Hjälp! Mina Platys "ligger" på botten tills mat vankas

#1 - 8 januari 2006 18:35
Hejsan, har en liten fråga här.[8)] Har nyligen köpt 10 st platys till mitt 80l akvarium. Har haft dem ca 1 vecka, och har nu märkt att många av dem "ligger" på botten tills jag kommer och ger dem mat. Är detta normalt för platys eller är det något fel.
Ska nämna att ett tag innan jag skaffade platys hade 9 st guldfiskar, men alla dog [:(] utom 1 pga nitrit i vatten. Men innan jag köpte platy så fick jag kollat vattet med zooaffären och fick klartecken på att inget nitrit i vattnet och att jag kunde skaffa nya fiskar.
Fiskarna verkar ju aktiva och allerta när jag matar dom. Alla kommer upp till ytan och vill äta.
Har några växter, fråga inte vad, 6 av dem ser ut som "svansar" och två av dem ser ut lite som grodblad. Tempen på vatten ligger på ca 23-24 grader, har ingen doppvärmare, pumpen verkar funka som den ska. Matar lite 2 ggr/dag och gör ca 20% vattenbyte i veckan och tillsätter då lite salt, nitrivec och lite aqutan.

Hoppas någon har svar på min fråga.[:)] Vill ju gärna fortsätta hålla på med akvariefiskar då det är trivsamt att ha i hemmet, men tråkigt när man ser att kanske nått är fel på fiskarna[:(]

MVH
En frågvis nybörjare [:)]
#2 - 8 januari 2006 18:37
har du kollat nitrithalten efter du stoppa i fiskarna??
nitriten bildas ju av deras avföring
#3 - 8 januari 2006 18:53
Det smartaste att göra nu e att byta lite vatten och kanske höja temp. Men eftersom du verkar ha en Guldfisk så är det nog inte så smart att höja temp.

Köp nitrit test det är inte sååå dyrt, runt en 100 något mindre.
#4 - 8 januari 2006 19:55
Tack för svar, ska till zooaffären imorgon och köpa detta test och se. Återkommer om det inte skulle vara det.
#5 - 8 januari 2006 20:55
Hej igen, såg nu att min guldfisk har vita prickar på bakfenorna, antar att det är vita pricksjukan. Så imorgon är det jag som åker till zooaffären och köper medicin och en doppvärmare, för antar att jag ska höja tempen till runt 30 grader även om jag har guldfisk i akvariet, eller??? Är det något mer jag ska tänka på?
#6 - 8 januari 2006 21:07
kollar du på artbeskrivningen blir en guldfisk 45cm i ska ha ett akvarium på minst 250l,
#7 - 8 januari 2006 21:42
Informationskylten på zooaffärerna jag varit i där står det att denna guldfisk blir ca 20-25cm och ingen av personalen på zooaffärerna jag varit i har sagt att jag måste ha minst 250l. Har från början sagt vad jag har för storlek på akvariet och ingen avrådde mig att skaffa guldfisk till detta akvarium.
Guldfisken jag har nu tillsammans med mina Platy är ca 5 cm.
#8 - 8 januari 2006 21:46
nej ok. de e ju upp till var o en.. klart att dom säger att de går bra. dom vill väl tjäna pengar
#9 - 8 januari 2006 21:55
Jag är helt ny på detta med akvaruim. Har endast haft fiskar i 4 mån och när jag köpte dessa litade jag ju helt på vad personal i zooaffär säger. Sedan kan ju inte jag hjälpa att dom ger ut fel information till sina kunder.

