Hjälp min slöjstjärt!

#1 - 4 november 2007 15:21
Jag hittade min slöjstjärt fastkilad bakom pumpen för en vecka sedan.
Dagen efter ramlade fenorna av och sedan stod den i ett hörn, lodrätt med näsan mot botten i två dygn. Nu ser den mycket piggare ut fast den har lite svårt att simma där vattnet är strömt.
Kan fenorna växa ut igen? Hur lång tid tar det? Hur ser jag om det är fel på simblåsan? Kan den i så fall bli frisk ändå? Ska jag ge den en chans eller bör jag ta bort den?:confused:
Jag är nybörjare på fisk men och jag vill gärna ha hjälp...:D
#2 - 4 november 2007 16:36
Fenor växer ut igen, så länge inte fenbasen är skadad. Problem med simblåsan brukar antingen betyda at fisken alltid ligger på bottnen, eller att den alltid hamnar på ytan. Tycker du ska sänka farten på vattnet lite och ge den en chans.
#3 - 4 november 2007 17:08
Jens A. skrev:
Fenor växer ut igen, så länge inte fenbasen är skadad. Problem med simblåsan brukar antingen betyda at fisken alltid ligger på bottnen, eller att den alltid hamnar på ytan. Tycker du ska sänka farten på vattnet lite och ge den en chans.

Man tackar för rådet...:D
#4 - 4 november 2007 20:56
Lycka till :D varigt med om ett liknande problem förut så önskar dig lycka till med allt hopp =)
#5 - 5 november 2007 00:41
Räkna med att det tar tid innan fenorna växer ut bara, så ge inte upp. Min guldfisk hade svamp i mars-april, som tog ett tag att få bort, och fenorna blev skadade. Hon lärde sig fort att simma med ena bröstfenan som en liten stump. Nu i november är fortfarande fenorna på tillväxt.
Håll noggrann koll den närmaste tiden så hon inte får svamp i skadorna, då måste du behandla det på stört. Svamp ser ut som vitt ludd, det finns bra medel i affären.
Lycka till!!

Annons