HJÄLP min parooner är sjuka

#1 - 18 april 2013 11:34
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]´´[/FONT][/SIZE]
#2 - 18 april 2013 11:41
´´
#3 - 18 april 2013 11:43
väldigt litet filter med enorm belastning i karet. kan ju vara en orsak

paroonhajar ska inte vara i akvarium. ungdjur behöver tredubbelt så stort kar. o vuxna kar på tiotusentals liter.
#4 - 18 april 2013 12:11
Vilket typ av filter skulle du föreslå?
#5 - 18 april 2013 12:12
Jag blir lite bekymrad av en tråd som denna! Till dig som väljer att starta ett akvarium, speciellt när det kommer till ett kar av den här digniteten och sen helt uppenbart inte har en aning vad det handlar om! Det svämmar bokstavligen över av information i dagens infosamhälle så jag undrar Varför du inte tagit reda på de grundläggande kraven innan du startat den här Hjälptråden:confused:
#6 - 18 april 2013 12:18
håller med åheim.

jag skulle föreslå att du sätter dig ner o läser på om precis ALLA fiskar du har. vad dom har för krav. o sen gör om gör rätt.

man brukar säga att ett filter ska pumpa MINST 3 ggr akvariets volym i timmen. men gärna mer.

o filtervolymen bör vara MINST 3 % av karets volym.

dvs runt 16L filtervolym.

mao inte ett litet innerfilter
#7 - 18 april 2013 12:33
Har du en bild på paroonhajarna?

Kan det verkligen stämma att det är den fisken du har och då så många som 5 st på 540L?
#8 - 18 april 2013 12:34
Sedan har du ju som redan nämnts en enorm belastning på karet. Därför bör du ha mycket mer filter än vad som är minimum
#9 - 18 april 2013 12:34
Tack för hjälpen. Förstår att jag behöver skaffa mig en ny pump + bättre filtrering. Har inte fått någon info om filtrering av någon zooaffär så inte helt enkelt att veta. Dessutom är råden så många och så olika på nätforum så är svårt att veta vad man ska tro på. Anledningen till att skriva här är ju för att få tips och råd. Och det var av just den anledningen jag skrev.
#10 - 18 april 2013 12:34
eller huvudtaget..... men jag är rätt skeptisk till att det ens är paroonhajar.
#11 - 18 april 2013 12:36
Anakin88 skrev:
Tack för hjälpen. Förstår att jag behöver skaffa mig en ny pump + bättre filtrering. Har inte fått någon info om filtrering av någon zooaffär så inte helt enkelt att veta. Dessutom är råden så många och så olika på nätforum så är svårt att veta vad man ska tro på. Anledningen till att skriva här är ju för att få tips och råd. Och det var av just den anledningen jag skrev.

då ger jag dig tipset och rådet att läsa på ordentligt själv innan du göra några köp. o lita inte för mycket på vad som sägs av personalen i zooaffären. de säger ofta att " det går så bra så" av två anledningar.
1. okunskap
eller
2. de vill sälja

du förstår också att du inte bör ha paroonhajjarna hoppas jag.
så om jag hade varit du hade jag bytt in paroonhajarna mot nått som passar o skaffat ett rejält ytterfilter. tex fluval FX5.
#12 - 18 april 2013 12:37
Anakin88 skrev:

Klart man ska fråga om hjälp. Jag är toknybörjare och frågar massor varje dag här. Men man måste också acceptera att man inte alltid får de svar man vill ha. Speciellt då när man har gjort allt fel, som till och med jag ser att du har.

Vem har sålt på dig fiskarna?
#13 - 18 april 2013 12:39
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=352 läs bara denna lilla korta text så får du nog en tankeställare.
#14 - 18 april 2013 12:41
Jag är skrämd att man ens får tag i den typen av fiskar i en zooaffär. Det är som att gå in och köpa en liten liten elefant som sitter i kaninbur där inne och ta den med sig hem.
#15 - 18 april 2013 12:43
många som har slutat sälja dom

när ni äter pangasius-filé till lunch på nån restuarang så är det samma fisk :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 18 april 2013 12:51
Många problem har säkert dykt upp för att du startat för snabbt och med för många fiskar. Så nitriten som kom gjorde att fiskarna lättare blev sjuka. Har du ett så pyttelitet (inte ironi) akvarium för dessa fiskar så är det som att tigga om problem.