Men vad har egentligen detta med min fråga om mina platy att göra?
#10 - 8 januari 2006 21:57
ja menar inte heller att du inte ska lita på dom innan du vet men de finns många som gör allt för o få sälja ocå. nope ingenting med din platy o göra..
kom in på annat bara,
lycka till med platyn i alla fall
#11 - 9 januari 2006 23:44
Varför kör du med salt? bara onödigt, det är bättre att ta till vid sjukdom!! vita pricksjukan är det nog inte(vita prickar på kroppen)..,. det är troligare att det är svamp... då det sitter på fenorna!
#12 - 10 januari 2006 01:35
[quote=andreassofus]kollar du på artbeskrivningen blir en guldfisk 45cm i ska ha ett akvarium på minst 250l,[/quote]

skulle tro det är slöjstjärt och dom blir 25cm men fortfarande på tok för stor för 80 liter.
#13 - 10 januari 2006 01:58
folk här är i allmänhet väldigt bra på att ta kritik måste jag seja.. NOT..
#14 - 12 januari 2006 15:50
Jag tror att platysarna vill ha högre temp...det ultimata vore ju om du kunde köpa en doppvärmare till dem.

Jag antar att jag inte behöver upprepa att guldfiskar behöver 250 liter...

Låter skumt att de ligger på botten...enda gången mina platys är stilla är på natten när de sover.
#15 - 12 januari 2006 16:01
jepp. platy ska ha mellan 24-28 grader och guldfisk ska ha mellan 13-23 grader
#16 - 12 januari 2006 17:08
[QUOTE=porlas] för antar att jag ska höja tempen till runt 30 grader även om jag har guldfisk i akvariet, eller??? Är det något mer jag ska tänka på?[/QUOTE]

30 grader låter väldigt varmt för en guldfisk. Du kanske bör ställa frågan under "Guldfisk (slöjtjärt) och Koi".

Något som är väldigt viktigt att tänka på är att medicinen även dödar nyttobakterierna i filtret som bryter ner ammoniak och nitrit. Så efter en medicinering måste man alltid göra ett stort vattenbyte och börja med bakteriekultur igen precis som i ett nystartat akvarium. Man bör även mata sparsamt och hålla koll på nitriten i några veckor precis som i början.

[QUOTE=porlas]Informationskylten på zooaffärerna jag varit i där står det att denna guldfisk blir ca 20-25cm och ingen av personalen på zooaffärerna jag varit i har sagt att jag måste ha minst 250l. Har från början sagt vad jag har för storlek på akvariet och ingen avrådde mig att skaffa guldfisk till detta akvarium.
Guldfisken jag har nu tillsammans med mina Platy är ca 5 cm.[/QUOTE]

Du kunde ju inte veta att du fick fel information på zooaffären, men tyvärr har du fått det. Jag har lärt mig att aldrig lite på vad de säger på akvariebutiker...

Guldfiskar är (pga att de är kalltvattensfiskar och billiga) nog de mest missskötta akvariefiskarna runt om i världen. Tyvärr! Men det stämmer att de kan bli 45 cm långa och kan bli över 30 år gamla (vilket de nästan aldrig blir pga att de får leva såna miserabla liv i minimala akvarier). Som sagt, du kunde ju inte veta detta, men så är det.

Man ska inte heller blanda kalltvattensfiskar med tropiska fiskar. De trivs ju i olika miljöer och vid olika temperaturer och jag undrar om inte dina platy ligger stilla på botten just för att det är så kallt för dem. Alla fiskar är ju mindre aktiva när det är kallt.

Det bästa hade nog varit om du kunde omplacera din guldfisk till någon som har en damm eller ett stort kalltvattensakvarium, köpa en doppvärmare och termometer och köra med tropiska fiskar istället.

Lycka till!
#17 - 14 januari 2006 20:29
Tack för alla tips.:)

Jag har nu införskaffat en doppvärmare och satt den på 26 grader och hoppas att mina små platys ska gilla detta bättre.
Dom vita prickarna som jag hade på fiskarna är också borta och jag har nu gjort ett större vattenbyte och ska hålla koll på nitriten så det inte blir galet där igen. Har sett att alla fiskar är betydligt piggare nu än va de va för några dagar sedan.[:-100]

Min lilla guldfisk kommer bli omplacerad till en kompis som har betydligt större akvarium, och själv kommer jag istället försöka hålla mig till fiskar som behöver samma typ av vatten och som inte blir så stora. Om någon har förslag på fiskar som går ihop med platys så är jag "all ears"

Man lär sig alltid av sina misstag.;) [:-18]
#18 - 14 januari 2006 20:33
du har termoteter va ?

