Hjälp, Något Ni Aldrig Läst Förut

#1 - 1 maj 2005 19:42
Fiskexperter, LÄS GÄRNA OM DETTA!

Skulle utfodra mina fiskar för 30 minuter sedan. Allt gick bra. Har även en relativt nyinköpt påfågelciklid i mitt akvarie. Han är nog 8cmlång ungefär. Utfodrade med röda mygg. Så får han se en röd mygglarv på bottnen och störtar ner för att sluka den. Problemet är bara att han i samma veva får in en stor sten/grusbit, närmare en centimeter lång, i munnen, och SVÄLJER DEN! Först så höll han på att kvävas och kämpade i säkert 10min för att hålla sig vid liv och låg livlös på bottnen en stund. Så jag plockade upp honom och hade en pinsett redo men tyvär var stenen svald. Så smångingom piggnade han till och nu simmar han som vanligt.

Men ärligt talat. Hur lång tid kan han ha kvar av sitt liv? Det måste ju bli förstoppning i tarmsystemet. Stenen lär väl fastna och blockera ny föda från att transpoteras till ändtarmen. Vad tror ni?
#2 - 1 maj 2005 19:51
Svårt att säga, men det är möjligt att den klarar sig. Jag har i alla fall fått upp flera gäddor med underligt maginnehåll: pinnar, stenar och annan bråte.
#3 - 1 maj 2005 20:11
Hur beter han sig? Verkar han ha besvär eller är han som vanligt? Håll koll på om han vill/kan äta. Hoppas det går bra!
#4 - 2 maj 2005 16:10
Hejsan. Än så länge lever han och äter och beter sig som vanligt. Hoppas han klarar sig åtminstone.
#5 - 2 maj 2005 18:39
för hoppas det fortsätter så
#6 - 2 maj 2005 19:58
Ser du stenen i magen? Normalt brukar de spy upp sånt de inte kan smälta.
#7 - 3 maj 2005 13:04
Skulle tro att han han en ganska stor chans att klara sig. Något av det lite mer brutala för mig var när jag fick en gädda på 4-5 kilo som hade en gäddsax stack ut genom buken. Men det hade börjat läkt runt saxen och trors detta så högg han ju på min vobbler. Så nacka honom inte än ;)
#8 - 3 maj 2005 18:16
Hej

Nej jag kan inte se stenen, eller någon form av utbuktning så att säga som skulle kunna vara en sten. Det skulle ju kunna vara så att den spytt upp stenen utan att jag lagt märke till att. Vad som är helt säkert är dock att han svalde den från början för han dog nästan som sagt på kuppen och seglade ner livlös på bottnen efter att ha försökt svälja den under 5min.

Han äter dock som vanligt och skyddar sitt revir och är på hugget så han verkar bra än sålänge. Klarar han sig veckan ut så bör han väl greja det.
#9 - 3 maj 2005 20:30
Kan fiskar verkligen spy??

Annons