till då.
#13 - 3 februari 2008 15:42
Nu har jag och sambon gjort ett nytt försök med att ställa in benen. Vi tappade karet på vatten och sand och lyfte av det. Vi kände på benställningen och den kändes fast och solid. Ställde in benen så gott vi kunde innan vi lyfte på karet och finjusterade då karet var på igen. Helt stumt är det inte men vi tror att det skall fungera. Har pratat med flera andra akvarieägare och de säger att dessa kar på alu-stativ sällan är helt vingelfria.

Nu har vi fyllt upp hela karet igen och visst vinglar det om man sliter i det, men annars känns det stabilt. I sidled är det totalt vingelfritt. Jag kan göra svallvågor i karet med armen nu utan att det rör sig, det måste väl vara godkännt? Har även provat att putta lite på det och det ser mycket bättre ut.

Tyvärr är det nog också så att vårt golv är lite svankigt på vissa ställen. Vi flyttade hela karet 50cm åt ena sidan denna gång och det verkar som om bara det gjorde att det blev en förbättring.
#14 - 3 februari 2008 15:57
En alubenställning med 6 benpar har 6 st lodräta profiler med skruvbara fötter i första lagret. 7 st vågräta och 6 st lodräta profiler med 4 st 4-vägs kors och 2 st 5-vägs i andra lagret 7 st vågräta med 4 st 3-vägs och 2 st 4-vägs kors.

Sen skulle jag rekomendera att inte ha så långa första ben(dom lodräta som har ställbara fötter) längden på dessa är den enda grunden för vingel om ställningen är intakt.

Det finns massvis med exempel på folk med lite DIY som skapat riktigt vackra möbler av en aluminiumbenställning som grund.

Det finns olika varianter på Porsas Kubus, tex en svensk tillverkare som gjorde butiksinredning med en mindre aluminiumprofil och oarmerade knutkors.

Prova att lägga ut 2 st rostfria plattjärn eller dyl om golvet är väldigt ojämnt.
#15 - 3 februari 2008 16:01
Har inget bra tips Frida, utan vill bara önska lycka till, hoppas det funkar bra med nya karet!
#16 - 3 februari 2008 18:16
CeciliaW skrev:
Har inget bra tips Frida, utan vill bara önska lycka till, hoppas det funkar bra med nya karet!

Tack =) Ska försöka få det att fungera. Är mest rädd för att vårt golv inte skall acceptera nya karet. Får se hur det blir med hela projektet :)

Annons