HJÄLP mina firrar dör...

#1 - 23 maj 2007 19:43
Mina fiskar dör.. suck
Jag har ett 375 liters kar med (innan då alltså ) 10 st praktbotier ( små ), 6 sorgmanteltetror, 4 palettciklider, 8 guramis (2 guld,2 blå, 2 mosaik, 2 röda ) 1 mal.
Jag hällde i nitrivec i 10 dagar som jag skulle, även Easy Life.
Åkte in till Zoomässan i Kungsbacka och kollade nitrit och nåt annat, och det såg bra ut
Nu har röda guramin (hanen), båda mosaik guramina och nästan alla botierna dött.
Det dör fiskar varje dag.
Sen blir det inte bättre av att ena paletthanen jagar de andra fiskarna typ hela tiden.
Jag matar med flingfoder ( gurami och tetra ) samt vipachips (botier och paletter )
Måste åka och testa vattnet igen.
Jag byter 10% vatten varje vecka och har bara rengjort vadden i filtret en gång ,en vecka efter nystart.
Jag har även märkt att botierna fått vita fält när de dött, därför har jag hält i "Prick" från zoo center i västra frölunda, 3 dagar i rad, som det står men de dör ändå..

Kan någon hjälpa mig ? :(
#2 - 23 maj 2007 19:52
Vadd? är det det enda filtermaterial du använder...
Hur många dagar har akvariet varit igång med fisk i?
#3 - 23 maj 2007 20:04
hur länge har akvariet varit igång? kollat vattenvärdena?
#4 - 23 maj 2007 20:50
åheim skrev:
Vadd? är det det enda filtermaterial du använder...

Hur många dagar har akvariet varit igång med fisk i?

Nej det är ett Fluval 303 filter.
"makaroner" i botten, grönt nylonnät i mitten och vadd i toppen.
Men folk säger att man bara ska rengöra/byta vadden.

Först hade jag ett 50 liters kar med 2 paletter, 6 sorgmantel och 6 praktbotier i.
Ena paletten dog dygnet efter transporten hem.
Sen när jag flyttade över fisk etc till 375 literskaret använde vatten från det lilla i det stora för att få igång bakteriekulturen.
När jag sen flyttade fiskarna ( efter vattentest ) flyttade jag med resterande vatten från det lilla karet.
Sen dess har det stått med fisk i i ca en 1 till 1 1/5 månad.
#5 - 23 maj 2007 20:52
kizor skrev:
hur länge har akvariet varit igång? kollat vattenvärdena?

se mitt andra svar.
Jag har bara kollat vattnet 2 ggr, en i det lilla karet och en gång i det stora.

Det har även börjat bli lite "algigt" dvs, alger på rutor ( som jag skrapar bort/magnet) , växtbladen , sten etc.
Växterna trivs bra och växer så det knakar.
Jag har även helt nya lysrör i rampen.
#6 - 24 maj 2007 04:30
Kolla värden nu igen och se om nitrit är som det ska.
#7 - 25 maj 2007 20:22
Nu har fler fiskar dött.
Bara en av 10 Praktbotier kvar.
Båda mosaikguramina är döda.
Får åka till zoomässan i morgon och kolla värdena.
Så jäkla tråkigt...:confused:
#8 - 26 maj 2007 09:11
Jag har oxå lite problem med att fiskar blir sjuka o dör, ibland blir de oxå lite vitaktiga innan. Mina bajsar vitt (och har behandlats fyra gånger med tre mediciner, bl.a. mot flagellater och bukvattensot) dock, gör dina det? Skulle vara intressant att veta. Tyvärr har jag dock ingen lösning på problemet.
#9 - 26 maj 2007 21:33
Idag var jag på hornbach och testade vattnet mot nitrit.
Det såg bra ut.
Dock beträttade han att man kan ha en nitrit "peak" ett tag efter att man startat akvariet, som går ner igen,men fiskarna får men av det ändå.
En annan orsak trodde han kunde vara att praktbotian som är en bottenfisk som suger på stenarna måste ha runda stenar som grus och jag har kantiga svarta stenar.
Då sliter det på deras munnar och undersidan / magen
De kan då få infektioner tydligen.

Jag köpte även 1 stor mal och 2 mellanstora för att få lite bukt på alger.
Redan efter en halv dag i vattnet är det renare i karet.

Nu ska jag vänta och se om "döden" avtar, så det får bli nya firrar om ca 1 månad.

Annons