Flera av de fiskar som du har (inte bara paronerna) behöver ett mycket större akvarium. Så
1/ gör dig av med de arter som kommer att bli för stora för ditt akvarium
2/ som flera har nämnt skaffa ett större filter
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 18 april 2013 12:56
HWH skrev:
Jag är skrämd att man ens får tag i den typen av fiskar i en zooaffär. Det är som att gå in och köpa en liten liten elefant som sitter i kaninbur där inne och ta den med sig hem.

Vad gäller just Pangasius-arterna så har som hannesc nämner de flesta affärer slutat att sälja dom.
För något år sedan gjorde nämligen de stora fiskgrossisterna i Sverige en överenskommelse om att inte längre importera och sälja dessa arter och sedan dess har dessa arter försvunnit i ca. 95% av alla akvarieaffärer. Tyvärr förekommer de dock fortfarande i några enstaka akvarieaffärer eftersom det inte finns någon lag om att de inte får sälja dem.
#18 - 18 april 2013 12:59
Anakin88: jag som nybörjare och har massor att lära är lite nyfiken.

Hur kom det sig att det blev såhär? Var hittade du informationen och hur valde du fiskar? Jag menar jag sitter och sliter mitt hår för att välja fiskar till mina nya akvarium. Och hittar jag något coolt är det ju det första jag gör att googla det. Men jag tillhör ju googelgenerationen, googlar allt.

googlar jag red tail catfish så får jag upp den här bilden redan på första sidan: http://www.gillhamsfishingresorts.com/fish_library/red_tail_catfish/images/Library_Red_Tail_Catfish_Jaimes.JPG

En bild säger mer än tusen ord. Man behöver liksom inte gå in och läsa om akvariestorlekar för den fisktypen.
#19 - 18 april 2013 13:02
Vad gäller just Pangasius-arterna så har som hannesc nämner de flesta affärer slutat att sälja dom.

För något år sedan gjorde nämligen de stora fiskgrossisterna i Sverige en överenskommelse om att inte längre importera och sälja dessa arter och sedan dess har dessa arter försvunnit i ca. 95% av alla akvarieaffärer. Tyvärr förekommer de dock fortfarande i några enstaka akvarieaffärer eftersom det inte finns någon lag om att de inte får sälja dem.

Som nybörjare skrämmer det mig. Jag blir rädd för hela grejen. Det känns så jävla cyniskt att jag undrar om det är en industri jag vill stödja. Ger liksom bitter smak i munnen.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 april 2013 14:01
HWH skrev:
Som nybörjare skrämmer det mig. Jag blir rädd för hela grejen. Det känns så jävla cyniskt att jag undrar om det är en industri jag vill stödja. Ger liksom bitter smak i munnen.

Förstår inte - 95% av alla affärer säljer inte dessa fiskar. Ingen av de större grossiterna i Sverige befattar sig med Pangasius menar du att detta är negativt - jag tycker att det är bra.
#21 - 18 april 2013 14:18
Ja det är ju bra att de flesta inte gör det. Men tydligen, eftersom denna tråden existerar, så finns det ju att få tag i.
Det känns som om jag hade lite rosa glasögon på mig när det gäller zoobutiker. Men sedan jag började intressera mig akvaristik så känns det som jag tror för gott om folk. Känns inte kul när djurhälsan sätts så till sido.

Men jag fattar ju att de allra allra flesta tycker att fisk bara är fisk. Men det finns ju folk som misshandlar även högre stående djur med gott samvete. jag är väl helt enkelt för blödig.
#22 - 18 april 2013 14:42
Det finns ett 250x120x100 till salu i norrland.. köper du det har du fortfarande ett för litet kar.. det är 3000L.. tar du ditt 540 och ställer under det karet som filter är du fortfarande på gränsen..

Det finms sätt och sätt att ha stora fiskar på och du har gjort fel på samtliga.. inget illa ment men gör om och gör rätt.. ge bort paroonerna, redtailen, hajmalarna och jätteguramin.. sen kan du börja fundera.. jag kan ju se att det är stora fiskar som gäller och det gillar vi men ett 540 och fx5 är precis nybörjarkitet för att ha större fisk.. anyhoo.. vill du verkligen ha större fisk finns rovfisk.se.. där kan du iaf få rätt råd om det är den delen av hobbyn du gillar..
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 april 2013 14:52
Det finns ett 250x120x100 till salu i norrland.. köper du det har du fortfarande ett för litet kar.. det är 3000L.. tar du ditt 540 och ställer under det karet som filter är du fortfarande på gränsen..

Lite väl kort akvarium för dessa fiskar men höjden och bredden är helt OK -åtminstone så länge de är halvvuxna.
För att ha parooner på ett offentligt akvarium så krävs det minimum 30.000 liter vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 18 april 2013 14:58
HWH skrev:
Ja det är ju bra att de flesta inte gör det. Men tydligen, eftersom denna tråden existerar, så finns det ju att få tag i.