många doppvärmare håller inte riktigt inställd temperatur.
#19 - 14 januari 2006 20:34
Japp jag har termometer och den visar samma som jag satt doppvärmare på.
#20 - 14 januari 2006 20:40
va har du för termometer ?
dom 3 senaste ja haft visar olika ;)

numera använder jag en digital ute/inne termometer med utesensorn i vattnet.
billigt och funkar bra samt loggar minsta och högsta värdet.

dock gör ryktet gällande att en del sensorer inte är vattentäta och bör då silikoneras.
#21 - 14 januari 2006 20:46
Den jag har är inte digital. Den ser ut ungefär som den äldre modellen av febertermometer. Köpte den på zooaffären för ett tag sedan. Den verkar visa betydligt säkrare än den som satt i tidigare, en sådan där man klistrar fast, den va helt kass.
#22 - 14 januari 2006 20:49
jo dom man klistar fast är inte myck att ha.
har 2st "glastermometrar" och dom visar 0-3 grader skillnad så även dom kan visa rätt snett.

därför kör jag själv bara digitalt numera.
.
#23 - 14 januari 2006 21:53
[QUOTE=porlas]Om någon har förslag på fiskar som går ihop med platys så är jag "all ears"[/QUOTE]

Skönt att höra att det verkar ordna sig! I stort sett alla levandefödare trivs i samma typ av miljö och vatten (kanske med undantag för molly som trivs bäst i bräckt vatten).

En favorit är endlers-guppy eller som de heter på engelska endlers-levandefödare.
#24 - 14 januari 2006 23:36
jag hade 2 guldfiskar tidigare i varmare vatten typ 26-27 och de trivdes super bra... tyvarr sa var jag tvungen att ge bort dem nar jag flyttade =(
#25 - 15 januari 2006 10:07
[QUOTE=sussia]jag hade 2 guldfiskar tidigare i varmare vatten typ 26-27 och de trivdes super bra... tyvarr sa var jag tvungen att ge bort dem nar jag flyttade =([/QUOTE]

Jag har läst här på zoopet att om fiskar lever i varmare vatten än det som är det naturliga för arten så ökar ämnesomsättningen och att det i längden förkortar fiskens liv. Vet dock inte om det stämmer.

Fiskar, liksom de flesta andra djur, har en viss anpassiningsförmåga och kan vänja sig vid vattenparameter och miljöer som skiljer sig något från artens ursprunglia livsmiljö. Men givetvis så mår de bäst om de får leva under de för arten bästa förhållanden. Och skulle miljön skilja sig för mycket från den optimala så mår de inte bra av det. Därför tycker jag man alltid ska eftersträva att skapa en så bra miljö som möjligt för de fiskarna man har hos sig.
#26 - 15 januari 2006 10:47
batski...
det kan sakert vara sant som du sager...
men om amnesomsattningen okar sa bor man marka det eftersom fisken inte borde vaxa normalt..
Guldfiskar ar ju valdigt anpassbara till sin miljo.. kan ju tex leva i extremt kallt vatten.. jag tycker sjalvklart inte att man ska utsatta dem for detta men undrar om nagra grader varmare skulle skada dem...
som jag sa tidigare sa trivdes mina bra och sag valdigt fina ut... mina var 10-15 cm nar jag flyttade.. (150l kar)
tror dock att alla dessa nya sorter de tagit fram kan vara mer kansliga.. (de med stora ogon och andra "missbildningar" (min asikt).
Optimala livsmiljon for fiskar andras ju en del om de under lang tid har blivit uppfodda i odlingar el akvarium men fiskar som fangas vilt ar ju mer beroende av en miljo som efterliknar deras "hem miljo" den som star i artbeskrivningar i bocker och olika sajter...
#27 - 15 januari 2006 11:08
[QUOTE=sussia]batski...
det kan sakert vara sant som du sager...
men om amnesomsattningen okar sa bor man marka det eftersom fisken inte borde vaxa normalt..[/QUOTE]

Som sagt så är det bara sånt som jag läst, så jag vet inte om det ligger nåt i det.

