Hjälp min platys har prickar!?!?!?!

#1 - 24 mars 2007 17:55
Såg just att en av mina platys har vita prickar, jag såg även att en liten neontetra har det också..
Jag läste på nånm platy sida och tror att det vita prick sjukan. någon som vet hur man behandlar det.. vill inte att fiskarna ska döö :(
#2 - 24 mars 2007 18:05
Det finns medecin att köpa , behandla och upp repa om det behövs. Flytta inte fiskarna utan behandla hela karet. Gör sedan ett vatten byte ca 30% efter avslutad behandling.
#3 - 24 mars 2007 18:38
Vad är de för medicin man ska köpa då? :(
#4 - 24 mars 2007 18:48
Fråga i butiken det finns flera, den jag har hemma heter Punktol 1000 av JBL.
#5 - 24 mars 2007 18:54
Jaa okeej, men tror ni fiskarna överlever tills imorgon då?
Jag har nån medicin som heter protozin, som vi köpte förrut när mina mollys blev sjuka (2-3år sen), och sen något salt liknande som heter Ektozon.. ingen man kan använda för dessa prickar? :s

Är inte säker att dom rä sjuka, men jag tror de.. eftersom dom inte haft prickarna förrut. och en neontetra har väldigt många. I veckan har en platy och en neonterta dött, kan de bero på de här?
#6 - 24 mars 2007 19:08
Parasit sjukdommar är orsakade av encelliga organismer, kallade Protozoa. Protozoa, kan sätta sig på gälarna, fenorna, eller så kan den hamna innuti fisken. Så fort parasiten har hittat en värd(bettan) så kommer den att växa och lägga ägg på bettans kropp. Denna infektion irriterar bettan och då kan man se att bettan försöker "klia sig" mot allt.
Parasit sjukdommar är mycket smittsamma. Man bör behandla hela akvariumet. Oftast så kan man förhindra att det sprids genom att flytta dom fiskarna som inte hunnit bli smittade i några dagar, när parasiten inte hittar några nya värdar så brukar den självdö efter någon dag, höj vatten temperaturen till 30 grader så att parasiten dör snabbare.

Hittade detta. Vita prikar är en parasit.

hittade även detta

Svamp sjukdommar
Symptom Om bettan har vita prickar på kroppen så har han förmodligen råkat ut för en svamp sjukdom.
Behandling Isolera den infekterade fisken och byt vatten omedelbart i akvariumet. Behandla den infekterade fisken mot svampsjukdommar med exempelvis Sera Baktopur. Byt vatten var 3:e dag och ge medicinen igen, detta görs tills bakterien är borta. När parasiten är borta så behandla bettan med vitaminer och salt.

Fast jag tror nog att dina fiskar har vita prik sjukan och inte svamp.
#7 - 24 mars 2007 19:19
Okeej. tack så himla mycket :)
Jo jag tror nog det med..

Jag hittade en bruksanvisning för protozin medicinen, och det står att den är mot vita prick sjukan. och att flaskan hålelr i drygt 4 år,så jag tror nog att de ska funka..

Men min fråga är om jag ska göra ett litet vattenbyte innan jag börjar att medicinera?
#8 - 24 mars 2007 19:21
Ja gör det du, det kan ju inte förvära saken iallafall.
#9 - 26 mars 2007 11:39
Hur mår de idag?

Annons