Det känns som om jag hade lite rosa glasögon på mig när det gäller zoobutiker. Men sedan jag började intressera mig akvaristik så känns det som jag tror för gott om folk. Känns inte kul när djurhälsan sätts så till sido.

Men jag fattar ju att de allra allra flesta tycker att fisk bara är fisk. Men det finns ju folk som misshandlar även högre stående djur med gott samvete. jag är väl helt enkelt för blödig.

Ja rötägg finns det inom alla branscher och det vore ju bara om den typen av affärer bojkottades. Tyvärr är det dock så att de även de som gärna kallar sig för seriösa och ansvarstagande akvarister inte bryr sig.

Sedan skall definitivt sägas att jag tycker att det är OK att sälja typ Red Tail-malar (det finns ju trots allt en del som har tillräckligt stora akvarier för dessa fiskar) men man skall då självklart informera kunden om vilken storlek på akvarium som arten kräver. Ja det gäller ju egentligen för alla fiskar för även de mindre fiskarna har ju ett krav på ett visst utrymme (även om självklart en mindre art inte behöver ett så stort akvarium).
#25 - 18 april 2013 15:42
Lite väl kort akvarium för dessa fiskar men höjden och bredden är helt OK -åtminstone så länge de är halvvuxna.

För att ha parooner på ett offentligt akvarium så krävs det minimum 30.000 liter vatten.

Problemet med pangaser (som det numera böjs enligt ledande experter som inte finns) är ju temperamentet.. tror fan att de behöver större när de är 70 än när de är 120cm.. de blir ju mer eller mindre sjökor efter 1, 5 meter men innan dess är de helt galna.. tänd lyset - pang, släck lyset -pang, slamsug -pang-pang-pang osv.. tror det är svårt att säga något specifikt literantal eller längd även om det är en riktlinje..

Hur som.. inte akvariefisk..
#26 - 18 april 2013 15:53
Ja rötägg finns det inom alla branscher och det vore ju bara om den typen av affärer bojkottades. Tyvärr är det dock så att de även de som gärna kallar sig för seriösa och ansvarstagande akvarister inte bryr sig.

Sedan skall definitivt sägas att jag tycker att det är OK att sälja typ Red Tail-malar (det finns ju trots allt en del som har tillräckligt stora akvarier för dessa fiskar) men man skall då självklart informera kunden om vilken storlek på akvarium som arten kräver. Ja det gäller ju egentligen för alla fiskar för även de mindre fiskarna har ju ett krav på ett visst utrymme (även om självklart en mindre art inte behöver ett så stort akvarium).

Du har helt rätt, men jag känner mig lite lurad. Jag har fram till jag fick ideén att köpa akvarium haft synen på zoobutiker som fackhandel. Att de som väljer att ha just en zoobutik har ett intresse i djur och djurvälfärd. Men som sagt det finns ju rötägg inom allt. Men just när det gäller akvariefisk så verkar det vara mer regel än undantag när man läser i detta forumet.

Sedan är det ju alltid upp till djurägaren i slutändan i alla fall. Det är ju där det absoluta ansvaret faktiskt ligger.
#27 - 18 april 2013 16:09
HWH skrev:
Du har helt rätt, men jag känner mig lite lurad. Jag har fram till jag fick ideén att köpa akvarium haft synen på zoobutiker som fackhandel. Att de som väljer att ha just en zoobutik har ett intresse i djur och djurvälfärd. Men som sagt det finns ju rötägg inom allt. Men just när det gäller akvariefisk så verkar det vara mer regel än undantag när man läser i detta forumet.

Sedan är det ju alltid upp till djurägaren i slutändan i alla fall. Det är ju där det absoluta ansvaret faktiskt ligger.

Tja, tycker nog att säljaren har ett minst lika stort ansvar. Säljer man nå´t som man vet inte är bra att sälja (särskilt om det är ett levande djur, som blir lidande), så är man i mina ögon inte särskilt seriös. En kund kan ju bli lurad att tro, att ett djur (eller nå´t annat) är helt ok att köpa, enbart på grund av att det faktiskt finns till salu, vare sig det handlar om djur/varor, eller tjänster, lagliga som olagliga. Inte så sällan får man som kund dessutom helt fel information av säljaren, antingen på grund av säljarens okunskap, eller så är det ren lögn. Har själv råkat ut för det, frågade butiksinnehavaren om en fisk, och fick information om storlek och ursprungsland som inte stämde alls med verkligheten. Jo, jag borde kanske åkt hem och läst på först, men samtidigt så litar man ju på att butiksinnehavaren inte står och drar en vals när man ställer frågor. Om butiksinnehavaren ljög, eller var felinformerad själv, det vet jag inte... En butiksinnehavare är väl en lika stor källa till information, eller missinformation, som vårt kära internet :p
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 18 april 2013 16:35
HWH skrev:

Ansvaret ligger hos bägge parter - ingen kan skylla ifrån sig för att man struntat i att informera resp. struntat i att skaffa sig information.

