Hjälp!! Min diskus är dålig =(

#1 - 26 mars 2007 12:02
Har problem med en av mina diskusar =( aldeles nyss såg jag sår på sidan vid ena fenan...

sår --> http://img175.imageshack.us/img175/9258/srqe1.jpg

samt ett "hål i huvudet"

hål i huvet --> http://img262.imageshack.us/img262/2319/hlihuvetoh4.jpg

Vad ska jag göra för att åtgärda detta?:confused:
#2 - 26 mars 2007 12:14
Hej!
Här är en länk till Zoopets sjukdomsavdelning. Klicka in på sidan och scrolla ner till "hål i huvudet"-sjukan en bit ner.

Hoppas det ordnar sig för din Discus!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

mvh
#3 - 26 mars 2007 17:22
Har börjat medicinera mot hål i huvet nu...
Men vad ska jag göra mot dom andra skadorna då? Kommer dom läka av sig självt?
#4 - 26 mars 2007 17:28
Förövrigt MaxB så tittade jag på dina kort med diskuslek, såg att din hane ser ut som exakt en av mina. Köpte den som red turqoise fast den har färgat ut ytterst lite..din har inte heller fått "jätte mycket" färg...om det nu är samma :P
vad kan det bero på??
#5 - 26 mars 2007 18:30
fel foder fel vattenvärden

får dom inte hål i huvet av näringsbrist
#6 - 26 mars 2007 20:05
Vet inte om fotona gör riktig rättvisa åt färgen, jag upplever det som att de är väldigt röda i verkligheten (kolla in lek-filmen några trådar ner). Däremot vet jag faktiskt inte riktigt vad mina röda kallas. Jag frågade här på forumet och några trodde det kunde vara någon form av "golden", och dom kanske inte skall vara sådär kanonröda - men jag tror knappast att min kan bli så mycket rödare än dom är...

Mayday säger något om - "fel foder fel vattenvärden" - jag hoppas att han inte syftar på mina Discus för dom får rätt foder och har alldeles rätt vattenvärde:)

Mvh
#7 - 26 mars 2007 20:09
belliis skrev:
Förövrigt MaxB så tittade jag på dina kort med diskuslek, såg att din hane ser ut som exakt en av mina. Köpte den som red turqoise fast den har färgat ut ytterst lite..din har inte heller fått "jätte mycket" färg...om det nu är samma :P

vad kan det bero på??

Menar du den bruna med turkosa slingor? Jag var inne på de röda.
Jag vet inte om fotona på honom är sådär jätterättvisande heller, blixten tar ut all färg, och jag har faktiskt problem att ta kort med den där lille sketkameran - jag skall försöka ta en bättre bild på honom!
#8 - 26 mars 2007 20:50
Här är några bilder. Tyvärr är dom lite "blixtiga" och suddiga...
Det är samma bruna hane på båda bilderna.
#9 - 26 mars 2007 20:56
Jag kommer hem till dig i morgon och hämtar hem den bruna:D !
#10 - 26 mars 2007 21:05
Halloj Ansjo!!!
Du är välkommen anytime!
Men han får nog stanna ändå...
Frågan är nu; vad är han för typ - alltså vad kalls den här färgtypen?
Jag är osäker på detta.
#11 - 26 mars 2007 21:43
Inte lätt att säga då bilderna är lite otydliga men han ser ut att vara åt rödturkoshållet iaf. Men en riktig snygging är det!
#12 - 26 mars 2007 21:59
fina diskusar ni har
#13 - 26 mars 2007 22:01
Hmmmm...
De här hjälper väl inte heller...?
Bilagor:
#14 - 26 mars 2007 22:08
Tack, Richard!
När jag köpte mina var det liksom en "påse blandat" - jag pekade ut de som jag tyckte hade bäst, och kraftigast kroppsformer, kynne och verkade mest orädda. Jag kan säga att jag stod länge och valde - och det blev riktigt hyfsat resultat.

