Hjälp mig välja ny fisk!

#1 - 17 december 2003 12:06
Hej hej! Jag hoppas verkligen att jag valt rätt kategori nu, om inte så förlåt mig! Jag undrar om nån här kan hjälpa mig att bestämma vilken fiskart jag skall köpa ivkäll när vi skall till den stora akvariebutiken.....

Har ett 100liters akvarium som nu befolkas av 3 kongotetror, några kardinal tetror, några rödhuvudstetror, en black molly, en albino pansarmal, en "garra ping ping", 2 siamesiska algätare och en "oragne/svart mal" (vet ej namn).

Jag vet inte vad som är bäst i mitt akvaium just nu. Vet att mollyn inte ska leva ensam.....men men......

Någon som kan komma med lite tips? Jag vill ha lite mera färg i akvariet....... är Guppy det enda jag ska välja?

Tack för svar!

// Ida ~superduper amatör~
#2 - 17 december 2003 12:30
Det ser ut som om du fått till "fisksoppa" i ditt kar. Oftast blir det snyggast med en par större fiskar och sedan en eller högst två sorters småfisk.
Mitt råd är att du för det första köper lite sällskap till din pansarmal, det är en stimfisk och sisådär tre kompisar skulle den må bra av. Sedan borde du bestämma dig för vilken sorts tetra du tycker är snyggast av dem du har och fylla upp det stimmet till 10 först och främst.
Sedan kan du få in färgen med hjälp av till exempel två guramihonor, så du får någon större fisk i kontrast mot de små. Mosaikguramin är lätt och färggrann... men det finns ju också guld och blå... Annars är väl alternativet att fylla på med molly, hona och hanne av black molly och kanske 2+1 Silvermolly....
Men ha koll på antalet fiskar... gå på fiskregistret här på Zoopet och kolla hur stora dina fiskar blir som vuxna, sedan är det bara att räkna... sisådär 100 cm fisk kan du ha i ditt kar... men tänk på att du har många som lever på botten, så inga flera där....
#3 - 17 december 2003 12:30
Glömde en sak... ditt inlägg kom nog fel, labyrintfiskar är Guramis och kampfiskar....
#4 - 17 december 2003 12:46
Nanc, varför två guramihonor och ingen hane ?
#5 - 17 december 2003 13:40
Bandgurami är både lite större och färggrann...precis som mosaikgurami.
#6 - 17 december 2003 13:51
Att jag skrev två honor är för att om man nu inte ska odla så blir det lugnare i karet med två honor. Hannarna har en tendens att ta över hela karet om han tänker leka, dessutom jagar han honorna tills dom stupar oftast...

Annons