HJÄLP!!!! Mina fiskar dör

#1 - 19 december 2004 08:19
Hej! Jag hade tio kardinaltetror men nu är det bara sju kvar. Igår dog en och idag dog två till. Snälla hjälp mig!
De fiskar som dör är helt skruttiga och ser gamla ut men de är inte gamla.
Jag har också ett par Svärdbärare, ett par Black Mollys och ett par Guppys. Kan det vara dem som biter på dem för det ser lite ut som bitmärken eller dödar de Kardinaltetrorna.

SNÄLLA! hjälp mig

Hälsningar Carl
HazelCR
#2 - 19 december 2004 08:23
Hur stort är akvariet? Har du någon pump? Har du nyss startat akvariet?
HazelCR
#3 - 19 december 2004 08:27
Är du där????
Om jag skall gissa lite så förmodligen för hög nitrithalt. En enkel första åtgärd blir att bytta 30-50% av vattnet.
Att de andra fiskarna biter ihjäl dem, tror jag inte alls.
#4 - 19 december 2004 09:56
Mitt akvarium innehåller 60 liter och jag har en pump.
Jag startade akvariet för en vecka sen.
Hälsningar Carl!
#5 - 19 december 2004 10:00
Kan ju vara så att dom fått neonsjukan ? Annars tror jag nog mest på Nitrit förgiftning.

Står dom vid ytan och skippar efter andan eller verkar dom dissorienterade ?
#6 - 19 december 2004 10:04
oj, det låter som du har överbelastat ditt lilla kar för snabbt.. se till att byta vatten så nitriten minskar och mata inte så mycket...
#7 - 19 december 2004 10:14
Den absout bästa, och mest effektiva "första hjälpen" man kan ge fiskar som ser hängiga ut och där dödsfall börjar komma är att göra ett STORT vattenbyte. Det är nästan alltid nitrit som ställer till det. I de få fall där det inte är nitritvärden som bråkar så brukar det vara något annat som kommit ned i vattnet som inte borde vara där.

Det här borde nästan stå med stor röd blinkande text på Zoopets förstasida, för det är 1-2 sådana här frågor varje dag.
#8 - 19 december 2004 10:21
Antagligen nitrit. Läs: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html
Metoden som beskrivs på länken är inte aktuell i ditt fall eftersom du redan har fiskar i akvariet, men det förklarar det där med nitrit.

I ditt fall bör du göra vattenbyten och tillsätta Nitrivec tills du blivit av med nitriterna. Köp en nitrit-test (köp inte sticktester, de är inte tillförlittliga, utan köp en vätsketest istället - JBL är ett bra märke) så du kan ha koll på nitrithalten.
#9 - 19 december 2004 10:27
Tack för hjälpen!!!!!
Nu ska jag byta vatten och göra som ni skrivit. Tack för hjälpen!

Hälsningar Carl!
HazelCR
#10 - 19 december 2004 10:43
Nu är jag tillbaks efter att ha julhandlat lite. Jag kan läsa att du fått tips, så att det räcker och även samstämmiga sådana.
Lycka till!
#11 - 19 december 2004 16:06
Tack så mycket!

Hälsningar Carl!

Annons