HJÄLP! "mjölkigt" vatten i yngelkar

#1 - 10 augusti 2006 18:26
Snälla hjälp mej! Vattnet i mitt 54l yngelkar är "mjölkigt", vad kan det beropå?
I karet går det 11st trewavase "rost" yngel och 15st röd zebra yngel. Har gjort ett 50% vattenbyte idag, det blev lite bättre men efter ett par timmar så var det likadant igen. Så snälla hjälp mej, vad ska jag göra för att få bort "mjölkigheten?/ Trixan
#2 - 10 augusti 2006 20:02
[quote=trixan]Snälla hjälp mej! Vattnet i mitt 54l yngelkar är "mjölkigt", vad kan det beropå?
I karet går det 11st trewavase "rost" yngel och 15st röd zebra yngel. Har gjort ett 50% vattenbyte idag, det blev lite bättre men efter ett par timmar så var det likadant igen. Så snälla hjälp mej, vad ska jag göra för att få bort "mjölkigheten?/ Trixan[/quote]

Se till att det är mycket bra genomströmmning av vatten i karet, det är förmodligen en algblommning som ofta blir om man byter mycket vatten på en gång.det är små levande microskopalger som exploderar om det blir mycket syre och mycket rent vatten på en gång.De finns i vårat kranvatten,särskillt där vattnet är lite mjukare.
Det är absolut inte farligt för fiskarna, det ser bara så tråkigt ut.Det lägger sej ganska snart.
Se också till att det inte kommer direkt solljus på karet.Står det väldigt ljust, så flytta det eller häng för fönstrena där det står.

Mvh.Ida
#3 - 11 augusti 2006 10:49
Ok, tack för svaret. Det står ganska ljust, ska hänga för fönstren dagtid, får se om det hjälper.

Annons