Hjälp! Mina Guppy dör!

#1 - 28 augusti 2007 13:22
5st av mina guppys har dött den senaste veckan. En hade utstående fjäll en dag innan hon dog. En hittade jag i en tät växt inlindad i något som såg ut som bomull. Två låg på botten och en var bakom pumpen. Jag testade nitrit aldeles nyss och det fanns inget. Flera av mina guppy som är kvar har jack i stjärtfenorna. varför har så många dött och Vad kan jag göra för att rädda resten?
#2 - 28 augusti 2007 13:30
Hej,

Du måste berätta mer... Hur stort kar, hur mycket fisk, vad för fisk, luft och cirkulation, hur länge har det varit igång, vilken mat och hur ofta osv.. ;)
#3 - 28 augusti 2007 13:37
Katharina skrev:
Du måste berätta mer... Hur stort kar, hur mycket fisk, vad för fisk, luft och cirkulation, hur länge har det varit igång, vilken mat och hur ofta osv.. ;)

Karet är på 61L. I det hade jag 12st Guppy (nu bara 7), en [COLOR=black]Ancistrus och en Crystal Red. [/COLOR]

[COLOR=black]Det har varit igång ca 5 månader. Bra cirkulation och jag antar att det är bra syre då ytan krusar sig ordentligt. Temperaturen står på 26 grader. [/COLOR]

[COLOR=black]Jag blandar flingfoder med algtabletter och röda mygglarver. Även lite gurka.[/COLOR]
#4 - 28 augusti 2007 13:41
Loelle skrev:
Karet är på 61L. I det hade jag 12st Guppy (nu bara 7), en [COLOR=black]Ancistrus och en Crystal Red. [/COLOR]

[COLOR=black]Det har varit igång ca 5 månader. Bra cirkulation och jag antar att det är bra syre då ytan krusar sig ordentligt. Temperaturen står på 26 grader. [/COLOR]

[COLOR=black]Jag blandar flingfoder med algtabletter och röda mygglarver. Även lite gurka.[/COLOR]

Då skulle jag ta med lite vatten till Zoo affären och be dem testa allting pH, nitrat och KH... Svårt det där... Något proffs kanske har någon tanke... Lycka till ;)
Föresten, hur ofta och mycket matar du??? Fiskarna står inte och "lapar" vid ytan???
#5 - 28 augusti 2007 13:46
Katharina skrev:
Då skulle jag ta med lite vatten till Zoo affären och be dem testa allting pH, nitrat och KH... Svårt det där... Något proffs kanske har någon tanke... Lycka till ;) Föresten, hur ofta och mycket matar du???

Ger en liten nypa flingfoder varge dag (utom när dom får röda mygg). Ser jag att någon inte han få något ger jag 1-2 flingor där den är. 1 algtablett ca var 3:e dag på natten. Röda mygg får dom inte så ofta då dom inte äter en hel ruta utan jag får håva upp resten efter en stund.

I min djuraffär testar dom bara Nitrit och PH
#6 - 28 augusti 2007 13:55
Låter som bakterier med tanke på fjällen. Men som vanligt svårt att säga utan att se dom live. Du byter väl vatten då och då. Du får prata lite med butiken, kanske ta med någon som är dålig och visa?
Maffia666
#7 - 28 augusti 2007 13:58
Loelle skrev:
5st av mina guppys har dött den senaste veckan. En hade utstående fjäll en dag innan hon dog. En hittade jag i en tät växt inlindad i något som såg ut som bomull. Två låg på botten och en var bakom pumpen. Jag testade nitrit aldeles nyss och det fanns inget. Flera av mina guppy som är kvar har jack i stjärtfenorna. varför har så många dött och Vad kan jag göra för att rädda resten?
Var den svullen oxå kan det tyda på bukvattensot! kolla i forumet på det om det stämmer med dina fiskar.
#8 - 28 augusti 2007 14:05
eriahl skrev:
Låter som bakterier med tanke på fjällen. Men som vanligt svårt att säga utan att se dom live. Du byter väl vatten då och då. Du får prata lite med butiken, kanske ta med någon som är dålig och visa?

Jodå, jag byter ca 20-25% i veckan om nitriten ser bra ut. Är det lite nitrit i så byter jag ca 50% och testar om vattnet efter ett par dagar för att se att det gått ner.

Det är bara en som sett sjuk ut innan den dog - hon med utstående fjäll. Dom andra har jag bara sett när jag räknat fiskarna och inte hittat alla. Då har jag hittat dom i växter och bakom pumpen.