[QUOTE=sussia]tror dock att alla dessa nya sorter de tagit fram kan vara mer kansliga.. (de med stora ogon och andra "missbildningar" (min asikt).[/QUOTE]

Vad jag förstått så tål dessa framavlade sorterna varmare vatten än den ursprungliga arten. Det verkar som om de tom behöver något högre temperaturer.

[QUOTE=sussia]Optimala livsmiljon for fiskar andras ju en del om de under lang tid har blivit uppfodda i odlingar el akvarium[/QUOTE]

Jo, givetvis är det så. Samtidigt så tror jag att så länge vi inte talar om tusentals år så trivs fiskarna fortfarande bäst under de förhållanden som ursprungligen är bäst för arten. Sen förekommer en del variationer även i naturen. Iaf i de fallen då artens utspridningsområde är stort.

Jag menar inte att dina guldfiskar skulle ha tagit skada av den något högre temperaturen. Bara att det måste vara bäst att återskapa en livsmiljö som efterliknar den naturliga så mycket som möjligt. Och när man avviker från det kan man aldrig vara säker på att det inte kommer att påverka fiskarnas hälsa negativt. Så därför skulle jag inte råda någon att hålla fiskar vid andra temperaturer än de som vi vet är de bäst för arten.
#28 - 15 januari 2006 20:43
[quote=Raven]jo dom man klistar fast är inte myck att ha.
har 2st "glastermometrar" och dom visar 0-3 grader skillnad så även dom kan visa rätt snett.

därför kör jag själv bara digitalt numera.
.[/quote]

Så kanske man skulle införskaffa en digital då för att vara helt säker.
#29 - 15 januari 2006 20:45
[quote=batski]Skönt att höra att det verkar ordna sig! I stort sett alla levandefödare trivs i samma typ av miljö och vatten (kanske med undantag för molly som trivs bäst i bräckt vatten).[/quote]

Ska kolla runt lite vad det finns för fler levandefödande fiskar. Kan ju vara kul att ha lite olika och inte bara en och samma sort. Tack för tipset än en gång
#30 - 16 januari 2006 11:54
[QUOTE=porlas]Ska kolla runt lite vad det finns för fler levandefödande fiskar. Kan ju vara kul att ha lite olika och inte bara en och samma sort. Tack för tipset än en gång[/QUOTE]

Låt mig fresta dig lite :D

http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp
http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/
#31 - 16 januari 2006 17:54
tänk på att platy och svärdbärare parar sig med varandra så de är inte lämpligt att ha tillsammans. Hade det varit jag skulle jag skaffat ett gäng mindre stimmfiskar typ neontetra, glödbandstetra eller liknande.
Ligger de fortfarande vid botten? Det kan vara inte parasiter då. Platy drabbas lätt av detta. Jag förlorade många platy och guppy på detta sett. Nu har jag svärdbärare och de verkar vara friskare, fast de är nog ett gränsfal på ditt akvarium... Om jag ska tillägga något i slöstjärt debatten så undrar jag varför "alla" akvarieaffärer säljer dessa fiskar med tillhörande skål? Måste man inte se skillnad på guldfisk som blir stor och tillhör utedammar och den förädlade slöjstjärten som knappt kan simma?
#32 - 16 januari 2006 18:29
[QUOTE=solbacka]Om jag ska tillägga något i slöstjärt debatten så undrar jag varför "alla" akvarieaffärer säljer dessa fiskar med tillhörande skål? Måste man inte se skillnad på guldfisk som blir stor och tillhör utedammar och den förädlade slöjstjärten som knappt kan simma?[/QUOTE]

Att akvariebutiker fortsätter att sälja fiskskålar fast dessa är helt olämpliga som akvarier beror på att folk fortsätter att köpa dem. Så länge efterfrågan finns så ser akvariebutiker det som en lätt inkomstkälla. Tyvärr!!

I vissa italienska städer är fiskskålar förbjudna numera och jag hoppas att det bara är en tidsfråga innan de förbjuds även här och i resten av världen.

