Hjälp!!! Min klogroda har slutat att äta.

#1 - 26 april 2007 19:02
Min storklogroda som jag haft i 6 månader har tydligen helt slutat att äta.
Det är bara skinn och ben till den nu.
Den lever i ett 180 L med flera andra fiskar och allt har gått bra fram tills nu.
Jag har aldrig lyckats se den äta men den har varit tjock, go och glad hela tiden innan. Detta är min första groda så jag vet inte vad jag ska ta mej till.
Vad kan ha hänt tror ni?
Hoppas någon av er proffs här på sajten kan hjälpa mej.
Tacksam för alla svar.
#2 - 26 april 2007 20:20
Hej Keyshen. Jag ska börja med en disclaimer. Jag håller på med hymenochirus, inte xenopus, och har ingen egen erfarenhet. Informationen kommer från andra hängivna xenopus-ägare, och jag kan inte garantera att det är helt korrekt.

Snabb viktnedgång beror i regel på något av följande:

1. Bakterieinfektion. Orsaken är ofta dåligt skött vatten.
2. Aggressiva fiskar. Stora fiskar som ex. ciklider som antingen stressar grodan eller tar all mat.
3. Fel kost.

Du bör sköta ditt akvarium med regelbundna vattenbyten, ca 20%/vecka rekommenderas. Du bör också hålla koll på vattenvärdena med minst nitrit-test regelbundet.

Du bör läsa på om de fiskar du håller med grodan. Få fiskar kan hållas med grodan och du bör välja sällskapet nogrant.

Du bör läsa på om din groda och vad den bör äta. Lita inte enbart på en zoohandlare utan skaffa information från många trovärdiga källor.

Börja med följande, och se sedan till att uppfylla kriterierna ovan:

1. 50% vattenbyte omgående.
2. Tillsätt ektozon 1tsk/50l vatten.
3. Tillsätt aquasafe.
4. Flytta alla fiskar som kan störa grodan om möjligt.
5. Handmata grodan med bra och väl tinad kost. Var nogrann med att du ser att grodan äter. Mata gärna flera gånger om dagen.
6. Efter 3 dagar börjar du med 25% vattenbyte per vecka. Tillsätt ektozon i samma dos men räknat på det vatten du byter.
7. Håll tummarna!
#3 - 27 april 2007 09:57
Tack för ett mycket informativt svar!
Flyttade över min lilla groda till min gamla guldfiskskål igår kväll.
Så fort jag matade åt han som en häst. (härligt att se)
Så nu provar jag med att mata flera gånger om dan för att se om han återhämtar sig.
#4 - 27 april 2007 10:03
Tänk på att det är väldigt svårt att hålla bra vattenvärden i en liten skål. Du har väl något som åtminstone skapar cirkulation?

Jag tror att det är skönt för grodan att få isoleras ett tag, men råder dig att utvärdera situationen och se till att han har ett riktigt kar att bo i sedan.

Vad är det för fiskar du har haft honom med? Kanske var det fiskarna som var problemet?
#5 - 27 april 2007 14:37
Jag har pump i skålen.
Min teori efter att kollat in alla de andra fiskarna i stora karet vid matning är att guldfiskarna (2 st) och min 13 cm algätare är de enda som direkt äter från botten. Det är bara 1 månad sedan jag lade i guldfiskarna. Guldfiskar putsar ju botten efter mat mest hela tiden så jag tror att han inte fått någon mat.
Alla värden ser bra ut i karet nämligen.
Men han är mycket piggare idag, äter och simmar runt så fort man kommer framför skålen.
Har läst att man kan handmata grodor, hur gör man det?
(vågar ju knappast röra della taniga lilla pajsare)
#6 - 28 april 2007 10:50
Du handmatar din groda genom att hålla maten framför honom. Är han helt ovan vid händer kan det ta några dagar innan han vågar, men annars brukar de bli tama rätt fort.

Jag hade flyttat guldfiskarna. Kan inte säga något gott om att ha guldfiskar med klogrodor. Förutom att de har helt olika krav på akvariet så är guldfiskarna stora matvrak, för stora för att vara lämpliga med xenopus, och därtill riskerar att bli skadade av klogrodan.

Annons