Väldigt konstigt med den som var inlindad i "bomull" Jag trodde först att det var sånt material som finns i krukorna till växterna. Men, när jag håvade upp den såg jag att det var en fisk.
#9 - 28 augusti 2007 14:06
Maffia666 skrev:
Var den svullen oxå kan det tyda på bukvattensot! kolla i forumet på det om det stämmer med dina fiskar.

Vilken? Den med fjällen var svullen men jag trodde den var gravid...
Maffia666
#10 - 28 augusti 2007 14:09
Loelle skrev:
Vilken? Den med fjällen var svullen men jag trodde den var gravid...
Japp den med fjällen;) Den som var inlindad kan ha varit en svampinfektion.
#11 - 28 augusti 2007 14:21
Maffia666 skrev:
Japp den med fjällen;) Den som var inlindad kan ha varit en svampinfektion.

finns det något jag kan göra? Jag håvade upp 3st i morse... :(
#12 - 28 augusti 2007 14:28
Du ska inte ha någon nitrit alls... Konstigt efter 5 månader.. Det är inte nitrat du menar???

Om du inte har bra vatten så kan de utveckla en massa sjukdomar... Fjällen kan var bukvattensot och bomullen svamp, båda kan fisken få av dålig vattenbalans..

Har du mycket växter som trivs??? Dammsuger du botten??? Gör rent filter, filterkapacitet??
#13 - 28 augusti 2007 17:32
Katharina skrev:
Du ska inte ha någon nitrit alls... Konstigt efter 5 månader.. Det är inte nitrat du menar???

Om du inte har bra vatten så kan de utveckla en massa sjukdomar... Fjällen kan var bukvattensot och bomullen svamp, båda kan fisken få av dålig vattenbalans..

Har du mycket växter som trivs??? Dammsuger du botten??? Gör rent filter, filterkapacitet??

När jag sa att nitriten ser bra ut menade jag nitrit provet var helgult = ingen nitrit. Då byter jag bara ca 20-25% i veckan. Om prover däremot är lite orange så har jag lite nitrit i vattnet och då brukar jag byta lite mer vatten. Ca 50%. Slamsuger botten gör jag ca varannan vecka.

Var i djuraffären idag och fick med mig vad som såg ut som en halv brustablett. Den skulle visst ta bort dumma bakterier. Tyvärr slår den även ut nyttobakterierna så jag får tillsätta bakteriekultur och hålla koll på nitriten. Han sa även att jag genast skulle ta bort alla fiskar med utstående fjäll så jag får hålla koll på det oxå.
#14 - 28 augusti 2007 17:35
Nu hittade jag en till fisk med "bomull" på sig så nu är bara 6st kvar... :(
#15 - 28 augusti 2007 17:51
tycker du ska sluta med röda mygglarver för de kan innehålla höga halter av bakterier! Vill du ändå ge dem mygglarver så skölj dem noga i en sil med svalt vatten för mycket av bakterierna finns i det frysta vattnet! detta foder kan gott och väl vara orsak till att din fisks lever lagt av!(där av resta fjäll)
#16 - 28 augusti 2007 18:00
åheim skrev:
tycker du ska sluta med röda mygglarver för de kan innehålla höga halter av bakterier! Vill du ändå ge dem mygglarver så skölj dem noga i en sil med svalt vatten för mycket av bakterierna finns i det frysta vattnet!

Ok, ska inge ge dom röda mygg mer. Jag ska bara ge det till grodorna i stora karet i fortsättningen.

Fiskarna började dö en dag efter det att jag köpt nya guppy från akvarielagret. Kan det vara dom som smittat alla?
#17 - 28 augusti 2007 18:05
För att få svar på det måste du gå till affären där du köpte dem och kolla deras fiskar, är de fiskarna sjuka så har du svaret!
#18 - 28 augusti 2007 18:17
åheim skrev:
tycker du ska sluta med röda mygglarver för de kan innehålla höga halter av bakterier! Vill du ändå ge dem mygglarver så skölj dem noga i en sil med svalt vatten för mycket av bakterierna finns i det frysta vattnet! detta foder kan gott och väl vara orsak till att din fisks lever lagt av!(där av resta fjäll)

Det var som fan! Kanske därför mina Guppys, Platys dör lite titt som tätt då?
Magen i vädret, svullna om magen typ och alltid 1-2 dagar efter dom fått mygglarver! *hmmmm* :confused:
#19 - 28 augusti 2007 18:29
åheim skrev:
För att få svar på det måste du gå till affären där du köpte dem och kolla deras fiskar, är de fiskarna sjuka så har du svaret!