Det finns lite skillnader mellan guldfiskar och slöjtjärtar. Slöjtjärtar blir inte riktigt lika stora (ca 25 cm mot guldfiskars 45 cm) och trivs vid lite högre temperaturer än vanliga guldfiskar. MEN det innebär inte på något sätt att de skulle trivas i fiskskålar för det.
#33 - 16 januari 2006 20:07
[quote=solbacka]
Ligger de fortfarande vid botten? Det kan vara inte parasiter då. Platy drabbas lätt av detta. Jag förlorade många platy och guppy på detta sett. [/quote]
Nej dom ligger inte på botten nu. Alla fiskarna verkar må betydligt bättre nu efter medicinen mot "vita pricksjukan", så jag antar att det va det dom hade. Iaf ser inga vita prickar över huvudtaget på dem nu längre
#34 - 16 januari 2006 20:11
[quote=batski]Låt mig fresta dig lite :D

http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp
http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/[/quote]

Ursnygga fiskar. Har aldrig sett någon fisk som dessa i de zooaffärer vi har här [:(] .
#35 - 16 januari 2006 20:27
[quote=batski]
Det finns lite skillnader mellan guldfiskar och slöjtjärtar. Slöjtjärtar blir inte riktigt lika stora (ca 25 cm mot guldfiskars 45 cm) och trivs vid lite högre temperaturer än vanliga guldfiskar. MEN det innebär inte på något sätt att de skulle trivas i fiskskålar för det.[/quote]
NÄ, Vem skulle trivas i en 1:a på 5 kvadrat??
#36 - 16 januari 2006 20:44
[quote=porlas]NÄ, Vem skulle trivas i en 1:a på 5 kvadrat??[/quote]

japaner ;)
#37 - 16 januari 2006 20:51
[quote=Raven]japaner ;)[/quote]

Ja, glömde ju dom stackarna juh [:-92]
#38 - 16 januari 2006 21:02
[QUOTE=porlas]Nej dom ligger inte på botten nu. Alla fiskarna verkar må betydligt bättre nu efter medicinen mot "vita pricksjukan", så jag antar att det va det dom hade. Iaf ser inga vita prickar över huvudtaget på dem nu längre[/QUOTE]

Vad skönt! Kom ihåg att hålla koll på nitriten nu efter medicineringen, så du inte får några otrevliga överraskningar.

[QUOTE=porlas]Ursnygga fiskar. Har aldrig sett någon fisk som dessa i de zooaffärer vi har här [:(] .[/QUOTE]

De är inte så vanliga, men det kan hända att de kan ta in några åt dig. Man kan också annonsera efter endlers. De får lätt yngel så det finns säkert folk som vill omplacera några.
#39 - 16 januari 2006 21:08
[quote=batski]Vad skönt! Kom ihåg att hålla koll på nitriten nu efter medicineringen, så du inte får några otrevliga överraskningar.[/quote]
Ska till zooaffären imorgon och införskaffa tester för nitrit så jag kan hålla en bra koll.

[quote=batski]De är inte så vanliga, men det kan hända att de kan ta in några åt dig. Man kan också annonsera efter endlers. De får lätt yngel så det finns säkert folk som vill omplacera några.[/quote]
Ska höra med dom om det finns en möjlighet att dom kan ta in dessa på zooaffären, hoppas kan man ju alltid. Annars får ja leta andra möjligheter som du nämner[:)]
#40 - 16 januari 2006 21:12
Lycka till!
#41 - 16 januari 2006 21:20
[quote=batski]Lycka till![/quote]
Tack, tack[:)]
#42 - 17 januari 2006 21:12
[quote=sussia]jag hade 2 guldfiskar tidigare i varmare vatten typ 26-27 och de trivdes super bra... tyvarr sa var jag tvungen att ge bort dem nar jag flyttade =([/quote]

Här kan jag ju bara hålla med.... absolut de finaste guldfiskarna jag någonsin sett =)
Dom slår defenitivt hål på "fakta" som att de inte skulle tåla varmare vatten...
:)
#43 - 17 januari 2006 21:16
jag far tacka sa mycket =)

Annons