Hjälp! Mina nya fiskar verkar vara sjuka!!

#1 - 21 september 2008 18:10
Hej

Jag köpte igår 20 st kardinaltetror och 3 st otocinclus och de släppte jag ner sakta genom "kopping" i mitt akvarie. Har inget karantänakvarie tyvärr, än.
I alla fall. Jag har sedan tidigare 3 st dvärgguramis och de har mått bra hittills. De har gått i karet i en månad. Värdena har varit stabila en längre tid nu, dvs PH 7 och temp 26 grader.

Igår simmade alla tetrorna väldigt glatt omkring o jag tyckte inte de såg sjuka ut. Möjligen hade några lite fula ändfenor, de var lite "trasiga". Men inget vitt eller någon annan beläggning.

I morse var de också uppe o simmade glatt. Sedan var jag borta hela dagen och kom hem ikväll. Då ligger en tetra död. Jag tog bort den o ser nu nån vit liten prick på fenorna på några av tetrorna. En tetra simmar dessutom konstigt. Är det vita prick-sjukan tro? Och kan den komma på ett dygn??? Och de trasiga fenorna som jag såg tidigare också, hör det ihop med vita prick-sjukan eller är det någon annan sjukdom??

Hjälp, vad ska jag göra???

//Monimo
#2 - 21 september 2008 18:11
Jo just det, jag har kollat nitritet också, den är typ 0.
#3 - 21 september 2008 18:54
Undrar också om jag ska ta upp tetrorna från akvariet snarast, å då göra nån behandling?? Eller ska jag köra nån behandling direkt i akvariet??

Please help!!
#4 - 21 september 2008 18:58
Låter som vita prick vilket är mycket smittsamt. Så det bästa är att hitta medicin mot just vita prick och börja medicinera i akvariet så snabbt som möjligt.

Kolla så du inte har kolfilter. Har du det så släng det eftersom de tar bort effekten av medicinen.
#5 - 21 september 2008 19:30
Nina82 skrev:
Låter som vita prick vilket är mycket smittsamt. Så det bästa är att hitta medicin mot just vita prick och börja medicinera i akvariet så snabbt som möjligt.

Kolla så du inte har kolfilter. Har du det så släng det eftersom de tar bort effekten av medicinen.

Ok, vad heter medicinen som man ska ha? Vet du??
#6 - 21 september 2008 20:00
Finns lite olika. Kolla vad som finns i er akvariebutik. Punktol vet jag att en heter men var märke har sin produkt.
#7 - 22 september 2008 06:19
Nina82 skrev:
Finns lite olika. Kolla vad som finns i er akvariebutik. Punktol vet jag att en heter men var märke har sin produkt.

Ok tack!
#8 - 22 september 2008 15:15
hade inte varit fel med en bild på en prickig fisk , för det kan vara svamp eller svamp och fenröta inte ovanligt när fiskarna blir stressade av flytt och ny bakterie flora att de angrips av svamp och bakterier.
#9 - 25 september 2008 07:14
Mick13 skrev:
hade inte varit fel med en bild på en prickig fisk , för det kan vara svamp eller svamp och fenröta inte ovanligt när fiskarna blir stressade av flytt och ny bakterie flora att de angrips av svamp och bakterier.

Jaa, jag har försökt ta en bild men har inte lyckats fånga "prickarna" på bild. Har kanske för dålig kamera helt enkelt. Men jag har behandlat med nått som heter "exit" som var för vita-prick-sjuka och nu har de små vita prickarna (de hade typ en prick var på stjärtfenorna eller ryggfenan) försvunnit.
Men de har ju fortfarande lite trasiga fenor och på vissa är det inte helt genomskinligt längst ut i kanten på t.ex stjärtfenan. Så ev kanske de har något annat också? När de har svamp, blir det då inte lite mer luddigt då liksom?? Att det sätter sig "ovanpå" dvs att det buktar ut det vita?? Typ som bomull. Så ser det inte ut utan det ser mer ut som om själva fenan inte är helt genomskinlig överallt. Hmmm, svårt att förklara. Ska försöka med att ta en bild igen men tror det är svårt för det är liksom väldigt lite och inte jätte-vitt.
#10 - 25 september 2008 07:52
monimo skrev:
Jaa, jag har försökt ta en bild men har inte lyckats fånga "prickarna" på bild. Har kanske för dålig kamera helt enkelt. Men jag har behandlat med nått som heter "exit" som var för vita-prick-sjuka och nu har de små vita prickarna (de hade typ en prick var på stjärtfenorna eller ryggfenan) försvunnit.

Men de har ju fortfarande lite trasiga fenor och på vissa är det inte helt genomskinligt längst ut i kanten på t.ex stjärtfenan. Så ev kanske de har något annat också? När de har svamp, blir det då inte lite mer luddigt då liksom?? Att det sätter sig "ovanpå" dvs att det buktar ut det vita?? Typ som bomull. Så ser det inte ut utan det ser mer ut som om själva fenan inte är helt genomskinlig överallt. Hmmm, svårt att förklara. Ska försöka med att ta en bild igen men tror det är svårt för det är liksom väldigt lite och inte jätte-vitt.

Låter som att det kan vara fenröta. Dags att medicinera igen då :(
#11 - 25 september 2008 09:13
Nina82 skrev:
Låter som att det kan vara fenröta. Dags att medicinera igen då :(

Äsch va tråkigt. Jaa, jag misstänkter det själv också. :(
Jag får väl vara glad att fiskarna åtminstone ser ut att må bättre nu, de är piggare o ser mer färgglada ut än innan medicineringen mot vita prick. Får köra en fenröte-omgång också då. :(:(

Brukar det ta lång tid för en fena att växa ut igen? För jag antar att om man får bort sjukdomen så växer väl fenorna till sig??
#12 - 25 september 2008 10:22
Vänta ett tag nu;), ofta när man köper ny fisk så jagas de med en håv och skadar då fenorna så de blir lite trasiga längst ut.
Ta det lugnt några dagar för att se om det förvärras, gör det inte det så kommer fenorna ganska snabbt att växa till sig igen och se ut som de ska.
Är det nu fenröta så dör de inte på ett par dagar ändå, utan du hinner med att medicinera fisken mot sjukdomen. Detta är något som är dumt att göra i onödan och du kommer då att få obalans i karet igen med säkerligen någon annan medicinering som följd.
#13 - 25 september 2008 10:44
ansjo skrev:
Vänta ett tag nu;), ofta när man köper ny fisk så jagas de med en håv och skadar då fenorna så de blir lite trasiga längst ut.

Ta det lugnt några dagar för att se om det förvärras, gör det inte det så kommer fenorna ganska snabbt att växa till sig igen och se ut som de ska.

Är det nu fenröta så dör de inte på ett par dagar ändå, utan du hinner med att medicinera fisken mot sjukdomen. Detta är något som är dumt att göra i onödan och du kommer då att få obalans i karet igen med säkerligen någon annan medicinering som följd.

Det låter ju vettigt. Jag avvaktar ett tag. De verkar ju faktiskt vara på bättringsvägen så det kanske bara är som du säger, lite skadade av håven. Hon som fångade in dem i håven var dessutom inte så försiktig.
Jaa, jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Tack för svaret!!

Annons