Problemet är att jag köpte alla honor dom hade och det var en hona som var sjuk först...
#20 - 28 augusti 2007 23:39
En till död guppy... Ingen "bomull". Den bara låg på botten. Nu bara 5st kvar... [:(][:-28]
#21 - 29 augusti 2007 05:24
Jag har torkade röda mygglarver på burk, är det samma där också eller?

fast mina vuxna fiskar har fått såna lite då och då bara, 1-2ggr i veckan kanske, men platyynglen har fått såna ganska mycket, då dom tycker om det och det flyter på ytan tills dom ätit upp det så inget sjunker till botten och sådär..

Men dom har ätit sånt i ca 2 mån snart.. Inte bara sånt naturligtvis, men ibland liksom..

Eller är det bara dom frysta bitarna med larverna?

Mina är friska och så iaf..
I det kar där jag haft problem med guppys (torpedsjuka) så har dom inte alls fått mycket mygglarver, som sagt har platyynglen i yngelkaret fått mycket mer än dom andra.. :/
#22 - 29 augusti 2007 06:20
Tror inte det är någon fara med torkade mygg ^^ Det är främst frysta eftersom det kan komma med skit ifrån vattnet de vuxit upp i som inte spolats bort ordentligt - frysfodret fina fiskens mygglarver har orsakat många problem vet jag [vilket lika väl kan bero på att det är ett ganska använt foder och därav ökat antal användare = ökat antal problem, och inte bara pga själva tillverkaren]. Men jag kan i alla fall inte rekommendera dem med gott samvete, röda mygg gör ju även vattnet dåligt om de inte äts upp med en gång.

Men sedan är guppy nuförtiden ganska svaga också - så det är mycket möjligt att ni fått fiskar med dåligt immunförsvar och allmänhälsa, att ni haft otur helt enkelt :S Har nog inte stött på en enda zooaffärsköpt guppy som levt mer än 6 månader oavsett hur goda vatten och levnadsförhållanden de har - men som sagt, det är vad jag sett och hört bland folk som köpt guppy - innebär inte att alla är sjuka och "dåliga".

Hade samma problem själv, ett väl inkört kar utan problem, några odlade guppy och alla har dött, själv gick jag över till endlers guppy och har sedan dess inte haft några problem :)

Men loelle - testa brustabletten, antar att det är medicin av något slag? Kanske Fungarol som används mot bakteriella infektioner? Om den är gul och ganska liten kan det vara den och jag kan rekommendera den, fick glosöga i ett kar för att jag hade slarvat lite med vattenbytena, bytte varannan vecka istället för varje som det karet var "van" vid men medicinerade och alla fiskarna klarade sig - hade jag dock inte slarvat så hade inte infektionen uppstått, det vet jag mycket väl ;) Hade matat på rätt friskt med flingfoder och olika frysfoder för att jag hade yngel och därför var balansen lite känsligare än vanligt så där hade jag mig själv att skylla helt.

Men det är mänskligt att fela och så länge man kan erkänna det så ser jag inget fel i det heller ;) Konsekvenserna får man ju ta ändå!

Lycka till med dina återstående guppy!
#23 - 29 augusti 2007 07:30
Men har jag missat nått???

Om karet har varit igång en tid och de "snälla" bakterierna har bildats i sand och filter så ska väl inte nitrit komma tillbaka??? Har du dropptest???
Då får man höga halter nitrat isf, alltså omvandlad/nedbruten nitrit?! Och det får man om man matar för mycket eller har mycket döda växtdelar så att det blir en massa avfall som ska brytas ned...

Jag tror att killen i Zooaffären tänkte att du ska köpa en inkörningstablett, en sådan med snälla bakterier som ska ta hand om nitriten och inte för stunden bara utan bakterierna ska då finnas kvar och ta hand om nitriten ända tills du gör rent hela karet nästa gång...

Att den köpta fisken dog först kan ju betyda att du har fått en smitta men det kan också bero på att den var extra känslig för att den var nyinflyttad medan dina gamla firrar hade vant sig vid de mindre bra värdena.. Byt inte så mycket som 50%, jag tror inte att det är bra med så mycket svängningar i värdena... Du måste få bort nitriten en gång för alla... Så har jag fått lära mig här på Zoopet iaf... Har jag missat något??? ;)
#24 - 29 augusti 2007 12:45
Katharina skrev:
Om karet har varit igång en tid och de "snälla" bakterierna har bildats i sand och filter så ska väl inte nitrit komma tillbaka??? Har du dropptest???

Då får man höga halter nitrat isf, alltså omvandlad/nedbruten nitrit?! Och det får man om man matar för mycket eller har mycket döda växtdelar så att det blir en massa avfall som ska brytas ned...

