Hjälp mig välja nya fiskar

#1 - 7 augusti 2006 18:27
Nu när hösten börjar närma sig kliar det i fingrarna att ta tag i akvariumen. Det jag är ute efter är lättskötta fiskar, som samtidigt är underhållande och dekorativa. Detta är mina akvarium

70L sexkantigt: Ungefär 60cm högt, liten botten. Engelsk sjösten, rot, javamossa, svärdplanta och något slags gräs.

120L: Ungefär 45cm högt. Engelsk sjösten, rötter, javamossa, långbladiga växter och "gräs". I detta bor även två gabonräkor på ~7cm vardera, som får vara kvar.

Vilka fiskar ska jag välja? I ett av akvariumen vill jag ha Scalarer. Sedan tidigare har jag ett gäng neontetror som jag vill ska vara kvar i nått av akvariumen, resten av fiskarna skall skänkas bort. Tack på förhand :)
#2 - 16 augusti 2006 11:22
I 70 liters-akvariet tycker jag att det ska vara platys. Dom är både fina och underhållande

/Bebbo
#3 - 16 augusti 2006 11:39
Akvariet är alldeles för litet för scalarer. De behöver minst 275 liter för att må bra och utvecklas normalt. Dessutom äter de neontetror.

Jag tycker också att scalarer är väldigt fina, men eftersom mitt SA-akvarium är för litet har jag skaffat 2 par svart fatomtetra (ja man kan ha SF-tetra i par) istället. Jag tycker de påminner lite om scalarer när de är vuxna.

Vad du ska välja för fiskar beror även mycket på din smak. Platies är fina som Bebbo säger, men du skulle även kunna ha ett artakvarium med dvärgkulfiskar eller snäcklekare i 70 liters :p

I 120 liter skulle du kunna ha dvärg-eller läppgurami plus några stimfiskar. Det bästa är att kolla runt efter fiskar som tilltalar dig och sen läsa på lite om dem för att se om de kan trivas i ditt akvarium.

Lycka till!

Annons