Hjälp! Mina yngel beter sig konstigt

#1 - 22 april 2007 12:58
Jag har i fredgas flyttat över allt i mitt 112 liters till ett drygt 100 liters för att de stora började läcka...

Och nu så har mina yngel som jag har i en yngelbox börja bete sig konstigt.
De simmar runt och gör typ volter mot botten och kanten.. Och vissa sår typ uppe vid kanten, och de ser ut som de försöker ta luft?
Någon som kan hjälpa mig, vill inte att de ska dö :(
#2 - 22 april 2007 13:00
tog du över vatten osv med?

brukar va riktigt svårt att flytta yngel mellan olika kar, jag har aldrig lyckats iaf... (bror ju dock på storlek med)

Om du tog allt vatten osv från de större karet borde det gå...
#3 - 22 april 2007 13:10
Jaja, jag tog all vatten från de stora, allt grus osv..
Även de allla de andra stora platysarna ser oroliga ut... :/
#4 - 22 april 2007 14:16
Nu har alla mina fiskat börja göra "volter" mot växterna och roten,stenaarna.. har testat vattnet och de är inget fel..
Kan nån hjälpa mig ? :(
#5 - 22 april 2007 19:01
Du hade inte gjort rent det andra akvariumet med nåt medel?
Medel = gift för fiskar
Eller kan det vara nåt annat tillbehör som tvättats eller så?

/Stefan
#6 - 23 april 2007 06:06
Såvida det ej är rengöringsmedel som är boven, så har du ändå rubbat balansen. Jag skulle testa tillsätta Toxivec (hjälper tillfälligt mot en massa giftigheter)efter ett delvattenbyte. Kan det vara ammonium måntro?? Syns ej på standardtesterna.
#7 - 23 april 2007 10:42
Hmm...byt vatten och i med aktivt kol i filtret?
#8 - 23 april 2007 14:09
Var filter och så inkörda? Eller kör du utan filter i yngelkaret, isf måste du se till att ha många växter som kan ge syre åt ynglen, trots att de är små så har de stora krav! :D
#9 - 23 april 2007 15:22
fifi skrev:
Var filter och så inkörda? Eller kör du utan filter i yngelkaret, isf måste du se till att ha många växter som kan ge syre åt ynglen, trots att de är små så har de stora krav! :D

läs om tråden är ett tips...

gissar på att balansen rubbats i karet, yngel är väldigt kännsliga för flytt osv så att de kan stryka med får man nog räkna med, men de stora känns ju lite mer konstigt, dock så bror de ju helt på hur du gjort vid flytten, skulle ju kunna va så att du använt någon taskig hink eller dyl som de varit rengöringsmeddel i och därav att de blivit så här.
#10 - 24 april 2007 08:07
Det är inte 100% att man har samma filter när man byter karet vid läcka, chansen finns ju att det var ett "stationärt" eller vad man ska säga, det var därför jag frågade om filtren.

Men jag läste fel också eftersom jag fick det till att var bara yngel i karet.

Annons