Du vet vikten av biologisk filtrering och att du ska ha ett stort akvarie till de fiskar du har?fnikanor skrev:Är i lite lätt panik efter att få komma hem och se fyra av mina fiskar döda. Under två veckors tid har en en efter en dött. hade för två veckor sedan 9 rödmunstetror, tre pansarmalar, en teleskopfisk, praktbarb, 3 guppys tre scalarer, två silverhajar, en slamkrypare och fem av en art som jag har förtappat namnet på.(stimfisk) Nu har jag 4 rödmun, 1 pansar, ingen teleskopfisk eller praktbarb, tre scalarer, två silverhajar, slamkrypare och ingen guppy och fyra av denna stimfisk vars namn är bortglömt. Gjorde ett vattenbyte på ca 50% idag bytte bomullsfiltret och slog av termomenten pga värmen som var där. det bolmade upp värme när jag lyfte på locket. Såg att rödmunstetrorna var i dåligt skick nu, ville som inte vara med. ph var på 8 vilket är lite för högt. Men är mest orolig att de tär någon sjuka. Fiskarna som man har märkt varit dåliga glömmer som av att dom vill simma och ligger som bara på botten. Vad bör jag göra för att rädda dem?
Azur skrev:1) Fortsätt byta vatten. Tillsätt en knivsudd bordssalt till varje hink du byter.
2) Kolla temperaturen! Det ska inte vara varmare än 30 grader. Är det varmare, ta ut ev. värmare och låt akvariet stå med öppet lock tills temperaturen sjunkit.
3) Skit i pH't, problemet är nästan säkert antingen nitrit eller överhettning.
fnikanor skrev:Jo det var värmen som var problemet. Jo har en stor fiskblandning och tror det var ett rent nybörjarfel. silverhajarna och scalarerna funkar väldigt bra ihop. Sedan så såg jag att någon nämnde att rödmunstetrorna och scalarnerna inte skulle funka ihop men det går/gick jätte bra ihop. Dock så funkar inte neontetror. Var ute efter dem när jag skulle skaffa fiskar men akvariumbutiken avrådde mig och vägrade sälja dem till mig. Har läst på om de arter som jag har och det är mycket kul som står där.