Hjälp mina fiskar dör och jag får ej rätt på akvariet

#1 - 21 oktober 2023 05:53
För tre månader sedan köpte jag ett akvarium 72 liter och hade mollys guppy och tetror det gick jätte bra till en början men sen började stjärtarna klibba i hop på vissa o vissa höll sig till ytan hela tiden o vissa bara dog. Till slut dog alla fiskar utom tetrorna och malarna. Tog ett nitrit test och de visade lite nitrit så behandlade akvariumet mot det och rengjorde o hade mig och lät akvariet stå en vecka med bara tetror, malar och medlen mot nitrit o sen var nitritvärdet bra. I går efter 7 dagar åkte jag och köpte 6 st guppy för att börja med dem i akvariet nu när jag vaknade på morgonen var alls 4 honor döda och den ena hanen hänger med stjärten Och kroppen lite uppåt och har svårt att hålla sig uppe. Andra hanen ser fortfarande pigg ut. Snälla hjälp mig vad är det som är fel eller vad gör jag för fel?
admin
Christian Alfredsson
#2 - 21 oktober 2023 06:55
Börja med att vänta en bra stund innan du introducerar fler fiskar. Jag hade skött det i 1-2 månader utan att köpa nya fiskar. Skött vattenbyten och kollat vattenvärde. Mata inte för mycket utan var ganska sparsam.

Lite tråkigt råd kanske, men tålamod brukar behövas när man de är ganska nyuppsatta.

Du får gärna lista alla fiskar du har i karet nu. Har du länk till någon bild vore det kul att se.
#3 - 21 oktober 2023 07:11
Tre månader är fortfarande en väldigt kort tid för ett akvarium att hitta balansen. Det kan ta mycket längre tid än så. I teorin tar det 4 till 6 veckor för kvävecykeln att komma igång ordentligt, i praktiken behöver man skynda långsammare än så i de flesta fall. Sen kan man väl inte utesluta att fiskarna är sjuka redan från butik, eller sönderstressade, de kanske dött i butiken också, men jag gissar på att du fått för höga värden av något som fiskarna inte klarar av. Om det var jag skulle jag sluta rengöra akvariet, det kommer hitta balansen på egen hand. Sluta mata i en vecka, och sedan mata minimalt med mat. En till två flingor per fisk och dag kan vara ett riktmärke. Dom ska äta glupskt. Rådet man får från fackhandeln är att mata så mycket att dom äter upp allt på ett par minuter, och mata två gånger per dag, även om fiskarna äter allt behöver dom inte så mycket mat varje dag och så kommer dom bajsa ut överskottet och det blir för mycket avfall ändå.

Men kom ihåg att i slutändan är det du själv som blir expert på ditt eget akvarium. Det är unikt! Inget akvarium är det andra likt.

Edit: Under tiden jag skrev detta inlägg har Christian hunnit svara också :)
admin
Christian Alfredsson
#4 - 21 oktober 2023 07:57
Ditt svar var mer utförligare och jag håller med.
#5 - 21 oktober 2023 10:36
Inga fler fiskar på ett par månader, mata ytterst lite, se till att ytan rör sig (rikta utblåset uppåt), rengör INTE filtret eller gruset/sanden, gör regelbundna vattenbyten. Nitritvärdet ska vara 0.

Jag hade problem med att många fiskar dog, typ en om dan. Det berodde på ett sjunket fartyg. När jag tog ur det, gjort ett större vattenbyte och kört med kol i filtret, så upphörde fiskdöden. Så har du konstgjorda saker, prova att ta ur dom ur karet.

Lycka till!
#6 - 21 oktober 2023 14:50
Tack just nu har jag neon tetra och tre små malar, har inte matat dem på 1 v och trodde ja fått rätt på de eftersom nitriten var bra. Nu känner de ledsamt för de stackarna ja köpte i går som dig. Här kommer lite bilder
#7 - 21 oktober 2023 14:51
​så ser gels akvariet ut
#8 - 21 oktober 2023 14:51
Tetrorna

Annons