Anakin88 skrev:Tack för hjälpen. Förstår att jag behöver skaffa mig en ny pump + bättre filtrering. Har inte fått någon info om filtrering av någon zooaffär så inte helt enkelt att veta. Dessutom är råden så många och så olika på nätforum så är svårt att veta vad man ska tro på. Anledningen till att skriva här är ju för att få tips och råd. Och det var av just den anledningen jag skrev.
Anakin88 skrev:Tack för hjälpen. Förstår att jag behöver skaffa mig en ny pump + bättre filtrering. Har inte fått någon info om filtrering av någon zooaffär så inte helt enkelt att veta. Dessutom är råden så många och så olika på nätforum så är svårt att veta vad man ska tro på. Anledningen till att skriva här är ju för att få tips och råd. Och det var av just den anledningen jag skrev.
HWH skrev:Jag är skrämd att man ens får tag i den typen av fiskar i en zooaffär. Det är som att gå in och köpa en liten liten elefant som sitter i kaninbur där inne och ta den med sig hem.
Kjell Fohrman skrev:Vad gäller just Pangasius-arterna så har som hannesc nämner de flesta affärer slutat att sälja dom.
För något år sedan gjorde nämligen de stora fiskgrossisterna i Sverige en överenskommelse om att inte längre importera och sälja dessa arter och sedan dess har dessa arter försvunnit i ca. 95% av alla akvarieaffärer. Tyvärr förekommer de dock fortfarande i några enstaka akvarieaffärer eftersom det inte finns någon lag om att de inte får sälja dem.
HWH skrev:Som nybörjare skrämmer det mig. Jag blir rädd för hela grejen. Det känns så jävla cyniskt att jag undrar om det är en industri jag vill stödja. Ger liksom bitter smak i munnen.
ettfettbranamn skrev:Det finns ett 250x120x100 till salu i norrland.. köper du det har du fortfarande ett för litet kar.. det är 3000L.. tar du ditt 540 och ställer under det karet som filter är du fortfarande på gränsen..
HWH skrev:Ja det är ju bra att de flesta inte gör det. Men tydligen, eftersom denna tråden existerar, så finns det ju att få tag i.
Det känns som om jag hade lite rosa glasögon på mig när det gäller zoobutiker. Men sedan jag började intressera mig akvaristik så känns det som jag tror för gott om folk. Känns inte kul när djurhälsan sätts så till sido.
Men jag fattar ju att de allra allra flesta tycker att fisk bara är fisk. Men det finns ju folk som misshandlar även högre stående djur med gott samvete. jag är väl helt enkelt för blödig.
Kjell Fohrman skrev:Lite väl kort akvarium för dessa fiskar men höjden och bredden är helt OK -åtminstone så länge de är halvvuxna.
För att ha parooner på ett offentligt akvarium så krävs det minimum 30.000 liter vatten.
Kjell Fohrman skrev:Ja rötägg finns det inom alla branscher och det vore ju bara om den typen av affärer bojkottades. Tyvärr är det dock så att de även de som gärna kallar sig för seriösa och ansvarstagande akvarister inte bryr sig.
Sedan skall definitivt sägas att jag tycker att det är OK att sälja typ Red Tail-malar (det finns ju trots allt en del som har tillräckligt stora akvarier för dessa fiskar) men man skall då självklart informera kunden om vilken storlek på akvarium som arten kräver. Ja det gäller ju egentligen för alla fiskar för även de mindre fiskarna har ju ett krav på ett visst utrymme (även om självklart en mindre art inte behöver ett så stort akvarium).
HWH skrev:Du har helt rätt, men jag känner mig lite lurad. Jag har fram till jag fick ideén att köpa akvarium haft synen på zoobutiker som fackhandel. Att de som väljer att ha just en zoobutik har ett intresse i djur och djurvälfärd. Men som sagt det finns ju rötägg inom allt. Men just när det gäller akvariefisk så verkar det vara mer regel än undantag när man läser i detta forumet.
Sedan är det ju alltid upp till djurägaren i slutändan i alla fall. Det är ju där det absoluta ansvaret faktiskt ligger.
HWH skrev:Du har helt rätt, men jag känner mig lite lurad. Jag har fram till jag fick ideén att köpa akvarium haft synen på zoobutiker som fackhandel. Att de som väljer att ha just en zoobutik har ett intresse i djur och djurvälfärd. Men som sagt det finns ju rötägg inom allt. Men just när det gäller akvariefisk så verkar det vara mer regel än undantag när man läser i detta forumet.
Sedan är det ju alltid upp till djurägaren i slutändan i alla fall. Det är ju där det absoluta ansvaret faktiskt ligger.
Animaniac skrev:Tja, tycker nog att säljaren har ett minst lika stort ansvar. Säljer man nå´t som man vet inte är bra att sälja (särskilt om det är ett levande djur, som blir lidande), så är man i mina ögon inte särskilt seriös. En kund kan ju bli lurad att tro, att ett djur (eller nå´t annat) är helt ok att köpa, enbart på grund av att det faktiskt finns till salu, vare sig det handlar om djur/varor, eller tjänster, lagliga som olagliga. Inte så sällan får man som kund dessutom helt fel information av säljaren, antingen på grund av säljarens okunskap, eller så är det ren lögn. Har själv råkat ut för det, frågade butiksinnehavaren om en fisk, och fick information om storlek och ursprungsland som inte stämde alls med verkligheten. Jo, jag borde kanske åkt hem och läst på först, men samtidigt så litar man ju på att butiksinnehavaren inte står och drar en vals när man ställer frågor. Om butiksinnehavaren ljög, eller var felinformerad själv, det vet jag inte... En butiksinnehavare är väl en lika stor källa till information, eller missinformation, som vårt kära internet :p
Kjell Fohrman skrev:Ansvaret ligger hos bägge parter - ingen kan skylla ifrån sig för att man struntat i att informera resp. struntat i att skaffa sig information.
T.o.m. när jag skriver att 95% av affärer helt avstår från att sälja Pangasius så ses det som negativt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!