Hjälp mig välja rätt CO2-anläggning!

#1 - 30 mars 2004 09:39
Har med stort intresse läst inlägg som handar om CO2-gödning (PH-sänkning)på Zoopet.

Jag har idag ett Juwel-akvarium på 260 liter. Akvariet är befolkat av 6 st diskusar (6-8 cm röd/turkos), 8 st corydoras Juli, 5 st ottisar och 1 st clownpleco.

Mina vattenvärden är idag pH 6.9-7.0, KH 3, DH >6, No2 0, No3 10-20. Värderna är mätta med "stickor" så jag ver inte om de är att lita på.

Jag vill dels att mina diskusar skall må bra (rätt PH) samt att mina växter skall trivas.

Jag har dock inte kunnat finna svar på alla frågor jag vill ställa om Co2. Jag undrar därför om någon kan hjälpa mig.

Mina frågor:

1. Ni som nyttjar CO2 på tub hur länge räcker en "sodastream-flaska"

Jag vet att många kommer att svara att jag skall köpa en konverterad brandsläckare istället. Jag har kollat upp dessa priser med en lokal brandskyddsfirma och de vill ha ~1.100 kr för en fylld och provtryckt 6 kg tub. Enbart fyllning kostar 450 kr.

Eftersom firman ej fyller själva måste tuben skickas vilket innebär leveranstider på mellan 1 - 3 veckor.

En fylld Sodastreamflaska kostar 40 kr vilket jag kan få tag på lokalt i butik.

2. Vilka erfarenheter har Ni av Seras CO2-produkter jämfört med t ex Bioplast (nålventiler, magnetventiler)?

3. Finns det någon som har erfarenhet av Juwels egen CO2-reaktor som kopplas till filtret?

4. Finns någon som nyttjar Tec Carbo plus, vilka erfarenheter har Ni av denna anläggning?

Tacksam för svar som underlättar mitt val av anläggning.

Urban Wikner
#2 - 30 mars 2004 13:26
1: beror på så många faktorer så det är omöjligt att svara på. Jag använder soda stream och den tar slut på ca 2 veckor, men då har jag controller och enormt god tillväxt av nästan enbart snabbväxande växter.

2,3,4....Vat ej/inga erfarenheter.
MVH
Magnus
#3 - 31 mars 2004 06:01
Vad kan man ha för reduceringsvenil mm till en sodastream flaska?
Är det samma anslutning till Sodastream som till en "riktig" gastub?

Skulle en sådan här fungera?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20993
#4 - 31 mars 2004 07:01
Holmby!

Vag jag förstått utifrån ett mail jag fått i ämnet" är att det finns två typer av gänga, en som passar Sodastreamflaskor och en standard för CO2 (modell brandsläckare).

Den Du tittat på kan kanske fungera men den behöver kompletteras med en nålventil för att kunna finreglera gasmängden.

Urban Wikner
#5 - 16 januari 2007 21:07
Ursäkta kapet men behövs det även om man använder Controller ??:)
#6 - 16 januari 2007 21:18
Nålventil behövs ändå.

Sodastream har någon form av tryckreducering inbyggd i flaskan men det har inte "normala" co2-tuber, detta gör att det är två helt olika regulatorer som behövs.

För att få grepp om hur mycket co2 det går åt kan man titta här:
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php
Även om det är andra tubformer / vikter så är det ju bara att räkna om.
#7 - 16 januari 2007 21:27
Jag tänkte närmast om man redan har en regulator (jag har en gammal AGAjet) som skall sänka trycket.:) behöver man ändå en nål ventil om man har en controller??.:)

Annons