Hjälp, mina mangroverötter rostar!?

#1 - 4 januari 2012 21:48
Gjorde en nystart av karet (för ett par dar sen), för jag ville flytta det, ha i en frigolitskiva och mer sand. Filtret fick dock gå med en hink av det gamla vattnet i badrummet under tiden.

Idag upptäckte jag nått som ser ut som rost, först på ena roten och sen den andra. Det täcker inte rötterna, utan är som ett par fläckar på dom. Finns ingenting på växter eller stenar än. Vad kan detta vara? Nån som råkat ut för detta? Vad gör man åt det?

Har fäst anubias i ena roten och javaormbunke i andra, så helst vill jag inte ta bort rötterna. Men måste jag så gör jag självklart det!
#2 - 4 januari 2012 21:53
Jag har det på mina rötter men aldrig funderat så mycket på det.Finns bara på rötterna.
Jag har testat en gång att högtryckstvätta bort det men det kommer igen.
#3 - 4 januari 2012 22:04
Tack för svaret!

Blev orolig, då fläckarna inte var där i början, utan kom efter omstarten. Blev rädd att nått var fel. Så det går att tvätta bort, men det kommer igen? Och det är inget som påverkar vattenvärden eller fiskar?
#4 - 5 januari 2012 06:04
Kan det vara rost från någon gammal häftklammer dom skjutit in i roten för att te.x märka den med en prislapp?
är det lite "syrefattigt" vatten så kan metall ligga ganska länge utan att det rostar, men så fort det kommer upp till ytan, som till exempel vid en omstart, så rostar det direkt.

bara en teori.

Annons