Jag tror att killen i Zooaffären tänkte att du ska köpa en inkörningstablett, en sådan med snälla bakterier som ska ta hand om nitriten och inte för stunden bara utan bakterierna ska då finnas kvar och ta hand om nitriten ända tills du gör rent hela karet nästa gång...

Att den köpta fisken dog först kan ju betyda att du har fått en smitta men det kan också bero på att den var extra känslig för att den var nyinflyttad medan dina gamla firrar hade vant sig vid de mindre bra värdena.. Byt inte så mycket som 50%, jag tror inte att det är bra med så mycket svängningar i värdena... Du måste få bort nitriten en gång för alla... Så har jag fått lära mig här på Zoopet iaf... Har jag missat något??? ;)

Mitt dropptest visar på att jag inte har någon nitrit alls! Tabletten fick jag gratis av zookillen. Den var gul och samma storlek/form som en brustablett. Har stoppat i den i karet tilsammans med salttabletter.

Fortfarande 5st kvar...
#25 - 29 augusti 2007 12:53
Loelle skrev:
Mitt dropptest visar på att jag inte har någon nitrit alls! Tabletten fick jag gratis av zookillen. Den var gul och samma storlek/form som en brustablett. Har stoppat i den i karet tilsammans med salttabletter.

Fortfarande 5st kvar...

Sa killen om det var snälla bakterier???

Ta det lugnt nu ett tag med att köpa nya firrar...
Hoppas att det går bra, själv har jag fått någon jäkla tarmmask i mitt kar, håller på att leta medicin som inte tar död på mina räkor som går i stora karet... Bläää :(
#26 - 29 augusti 2007 13:11
Katharina skrev:
Sa killen om det var snälla bakterier???

Ta det lugnt nu ett tag med att köpa nya firrar...

Hoppas att det går bra, själv har jag fått någon jäkla tarmmask i mitt kar, håller på att leta medicin som inte tar död på mina räkor som går i stora karet... Bläää :(

Nej, det var bakteriedödande medel. Så, jag får hålla koll på nitriten ett tag frammåt då detta medel även dödar dom goda bakterierna. Jag skulle byta vatten om 4 dagar och då tillsätta bakteriekultur.

Jag kommer åka till zooaffären idag oxå då två av dom fem överlevande knappt har några stjärtfenor kvar :(. Jag får ta med mig dom två och fråga vad det är för fel...
Hur är det bässt att transportera fiskar? I påse eller i mitt 3L mini plast kar?
#27 - 29 augusti 2007 13:28
Loelle skrev:
Nej, det var bakteriedödande medel. Så, jag får hålla koll på nitriten ett tag frammåt då detta medel även dödar dom goda bakterierna. Jag skulle byta vatten om 4 dagar och då tillsätta bakteriekultur.

Jag kommer åka till zooaffären idag oxå då två av dom fem överlevande knappt har några stjärtfenor kvar :(. Jag får ta med mig dom två och fråga vad det är för fel...

Hur är det bässt att transportera fiskar? I påse eller i mitt 3L mini plast kar?

I påse tror jag... Se till att det finns lite luft, blås upp påsen..

Jag köpte en sådan där "starttablett" när jag startade mitt kar och vattnet blev alldeles mjölkigt ett par dagar och sedan försvann det långsamt... Men det var tydligen en "bakteriebomb", kan rekommendera en sådan efter de där 4 dagarna... Såldes en och en för 15 kr... ;)
#28 - 29 augusti 2007 15:15
fifi skrev:
Tror inte det är någon fara med torkade mygg ^^ Det är främst frysta eftersom det kan komma med skit ifrån vattnet de vuxit upp i som inte spolats bort ordentligt - frysfodret fina fiskens mygglarver har orsakat många problem vet jag [vilket lika väl kan bero på att det är ett ganska använt foder och därav ökat antal användare = ökat antal problem, och inte bara pga själva tillverkaren]. Men jag kan i alla fall inte rekommendera dem med gott samvete, röda mygg gör ju även vattnet dåligt om de inte äts upp med en gång.

Okej tack för det svaret, jo, jag matar inte så mycket att det inte äts upp direkt, jag menade bara att ynglen äter ju för fullt under ca 1min och inget sjunker ju till botten, med flingfoder så när dom börjar bita på flingorna (även om jag krossat dom lite) så faller ju lite ner, men ja, dom har ju fått båda torkade larver och flingfoder.. men då vet jag att jag kanske ska dra ner lite på larverna ändå då..

En lite underlig fråga kanske också..

Men kan röda mygglarverna påverka en fisks färger?

