Hjälp! Min hane jagar livet ur honan!

#1 - 11 november 2004 21:09
Ja ämnet handlar om mitt palettpar, hanen jagar henne så fort han får syn på henne. Hon äter nästan ingenting, är jättemager. Jag funderar på vad jag ska göra, kan inte komma på nåt. Så jag tänkte kanske lämna tillbaka dom till affären, men jag frågar er först; vad ska jag göra??

Ifall jag ska lämna tillbaks dom så tänkte jag kanske på kakaduaciklider, dom är vackra. Ska man ha två honor per hane eller? Kan man ha två hanar i ett akvarium som är 113 cm långt och 30 cm brett?

/Fredrik
#2 - 12 november 2004 10:56
Har de precis haft yngel? Isåfall kanske inte honan är redo för att leka igen, ännu...
Annars vet jag faktiskt inte vad det kna vara... Testa att ha isär dom ett parr dagar kanske?
Fast det borde ju inte heller vara bra.. Nää, jag vet inte. Hoppas nånå annan vet mer än jag...
#3 - 12 november 2004 12:11
Vad har du för övriga fiskar i akvariet? Paletthanar kan bli väldigt hårda mot sina honor om de inte har andra fiskar att skydda dem emot. Ett stim med några snabba tetror kan kanske lösa ditt problem. Om man har deras grotta i ett hörn med mycket växter så blir det inte så mycket jagande utan bara ibland när de är ute på matjakt.

Sedan så tycker jag att paletthonor är väldigt små och magra, iallafall om man jämför med hanarna. Jag upplever det som att honorna äter väldigt lite under leken och de första dagarna med rom och yngel.

#4 - 12 november 2004 22:45
Njaa.. Jag tycker honorna brukar vara rundare om magen än hannar... fast hannar brukar ha längre kropp..
#5 - 13 november 2004 12:11
Dom fiskarna som jag har är: 6 platys, 10 neoner, 10 kilfläcksrasboror och en mal. De borde ju vara lämpligt sällskap till dom. Det var jättelängesen dom lekte. Deras grotta är en halv kokosnöt som är placerad i hörnet av akvariet, jag har rätt mycket växter efter kanterna men inte så mycket på botten, men det kan väl inte vara därför?
Så jag kanske ska lämna tillbaka dom til affären eftersom han ger sig på platysarna också?
Ska man ha två honor per hane när det gäller kakaduaciklider? Kan man ha två hanar i ett akvarium som är 113 cm långt och 30 cm brett?
#6 - 13 november 2004 12:24
nästan alla palet hanar jagar honorna i början (min med) men efter en veck blev dom samms och sen 2 veckor senare yngel så mitt råd är att vänta och att stoppa ner så mycket i akvariet så att dom i inte ser varandra hela tiden.

nu har jag kakadua ciklider och dom kan vara i parvis men en hane kan ha 3-4 honor men föe dig i ditt akvarium så är 2 honor bra.
finns en liten risk att honorna dödar varandra om dom gör för stora revir men det är ovanligt. hoppas jag har hjälpt dig
#7 - 13 november 2004 14:29
man jag har ju haft paletterna länge. i början så var allt frid och fröjd och dom lekte, dom åt upp ynglen, och efter månad typ så började kanen jaga henne hela tiden och det har han gjort nu i ca 1½ månad.

om kakaduorna: har jag fel eller menar du att hanarna dödar varandra? vet nån en bra affär där dom säljer fina kakaduor?
#8 - 13 november 2004 15:09
i sånna fall ska du endå vänta och se föratt dom kommer att bli samms.

jag skulle tipsa dig om EN kakaduahane till ditt kar. om du skulle ha två så skulle du bada i yngel och risk för krig är STOR. om du har 2 kakaduahonor så kan dom döda varandra (hände mig). mitt tips 1 hona.

fattar du nu?? annars fråga igen =) haaha
#9 - 14 november 2004 18:35
Hej! Med mina är det precis tvärtom. Honan jagar livet av den större hanen som mesar sig och är så blek att man knappt ser teckningen på kroppen på honom. Jag har fångat in honom (efter en bra stunds jobb) och placerat honom i en yngelkasse av nät. Han har lugnat ner sig där. Detta har skett strax efter 2-a leken, där yngeln efter 5 dagar helt plötsligt var borta när jag kom hem. Första leken fick de ett 10-tal som försvann en efter en och 2-a leken blev där cirka 15. Jag har lyckats fånga in tre stycken som nu finns i ett yngelakvarium, men de andra som sagt försvann. Jag vet inte om hon är sur på honom för att han ej försvarade ungarna eller om han åt upp dem....
Jag ska avvakta ett par dar innan jag släpper ut honom igen, och hoppas att hon accepterar honom då.

Annons