Katharina skrev:Du måste berätta mer... Hur stort kar, hur mycket fisk, vad för fisk, luft och cirkulation, hur länge har det varit igång, vilken mat och hur ofta osv.. ;)
Loelle skrev:Karet är på 61L. I det hade jag 12st Guppy (nu bara 7), en [COLOR=black]Ancistrus och en Crystal Red. [/COLOR]
[COLOR=black]Det har varit igång ca 5 månader. Bra cirkulation och jag antar att det är bra syre då ytan krusar sig ordentligt. Temperaturen står på 26 grader. [/COLOR]
[COLOR=black]Jag blandar flingfoder med algtabletter och röda mygglarver. Även lite gurka.[/COLOR]
Katharina skrev:Då skulle jag ta med lite vatten till Zoo affären och be dem testa allting pH, nitrat och KH... Svårt det där... Något proffs kanske har någon tanke... Lycka till ;) Föresten, hur ofta och mycket matar du???
Var den svullen oxå kan det tyda på bukvattensot! kolla i forumet på det om det stämmer med dina fiskar.Loelle skrev:5st av mina guppys har dött den senaste veckan. En hade utstående fjäll en dag innan hon dog. En hittade jag i en tät växt inlindad i något som såg ut som bomull. Två låg på botten och en var bakom pumpen. Jag testade nitrit aldeles nyss och det fanns inget. Flera av mina guppy som är kvar har jack i stjärtfenorna. varför har så många dött och Vad kan jag göra för att rädda resten?
eriahl skrev:Låter som bakterier med tanke på fjällen. Men som vanligt svårt att säga utan att se dom live. Du byter väl vatten då och då. Du får prata lite med butiken, kanske ta med någon som är dålig och visa?
Japp den med fjällen;) Den som var inlindad kan ha varit en svampinfektion.Loelle skrev:Vilken? Den med fjällen var svullen men jag trodde den var gravid...
Katharina skrev:Du ska inte ha någon nitrit alls... Konstigt efter 5 månader.. Det är inte nitrat du menar???
Om du inte har bra vatten så kan de utveckla en massa sjukdomar... Fjällen kan var bukvattensot och bomullen svamp, båda kan fisken få av dålig vattenbalans..
Har du mycket växter som trivs??? Dammsuger du botten??? Gör rent filter, filterkapacitet??
åheim skrev:tycker du ska sluta med röda mygglarver för de kan innehålla höga halter av bakterier! Vill du ändå ge dem mygglarver så skölj dem noga i en sil med svalt vatten för mycket av bakterierna finns i det frysta vattnet!
åheim skrev:tycker du ska sluta med röda mygglarver för de kan innehålla höga halter av bakterier! Vill du ändå ge dem mygglarver så skölj dem noga i en sil med svalt vatten för mycket av bakterierna finns i det frysta vattnet! detta foder kan gott och väl vara orsak till att din fisks lever lagt av!(där av resta fjäll)
Katharina skrev:Om karet har varit igång en tid och de "snälla" bakterierna har bildats i sand och filter så ska väl inte nitrit komma tillbaka??? Har du dropptest???
Då får man höga halter nitrat isf, alltså omvandlad/nedbruten nitrit?! Och det får man om man matar för mycket eller har mycket döda växtdelar så att det blir en massa avfall som ska brytas ned...
Jag tror att killen i Zooaffären tänkte att du ska köpa en inkörningstablett, en sådan med snälla bakterier som ska ta hand om nitriten och inte för stunden bara utan bakterierna ska då finnas kvar och ta hand om nitriten ända tills du gör rent hela karet nästa gång...
Att den köpta fisken dog först kan ju betyda att du har fått en smitta men det kan också bero på att den var extra känslig för att den var nyinflyttad medan dina gamla firrar hade vant sig vid de mindre bra värdena.. Byt inte så mycket som 50%, jag tror inte att det är bra med så mycket svängningar i värdena... Du måste få bort nitriten en gång för alla... Så har jag fått lära mig här på Zoopet iaf... Har jag missat något??? ;)
Loelle skrev:Mitt dropptest visar på att jag inte har någon nitrit alls! Tabletten fick jag gratis av zookillen. Den var gul och samma storlek/form som en brustablett. Har stoppat i den i karet tilsammans med salttabletter.
Fortfarande 5st kvar...
Katharina skrev:Sa killen om det var snälla bakterier???
Ta det lugnt nu ett tag med att köpa nya firrar...
Hoppas att det går bra, själv har jag fått någon jäkla tarmmask i mitt kar, håller på att leta medicin som inte tar död på mina räkor som går i stora karet... Bläää :(
Loelle skrev:Nej, det var bakteriedödande medel. Så, jag får hålla koll på nitriten ett tag frammåt då detta medel även dödar dom goda bakterierna. Jag skulle byta vatten om 4 dagar och då tillsätta bakteriekultur.
Jag kommer åka till zooaffären idag oxå då två av dom fem överlevande knappt har några stjärtfenor kvar :(. Jag får ta med mig dom två och fråga vad det är för fel...
Hur är det bässt att transportera fiskar? I påse eller i mitt 3L mini plast kar?
fifi skrev:Tror inte det är någon fara med torkade mygg ^^ Det är främst frysta eftersom det kan komma med skit ifrån vattnet de vuxit upp i som inte spolats bort ordentligt - frysfodret fina fiskens mygglarver har orsakat många problem vet jag [vilket lika väl kan bero på att det är ett ganska använt foder och därav ökat antal användare = ökat antal problem, och inte bara pga själva tillverkaren]. Men jag kan i alla fall inte rekommendera dem med gott samvete, röda mygg gör ju även vattnet dåligt om de inte äts upp med en gång.
Zirconia skrev:Okej tack för det svaret, jo, jag matar inte så mycket att det inte äts upp direkt, jag menade bara att ynglen äter ju för fullt under ca 1min och inget sjunker ju till botten, med flingfoder så när dom börjar bita på flingorna (även om jag krossat dom lite) så faller ju lite ner, men ja, dom har ju fått båda torkade larver och flingfoder.. men då vet jag att jag kanske ska dra ner lite på larverna ändå då..
En lite underlig fråga kanske också..
Men kan röda mygglarverna påverka en fisks färger?
Om det tas upp nåt ämne i kroppen eller så?
Jag har en blå/genomskinlig Musse Pigg platy och han har fått orange ryggfena, (lite lätt orange) och orange på bakfenan också, som en rand liksom..
Han har inte varit orange innan, bara blågenomskinlig liksom.. Men han är pigg som vanligt osv, men ser ut som en liten punkare eller nåt nu :D
Bara undrar vad det kan bero på liksom.. fiskar byter inte bara färg liksom :/
Loelle skrev:Mig stör det inte. Men det kan bli svårt för dom som kan något om röda mygglarver att hitta din fråga långt ner i en tråd om guppy.
Loelle skrev:5st av mina guppys har dött den senaste veckan. En hade utstående fjäll en dag innan hon dog. En hittade jag i en tät växt inlindad i något som såg ut som bomull. Två låg på botten och en var bakom pumpen. Jag testade nitrit aldeles nyss och det fanns inget. Flera av mina guppy som är kvar har jack i stjärtfenorna. varför har så många dött och Vad kan jag göra för att rädda resten?