Hjälp! Mina fjärilsciklider lägger ägg just nu!

#1 - 24 januari 2007 17:18
Vad bör jag göra för att äggen och ungarna skall klara sig? Förutom fjärilsciklider bor det 3 st guldgurami, ett par dvärggurami och 6 st platty. Det ser rätt hopplöst ut :(

Jag funderar på att tillfälligt avdela akvariet men hjälper det? När är det bäst att i så fall göra det?
#2 - 25 januari 2007 15:03
Du har ingen tillgång till ett eget kar för dom?`har du de så skulle du kunna flytta över rommen + föräldrarna men tänk på en sak bara! Rommen får INTE komma i kontakt med luften för då är de kört dom måste vara i vatten hela tiden
#3 - 25 januari 2007 17:38
Tyvärr har jag inte det men har tänkt att dela akvariet så att äggen och föräldrarna får vara i fred. Såg precis nu att vissa av äggen har blivit större (eller så har vissa krympt). betyder det att det är dessa större som är befruktade?
#4 - 25 januari 2007 17:41
låt dem försöka dra upp ynglen själva... jag skulle inte riskera att rafsa runt med händerna och störa dem nu...
#5 - 26 januari 2007 10:36
smurfmats skrev:
låt dem försöka dra upp ynglen själva... jag skulle inte riskera att rafsa runt med händerna och störa dem nu...

Tyvärr så åt de upp äggen efter att jag försökt att fixa en vägg mitt i akvariet. :( Nu har jag skuldkänslor.

En fråga till dig Smurfmats, kan jag skaffa en hona till (för att ha två par) i 170 l?
#6 - 26 januari 2007 11:04
det skulle nog gå, se till bara att ha två revir som är tydliga för dina små fiskar... så hannarna kan hålla varsin ände...

cikliderna kommer nog leka igen ska du se :)

jag har bara lyckats en gång att få upp rommen till yngel av fjärilar, dock så blev de uppkäkade efter två veckor av pappan.. :(
Bilagor:
#7 - 26 januari 2007 19:47
smurfmats skrev:

jag har bara lyckats en gång att få upp rommen till yngel av fjärilar, dock så blev de uppkäkade efter två veckor av pappan.. :(

Aj då! Två veckor gamla ungar, så tråkigt. Har du några fjärilar idag? Jag tycker att de är mycket vackra men tror inte att jag skall förvänta mig att lyckas med att få de yngla av sig.
#8 - 26 januari 2007 21:13
japp, älskar fjärilar. just nu så simmar de med mina kardinalfiskar, amanoräkor och ancistrusmalar. ska försöka odla dem igen men jag måste först få min flickvän att ta ner mitt odlingskar från vinden..:)
#9 - 26 januari 2007 22:15
:o) känner igen det där... jag har nu hållit på ett tag utan att lyckas övertala min man att skaffa ett kar enbart för fjärilar. han tycker att 170 l räcker och jag känner att 700 l, om jag hade de, hade snabbt blivit förlite. Lycka till! Hoppas att dina fjärilar kommer att klara ungarna denna gång.
#10 - 26 januari 2007 22:18
ja, jag hoppas med på det! känner att jag nu vet hur man ska göra, problemet är bara att hitta två bra föräldrar...

mm, 720 liter med btn, fjärilar, kardinaltetror i ett stooort stim och ett gäng corydoras... det hade vart nåt! :)
#11 - 27 januari 2007 18:35
Nu simmar en till fjärilshona i akvariet och min andre hane uppvaktar henne hela tiden. Undrar om de kommer bilda ett par?
Tyvärr så blev det ett impulsköp också, tre små räkor. Tyvärr - då säljaren i affären inte visste vad det var för några. Jag hoppades kunna identifiera de med hjälp av beskrivningar här på zoopet men det lär bli svårt då jag inte tycker att de liknar några av de som finns här. Får leta vidare på nätet.

Annons