Sedan håller jag definitivt inte med om att de flesta affärer är dåliga - tvärtom standarden på akvarieaffärer i Sverige är hög. Sedan är det ju en helt annan sak att alla affärer inte fallar alla i smaken men det har ju oftast minimalt med att göra om affären är dålig eller inte. Ta bara som exempel - hur många hånger i detta forum har en fråga dykt upp om var man hittar fiskar som har bäst kvalité, hur många gånger har frågan dykt var man hittar fiskar billigast. Jag kan slå vad om att den senare frågan är oerhört mycket vanligare i detta forum. Visst folk väl gärna ha kvalité men det får inte kosta något - så är tyvärr verkligheten.

T.o.m. när jag skriver att 95% av affärer helt avstår från att sälja Pangasius så ses det som negativt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 18 april 2013 16:38
Animaniac skrev:
Tja, tycker nog att säljaren har ett minst lika stort ansvar. Säljer man nå´t som man vet inte är bra att sälja (särskilt om det är ett levande djur, som blir lidande), så är man i mina ögon inte särskilt seriös. En kund kan ju bli lurad att tro, att ett djur (eller nå´t annat) är helt ok att köpa, enbart på grund av att det faktiskt finns till salu, vare sig det handlar om djur/varor, eller tjänster, lagliga som olagliga. Inte så sällan får man som kund dessutom helt fel information av säljaren, antingen på grund av säljarens okunskap, eller så är det ren lögn. Har själv råkat ut för det, frågade butiksinnehavaren om en fisk, och fick information om storlek och ursprungsland som inte stämde alls med verkligheten. Jo, jag borde kanske åkt hem och läst på först, men samtidigt så litar man ju på att butiksinnehavaren inte står och drar en vals när man ställer frågor. Om butiksinnehavaren ljög, eller var felinformerad själv, det vet jag inte... En butiksinnehavare är väl en lika stor källa till information, eller missinformation, som vårt kära internet :p

Trots allt så abonnerar faktiskt 150 akvarieaffärer i Sverige på Zoopets artbeskrivningar - så tipset kan ju då vara att välja en affär som använder dessa;)
Där står ju faktiskt fiskens max.storlek och min. storlek på akvariet etc. angivet
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 18 april 2013 16:48
Sorry - noterar att såväl jag som andra har flutit bort från ämnet så det är kanske bäst att återgå till detta. Frågan ligger jun också under sjukdomar.
Dvs att paroonerna hade blivit sjuka. Orsaken till det tror jag som sagt beror på för snabb uppstart av akvariet och för många fiskar.
#31 - 18 april 2013 17:16
Får hålla med.. förmodligen stress i kombination med dålig filtrering.. immunförsvaret viker på paroonerna som är minst tåliga..
#32 - 18 april 2013 17:38
Ansvaret ligger hos bägge parter - ingen kan skylla ifrån sig för att man struntat i att informera resp. struntat i att skaffa sig information.

T.o.m. när jag skriver att 95% av affärer helt avstår från att sälja Pangasius så ses det som negativt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Inte alls, då missförstod du mig. Det är jättebra att 95% har slutat. Det som är negativt är att 5% fortfarande gör det.

Jag tycker inte alls att det är OT att diskutera det eftersom orsaken till sjukdomen i detta fall med största sannolikhet är skapad av människan, inte av virus, bakterier eller svampar. Om orsaken är människan måste vi ju också diskutera vad man gör med det. Som tex konkreta exempel på vad trådstartaren ska göra nu. Vad ska han göra med fiskarna? Vem lämnar han dem till? Zoobutiken? Kolmården?

Att han ska skaffa större filter och större akvarium är väl rätt på pappret. Men hur fungerar det i verkligheten?
#33 - 18 april 2013 19:00
Börjar finnas gott om stora kar och filter i landet nu.. handlar bara om pedagogik.. om någon berättar för mig att jag inte kan göra något stänger jag av.. om någon däremot berättar för mig hur jag kan göra något och låter mig bestämma själv om jag har resurser att genomföra det blir det ju roligare..

Annons