Hjälp mina fiskar dör (magrar, simmar konstigt)

#1 - 11 november 2006 21:40
Hjälp mina fiskar dör, de magrar och börjar sedan simma konstigt... har hänt väldigt många ggr nu... under ett års tid.. har kollat med sticka nu och då och inte hittat nått.. nu har jag bytt akvarium och nu när vi testade så var det låg nitrit på mellan 50 och 100.
Det är inte så att alla dör samtidigt utan de dör en imånaden typ.

:confused: Vad är detta?

/Eliza
#2 - 11 november 2006 21:44
Det är inte så att de inte kommer åt att få tag i maten?
Bara en tanke som slog mig... Alla är inte lika snabba att hålla sig framme.
#3 - 11 november 2006 21:52
Vist ska det vara Nitrat för är nitriten så hög har du nog orsaken där.
Men även en Nitrathalt på 50-100 mg/l är i högsta laget.

Hur ofta byter du vatten ?
#4 - 11 november 2006 21:59
albjohn skrev:
Vist ska det vara Nitrat för är nitriten så hög har du nog orsaken där.

Men även en Nitrathalt på 50-100 mg/l är i högsta laget.

Hur ofta byter du vatten ?

Vi byter ... en gång i halvåret kanske och då byter vi inte allt utan mindre än hälften... sen bytte vi ut allt vatten nu förutom en hink då vi bytte akvarium .. vi kokade nästan allt av vattnet eftersom vi blivit rek det.
Och det är en månad sen vi gjorde detta. Det har alltid varit klart fint vatten och inga alger eller nått.... men nu tycker jag att det är en grå gul dassig ton på vattnet.

/Eliza
#5 - 11 november 2006 22:00
Vad gör man för att få ner nitrit halten då?
Totalt ovetande...
/Eliza
#6 - 11 november 2006 22:03
Okej, Då skulle inte jag vilja leva i det akvariet, men det kanske kan vara bra att byta sällan vad vet jag...

Ett byte på 25-50 procent i veckan är att rekomendera om du har fiskar i karet. Själv byter jag en gång i veckan.

Vad gör det för nytta att koka gammalt akvarievatten jag fattar inte??
Man brukar ju spara gammalt vatten för att inte alla nytiga bakterier m.m ska försvinna helt.

Och en nitrit på 50-100 är ju som sagt inte bra, vad har ni för filter i karet.
Måste ju ha något som bakterier kan leva i så nitriten bryts ner till nitrat...
#7 - 11 november 2006 22:08
smegga skrev:
Okej, Då skulle inte jag vilja leva i det akvariet, men det kanske kan vara bra att byta sällan vad vet jag...

Ett byte på 25-50 procent i veckan är att rekomendera om du har fiskar i karet. Själv byter jag en gång i veckan.

Vad gör det för nytta att koka gammalt akvarievatten jag fattar inte??

Man brukar ju spara gammalt vatten för att inte alla nytiga bakterier m.m ska försvinna helt.

Oj, kanske var otydlig men jag kokar inte gammalt akvarievatten utan det jag tar från kranen..vi har eget sjövatten och vad jag förstår så var det av den anledningen som jag skulle koka vattnet ??? Lika ovetande som du faktiskt...

Ska man byta så ofta?? Oj... och så mycket av vattnet..
/Eliza
#8 - 11 november 2006 22:10
1. Byt 30% av vattnet varannan vecka så kommer många av dina problem att lösa sig.
2. Lita inte på stickorna. Köp dropptest eller ta med dig vatten och fråga om din lokala zooaffär kan hjälpa dig att testa.
3. För att få ner nitriten snabbt så är det stort vattenbyte som gäller. Byt 50 direkt och mät igen.
4. För att bli av med nitritproblem på lång sikt så behövs bra biologisk filtrering. Det får du genom att ha ett filter (helt ytterfilter) som har stor filtermassa där bakterier frodas. Börja med att läsa följande två atriklar; http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88, http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=240&Itemid=121.
#9 - 11 november 2006 22:11
Pump :
Magic Jet Filter 700
#10 - 11 november 2006 22:11
Oj vad långsam jag var...:D
#11 - 11 november 2006 22:13
Hehe, jag han före...

Men varanan vecka ska ju räcka bra att du kompleterar lite..
#12 - 11 november 2006 22:16
Långås skrev:
Oj vad långsam jag var...:D

Öhh vad .. långsam...??
#13 - 11 november 2006 22:19
Jag han skriva förre och skrev mycket mer.:p
Var typ samma info i inläggen..
#14 - 11 november 2006 22:19
chessman skrev:
Öhh vad .. långsam...??

Medans jag skrev mitt svar han du får flera svar av andra. Så när jag tryckte spara så hade du ju redan fått svar på dina frågor.
Bilagor:
#15 - 11 november 2006 22:26
Ok, jag ska allts¨å byta ut 50% av vattnet nu då ?
Behöver jag inte koka vattnet?
ska jag köpa nå medel att lägga i för att få bort nitriten?
Nu fick jag ju verkligen dåligt samvete... har alltid trott att man inte ska byta vatten så ofta.
Men nu blir det ändring på det.
/Eliza
#16 - 11 november 2006 22:31
Vad jag fattar av artiklarna som du skickade så ska jag inte byta med kranvatten till ett nytt akvarium och det är ju det jag har gjort... hade ju bara en hink av det gamla akvarievattnet som hälldes i det nya, resten var ju kranvatten då rå..
Sen står det att man ska byta max 5 % av vattnet varje dag isåfall.. ska jag göra så nu eller 50% har lite huvudbry nu.
/Eliza
#17 - 11 november 2006 22:33
Läs under meny på första sidan börja med akvarievatten.
#18 - 11 november 2006 23:31
Du kan byta 5-10% vatten flera gånger per dag till du har fått ner nitriten till 0. Sluta desutom att mata fiskarna tills nitriten är borta och därefter sparsamt dom kommande veckorna tills filtret är ordentligt inkört.

När du fått bort nitriten så börjar du med normala vattenbyten ca 20-30% varje eller varannan vecka men nitrit får alldrig finnas i mätbara halter med våra normala hobbytester och finns normalt inte heller i inkörda akvarium eftersom
nitrit omvandlas till nitrat om filtret fungerar som det ska och nitrat är inte på långa vägar så giftigt som nitrit och kan släppas upp till ca 30-40 mg/l utan fara desutom behöver växterna bla nitrat för att överleva.

Sedan skall du alldrig rengöra filtret om det inte börjar bli tätt och när det blir det så kramar du bara ur filtermassan i en skvätt vatten som du tagit ur akvariet för att inte riskera bakteriefloran i filtret, desutom bör det ej rengöras i samband med vattenbyten (frånsett skvätten du använder vid rengöringen)

Ang kokning av vattnet låter det lite överdrivet men jag vet ju inte vad som finns i ert vatten, men ni dricker ju vattnet så det kan väl inte vara så farligt men jag lämnar det öppet.

Annons