HJÄLP! Min ena salamander bet i den andra!

#1 - 30 januari 2006 14:43
[LEFT]Min ena salamander är större än den andra (ca 6 cm större ) och de trivdes bra tillls igår kväll... Jag hade precis lagt ner en ruta med frusta röda mygglarver och gick och la mig,. men efter ett tag så hörde jag hur det rasslade i akvariumet, stenarna flög lixom omkring. När jag tände lyset såg jag att den stora salamandern hade bitit tag i den lilla! han hade ett kraftigt tag om magen och ruskade om den..[:(] Jag ropade på mamma så fick vi tillslut loss den med hjälp av håven.. Sen delade jag av akvariumet så att den stora inte kunde kommma åt den lilla, men vad ska jag göra nu?? Jag ringde zoot och de sa att det antagligen berodde på att de bråkade om maten, men jag har haft den lilla tillsammans med den stora i ungefär en månad nu, och de har aldrig bråkat! jag vet inte hur jag ska göra!!!

HJÄLP:confused: :( :confused: :( [/LEFT]
#2 - 30 januari 2006 14:52
ta det lugnt tycker jag du ska göra, tror oxå att de slogs om maten o de kan göra så... så jag tycker du ska ta bort avdelaren.

lycka till!
#3 - 30 januari 2006 16:03
okej, avdelaren är egentligen bara en håv, men okej, det kan jag göra

Tack för hjälpen
#4 - 30 januari 2006 16:06
du kan ju hålla dina krabater under uppsikt o se om de är aggriesiva mot varandra, men jag tror de slogs om maten
#5 - 30 januari 2006 16:09
[quote=Sköldpaddisen][LEFT]Min ena salamander är större än den andra (ca 6 cm större ) [/quote]Hmmm... vad är det för salamandrar när det är så stor storleksskillnad mellan dem? Axolotlar?

[/LEFT]
#6 - 30 januari 2006 16:40
ah! en bra fråga som jag inte tänkte på....
#7 - 30 januari 2006 17:41
...tvivlar på att det är axolotlar det pratas om. har svårt att tro att dom skulle bråka om maten. inte heller tror jag en axolotl skulle kunna "bita" tag om en annan runt magen, kanske bita av en arm eller ben men inte hålla fast den andre.

...när axolotlar äter säger det "bang" sen är all mat borta. går det in i munnen försvinner det.

// SeanChai
#8 - 30 januari 2006 19:14
det är eldbukar ( typ guanxhiensis)
#9 - 30 januari 2006 19:16
ge dom mat i fler "högar" så dom inte är vid samma ruta av mygglarver så kanske det går bättre..:D
#10 - 30 januari 2006 19:48
okej, jag ska ge dom en varsin hög, och lyfta dom till olika ändar av akvariumet men det är ganska svårt eftersom mitt akvarium är 6-kantigt... men kan man lyfta dom med händerna bara?
#11 - 30 januari 2006 19:54
ja, se bara till att du är fuktig om händerna när du lyfter dem... tvätta händerna efter du är klar oxå
#12 - 31 januari 2006 13:42
okej, jag behövde inte lyfta dem igår men det kan ju behövas, och jag kollade hela tiden när de åt och det gick bra, så det var nog bara en engångsföreteelse.. att den stora bara blev irriterad eller nåt..
Jag får hålla koll varje gång de ska äta så går det nog bra

Annons