Hjälp mina fiskar dör!

#1 - 15 januari 2007 10:17
Har haft akvarium i ca 2 veckor och redan har 4 fiskar dött. Hade Sebrafisk, Leoparddanio, neontetra och Segelfenmolly. Båda molly dog varedera dag i helgen, i Leopad dog andra natten jag fått hem dem och 1 Sebra dog i natt. Vad är det som är fel? Har plastväxter, ett skepp och jag har tagit bort en rot, som jag läst kan vara giftiga. Har gjort del byten av vatten varje vecka och satt i Sera toxivec och Sera nitrivec som de sa i affären. Graderna ligger på 25-26. Är det någon som har något svar på varför fiskarna dör?
Tack på förhand! Anneli
#2 - 15 januari 2007 10:49
Hur många fiskar har du pch hur stprt är akvariet? Filter, pump osv?
Skifta vatten varje dag nu, du har förmodligen nitrit.
Vad var det för rot?
#3 - 15 januari 2007 11:00
Nu har jag 6 neontetra 1 Leopard, 1 Sebra och 1 Drakmal. Akvariet är 40 liter och jag har en pump som ska rena och så kommer det ut lite bubblor från den men jag har ingen aning om var den heter, köpte den begagnad. Roten ska var en som ska gå i akvarium men den är också begagnad så jag vet inte riktigt vad det är för sort.
#4 - 15 januari 2007 11:15
För mycket fisk i nystartat akvarium?
#5 - 15 januari 2007 13:42
Byt 50 av vattnet efter varje fisk som dör och förutom det byt 50% i veckan. Det är sannolikt för mycket nitrit för du köpte för många fiskar för snabbt. Köp inga nya innan det har gått en månad utan att några fiskar har dött.
#6 - 15 januari 2007 14:57
Men klarar sig 1 Sebrafisk och 1 Leoparbdanino tillsammans så länge om jag ska vänta en månad med att köpa fler fiskar?
#7 - 15 januari 2007 15:06
Fiskarna klarar sig bättre - om de är för få i början.
Var inte rädd för att vänta med fler fiskar - det är det bästa du kan göra!
Och var snål med maten ett tag här framöver! Mata ej mer än att de äter upp det direkt. Inga foderrester på botten!

Sen förutom vattenbyte o.s.v som du redan fått råd att göra, skulle jag vilja råda dig till att köpa riktiga växter ist.f plastväxter.
De gör miljön i akvariet mycket bättre m.h.a syre o.s.v!

Lycka till!
#8 - 15 januari 2007 15:20
Tack för rådet! Har du några förslag på vilka växter jag ska köpa och hur många växter bör man ha i ett 40 l akvarium? Anneli
#9 - 15 januari 2007 15:44
Köp snabbväxande lätta växter (läs växtbeskrivningarna här på zoopet) som du tycker är snygga. Ha så mycket du tycker är snyggt men för bra syresättning är det att rekomendera en liten växt för varje liten fisk och stor växt för stora fiskar, på ett ungefär naturligtvis.
#10 - 15 januari 2007 21:20
Mina personliga favoriter jag skulle rekommendera, är anubia (växer ej så snabbt - men är tålig som attan,) och vattenpest. Kolla växtbeskrivningarna här på zoopet.
#11 - 16 januari 2007 15:50
dra ner på matningen är prio ETT, övermatning dödar många ggr fler fiskar än undermatning... hoppa gärna över en eller ett par dagar i veckan... OM MAN TYCKER MAN MATAR LITE SKA MAN GE ÄNNU MINDRE
skulle rekommendera att börja med snabbväxande växter ex. vattenpest, cabomba och hornsärv... blir det för mkt kan man ansa och slänga... gör 30% vattenbyte varannan dag i 2 veckor, sen börjar man byta 30% i veckan, skölj INTE ur filtret under första månaden, gojset däri är det som senare bildar bakteriefloran i ditt akvarium. om du har nån vän med akvarium (som varit igång minst ett halvår) kan du gärna ta en hink vatten från hans/hennes akvarium, gärna dessutom krama ur hans/hennes filtersvamp i hinken och hälla i det i ditt akvarium... att det blir grumligt gör inget, det lägger sej rätt fort... man räknar med att ett lågbelastat akvarium "går igång" efter typ en månad sen kan man börja på allvar... men man ska alltid skynda långsamt, i ett såpass litet akvarium som 40 liter skulle jag max lägga i 3 små fiskar åt gången...

lycka till och hoppas du inte blir avskräckt av ett vanligt nybörjarfel... man lär sig nåt varje gång man misslyckas med något och det är bara att bita ihop och komma igen! / Vandal

Annons