Hejsan, har en liten fråga här.[8)] Har nyligen köpt 10 st platys till mitt 80l akvarium. Har haft dem ca 1 vecka, och har nu märkt att många av dem "ligger" på botten tills jag kommer och ger dem mat. Är detta normalt för platys eller är det något fel.
Ska nämna att ett tag innan jag skaffade platys hade 9 st guldfiskar, men alla dog [:(] utom 1 pga nitrit i vatten. Men innan jag köpte platy så fick jag kollat vattet med zooaffären och fick klartecken på att inget nitrit i vattnet och att jag kunde skaffa nya fiskar.
Fiskarna verkar ju aktiva och allerta när jag matar dom. Alla kommer upp till ytan och vill äta.
Har några växter, fråga inte vad, 6 av dem ser ut som "svansar" och två av dem ser ut lite som grodblad. Tempen på vatten ligger på ca 23-24 grader, har ingen doppvärmare, pumpen verkar funka som den ska. Matar lite 2 ggr/dag och gör ca 20% vattenbyte i veckan och tillsätter då lite salt, nitrivec och lite aqutan.
Hoppas någon har svar på min fråga.[:)] Vill ju gärna fortsätta hålla på med akvariefiskar då det är trivsamt att ha i hemmet, men tråkigt när man ser att kanske nått är fel på fiskarna[:(]
MVH
En frågvis nybörjare [:)]