Har med stort intresse läst inlägg som handar om CO2-gödning (PH-sänkning)på Zoopet.
Jag har idag ett Juwel-akvarium på 260 liter. Akvariet är befolkat av 6 st diskusar (6-8 cm röd/turkos), 8 st corydoras Juli, 5 st ottisar och 1 st clownpleco.
Mina vattenvärden är idag pH 6.9-7.0, KH 3, DH >6, No2 0, No3 10-20. Värderna är mätta med "stickor" så jag ver inte om de är att lita på.
Jag vill dels att mina diskusar skall må bra (rätt PH) samt att mina växter skall trivas.
Jag har dock inte kunnat finna svar på alla frågor jag vill ställa om Co2. Jag undrar därför om någon kan hjälpa mig.
Mina frågor:
1. Ni som nyttjar CO2 på tub hur länge räcker en "sodastream-flaska"
Jag vet att många kommer att svara att jag skall köpa en konverterad brandsläckare istället. Jag har kollat upp dessa priser med en lokal brandskyddsfirma och de vill ha ~1.100 kr för en fylld och provtryckt 6 kg tub. Enbart fyllning kostar 450 kr.
Eftersom firman ej fyller själva måste tuben skickas vilket innebär leveranstider på mellan 1 - 3 veckor.
En fylld Sodastreamflaska kostar 40 kr vilket jag kan få tag på lokalt i butik.
2. Vilka erfarenheter har Ni av Seras CO2-produkter jämfört med t ex Bioplast (nålventiler, magnetventiler)?
3. Finns det någon som har erfarenhet av Juwels egen CO2-reaktor som kopplas till filtret?
4. Finns någon som nyttjar Tec Carbo plus, vilka erfarenheter har Ni av denna anläggning?
Tacksam för svar som underlättar mitt val av anläggning.
Urban Wikner