(Anders! Jag skall se till att jag får ta en ordentlig bild på den där Snakeskin-hanen. Han är i samma storlek som min "vad-det-nu-är!)
#15 - 26 mars 2007 22:53
hur mycket kostade alla diskusar då? Sj funderar jag på att skaffa 6-8 diskus i mitt 396 liters :D
#16 - 26 mars 2007 22:59
Det beror på sort och storlek, du kan hitta bra fisk för 100:- st och sedan är det bara uppåt.
Ju större, desto dyrare men lättare att sköta.
Sedan är det lite delade meningar om man ska börja med små eller stora. Köper du 10 små så kanske du får upp 4-5 st som överlevt till bra storlek, men du har lärt dig en hel del om fisken.
Köper du stora så ser du dels hur de kommer att se ut och du köper inte grisen i säcken, de är inte lika känsliga men är då dyrare.
Jag har gett runt 500:-/st för mina diskusar men det finns både dyrare och billigare.
#17 - 26 mars 2007 23:01
okej, de diskusar jag vill ha är röd turkos, men om man köper dem små är det väl inte så bra att ha dem i ett växtkar fullt med växter?
#18 - 26 mars 2007 23:02
Jag köpte 8 st. Det är ett par år sedan nu, men jag tror att mina låg på runt 400 eller någonstans där omkring.

Mvh
#19 - 26 mars 2007 23:09
Bra och bra, jag har haft små som jag hade i ett växtkar, men det jag vet nu så skulle jag inte ha det. De växte sakta då man inte kan mata dem med vilken mat som man vill pga att det skitar ner, och de växte sakta och fick stora ögon i förhållande till kroppen.
Men det funkade som sagt, men inget jag skulle göra om.
De jag har nu går i ett växtkar som jag har co2 i, och det funkar kanon!
#20 - 26 mars 2007 23:12
Du får ursäkta, Belliis att din tråd har spårat ut lite, den handlade om dina sjuka diskus så du kanske vill att den ska återgå dit?
Det såg ut som HIH- sjukan även de sår som din diskus hade vid fenan, så det är bara att vänta och se om det blir bättre där med.
#21 - 26 mars 2007 23:12
ok, om jag köper vuxna då? behöver ju inte va så många men någon stor fisk ska jag ha i karet, går det att ha 3-4 diskus eller blir de ensamma då?
#22 - 26 mars 2007 23:16
Jag har fyra i mitt kar nu, två lekpar - och dom är jädrar inte ensamma kan jag lova. Karet är på 588 liter och jag tror faktiskt inte jag skulle kunna lägga i några till. Dom två paren regerar hela burken.
#23 - 26 mars 2007 23:16
Eller om du köper 6-8 halvstora diskus och säljer av de som inte faller dig i smaken av en eller annan anledning.
Då får de även para ut sig och du kan spara tex 2 par när de vuxit till sig. Så skulle jag personligen gjort om jag haft ett tomt 400 liters kar.
#24 - 26 mars 2007 23:18
okej, har visst spårat ur lite. Belliis hur är det med diskusen nu?
#25 - 27 mars 2007 13:42
Jag ber så mycket om ursäkt MaxB du har rätt de kortet jag såg gav inte alls rättvisa åt färgena :P
Jag tillbringar rätt mycket tid framför mina akvarier å upptäcker väldigt fort när nåt inte e fel...å dom såren som är vid fenorna är "stora" isf skulle d va en köttätande bakterie el nåt som gett sig på honom, som ätit i väldigt hög hastighet! Men vad vet jag..."hih" kanske går fort?
Förövrigt så mår han bra...äter som aldrig förr å simmar runt med sina kompisar...
Hoppas att allt löser sig iaf =)
Tack för eran hjälp!
#26 - 27 mars 2007 13:59
Du behöver inte be om ursäkt, det är snarare jag som skall göra det - med mina kassa foton!

Du medicinerar mot hih-sjukan nu, va?
Jag tror att om det löser sig med den så fixar det sig med "såret" också!
När mina, speciellt hanarna, fajtas kan det uppstå någon liten reva eller fläck på kroppen om dom stöter emot någon rot eller liknande - det brukar läka bort på ett par dagar.

Skriv gärna och berätta hur det går med din Discus!

Mvh

Annons