Om det tas upp nåt ämne i kroppen eller så?
Jag har en blå/genomskinlig Musse Pigg platy och han har fått orange ryggfena, (lite lätt orange) och orange på bakfenan också, som en rand liksom..

Han har inte varit orange innan, bara blågenomskinlig liksom.. Men han är pigg som vanligt osv, men ser ut som en liten punkare eller nåt nu :D

Bara undrar vad det kan bero på liksom.. fiskar byter inte bara färg liksom :/
#29 - 29 augusti 2007 15:46
Zirconia skrev:
Okej tack för det svaret, jo, jag matar inte så mycket att det inte äts upp direkt, jag menade bara att ynglen äter ju för fullt under ca 1min och inget sjunker ju till botten, med flingfoder så när dom börjar bita på flingorna (även om jag krossat dom lite) så faller ju lite ner, men ja, dom har ju fått båda torkade larver och flingfoder.. men då vet jag att jag kanske ska dra ner lite på larverna ändå då..

En lite underlig fråga kanske också..

Men kan röda mygglarverna påverka en fisks färger?

Om det tas upp nåt ämne i kroppen eller så?

Jag har en blå/genomskinlig Musse Pigg platy och han har fått orange ryggfena, (lite lätt orange) och orange på bakfenan också, som en rand liksom..

Han har inte varit orange innan, bara blågenomskinlig liksom.. Men han är pigg som vanligt osv, men ser ut som en liten punkare eller nåt nu :D

Bara undrar vad det kan bero på liksom.. fiskar byter inte bara färg liksom :/

Denna diskution är nog bättre lämpad i kategorin "foder"
#30 - 29 augusti 2007 15:51
Var till djuraffären idag med de 2 med dåliga fenor. Anders sa att det är bakterier som äter upp fenorna så jag hoppas att den tabletten jag hade i fixar det. När jag kom hem hittade jag en till liten guppy som måste ha gömt sig. 6st levande är kvar nu :) Alltid något ;)
#31 - 29 augusti 2007 17:01
Loelle skrev:
Denna diskution är nog bättre lämpad i kategorin "foder"

Jo, det kan hända,men det pratades ju om röda mygglarver här redan..

Men jag kan fråga i en ny tråd istället..
#32 - 29 augusti 2007 17:08
Zirconia skrev:
Jo, det kan hända,men det pratades ju om röda mygglarver här redan..

Men jag kan fråga i en ny tråd istället..

Mig stör det inte. Men det kan bli svårt för dom som kan något om röda mygglarver att hitta din fråga långt ner i en tråd om guppy.
#33 - 29 augusti 2007 17:35
Loelle skrev:
Mig stör det inte. Men det kan bli svårt för dom som kan något om röda mygglarver att hitta din fråga långt ner i en tråd om guppy.

Jo, det är klart, jag har skrivit i foderforumet istället, det var bara först jag ville veta om torkade larver var "farligt" också, för det snackades det ju om, men ja, min senare fråga passar nog i foderforumet.. ingen fara :)
#34 - 30 augusti 2007 16:02
[xx(] Två till låg på botten idag... 4st kvar... [:-28]
#35 - 30 augusti 2007 18:13
Trist att höra loelle :S Du kan ju alltid testa med ett högkoncentrerat saltbad [bara en liten stund!] ifall du ser någon fisk till som verkar dålig - det kan hjälpa fisken att bli frisk men är ingen garanti.

Sedan så är mitt tips att köpa endlers guppy istället ;) Eller köpa guppys av privatperson, kolla gärna på svenska guppysällskapets hemsida eller på fiskformedlingen.se - den sista är inte så stor men alltid värd att kolla. Lägga ut en annons här på zoopet annars för att hitta guppys som inte är zooaffärsguppys, då dessa verkar vara klurigare än de som vuxit upp hos privatpersoner faktiskt.
#36 - 31 augusti 2007 11:58
Loelle skrev:

Om jag sett samma sak i mina akvarier så hade jag ställt diagnosen fenröta i kombination med bukvattensot.

Att en död guppy var som inlindad i bomull är normalt, dem "möglar" helt enkelt. Bara medicinering med bakteriedödande medicin under ganska lång tid kan häva detta. Jag tror inte heller att foder eller annat har spelat någon roll för att sjukdomen brutit ut. Jag matar själv med t.ex. röda mygg och har inga problem, men jag använder förståss ÅLED`S foder, inte "Fula fisken" eller vad det märket hette...:p sedan VET jag att just röda mygg är omdiskuterat, vill man inte använda det så funkar frysta vuxna artemia bra istället.

Annons