Hjälp mig välja en tetra som ...

#1 - 1 december 2006 22:39
inte får vita pricksjuka lika lätt som neontetran. Finns det någon sådan tetra, gärna fredlig och stimgående?

På 80-talets början hade jag sydamerikanska fiskar (liksom i början på 70-talet), bestående minnet är att de fick vita pricksjuka och behandlingarna rubbade fullständigt balansen i karen, det blev fult och riktigt trist. Efter ett par år började jag med Tanganyika ciklider istället samt en del Malawi och det intressanta var att dessa fiskar blev aldrig sjuka.

Så efter ett uppehåll på 8 år var det naturligt att starta om med Tanganyika ciklider igen, en passion som aldrig gått över. Under hösten har jag blivit lite sugen på ett litet kar med växter så jag skaffade ett 120 L. För en vecka sedan släppte jag i 10 neontetror och nu en vecka senare har jag konstaterat att de har vita pricksjukan, "%&### och #"¤¤. Ok, det är lätt att bota men irriterande.

Finns det någon tetra som är tålig och inte drabbas av sjukdom titt som tätt? Tanken är att ha en stimgående tetra som sällskap till Boliviansk fjärilsciklid alternativt nyckelhålsciklid (vilken nu av dessa som är tåligast/friskast). Alla förslag mottages med tacksamhet! Koppartetra? Blodfenstetra?
#2 - 1 december 2006 22:49
Vad sägs om sorgmanteltetra?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433
#3 - 2 december 2006 03:03
Tetror i 120 liter... tar mina vanliga favoriter som ska funka med det du har :

* Brillianttetra
* Kerri tetra
* Kejsatetra
* regnbågskejsartetra
* Rosentetra

Är det fritt simutrymme högt upp i akvariet så finns den jätte fina

* Rödmunstetran, denna är väl den som går bäst i stim av de jag räknat upp..
#4 - 2 december 2006 09:28
MaxRobban skrev:
Tetror i 120 liter... tar mina vanliga favoriter som ska funka med det du har :

* Brillianttetra

* Kerri tetra

* Kejsatetra

* regnbågskejsartetra

* Rosentetra

Är det fritt simutrymme högt upp i akvariet så finns den jätte fina

* Rödmunstetran, denna är väl den som går bäst i stim av de jag räknat upp..

Är de tåligare (mindre benägna att få vita prick) än neontetran?
#5 - 2 december 2006 10:45
KongoTetran tycker jag är fin.
#6 - 2 december 2006 12:29
Isuxs skrev:
KongoTetran tycker jag är fin.

Jo, jag gillar den med, en av de finaste. Har sållat bort den dock pga. sin storlek.
#7 - 2 december 2006 17:51
Rödmunstetra är också fin, samma med Rödfantomtetra..
#8 - 2 december 2006 20:00
Isuxs skrev:
Rödmunstetra är också fin, samma med Rödfantomtetra..

Jo, den är väldigt fin. Har sett ett stim gå tillsammans med Diskus, rödmunstetran stal nästan showen.

Tyvärr är den väl ännu känsligare än neontetran.
#9 - 2 december 2006 20:05
Var idag och kollade på bl.a. kejsartetra, oerhört häftig. Fast enligt litteraturen är den känsligare än neontetra.

Koppartetra såg jag också, den ska vara tåligare och det verkar vara en pigg fisk.

Har ni fler tips på fredliga och tåliga tetror?
#10 - 3 december 2006 12:00
Glödbandstetror. Väldigt tåliga.

Koppartetra.. Briljanttetra.
#11 - 5 december 2006 11:51
Koppartetra verkar vara tålig och lite livligare. Den kommer med på min lista tillsammans med blodfenstetra som jag dock inte sett live än. Är det någon som har erfarenhet av blodfenstetra?

Annars finns ju sebrafisken (eller kanske leopardvarianten) som ett alternativ till ovanstående. Storleken är lagom och tåligheten är väl riktigt bra, kanske är den väl livlig.
#12 - 5 december 2006 13:16
Sebrafiskar är väldigt coola. Hade dom i mitt akvarium med sköldpaddor när jag var liten och måste säga att de var väldigt tåliga djur. Det var ju inte direkt perfekta förhållanden för dom men de trivdes och förökade sig.

Annars måste jag hålla med om glödbandstetran. Den är en väldigt tålig och roliga fisk. Vacker är den också.
#13 - 5 december 2006 13:35
Jo, jag tycker glödbandstetran är väldigt fin också. Är den tåligare än neontetran, dvs. inte lika benägen att drabbas av sjukdom?
#14 - 7 december 2006 15:54
Och jag vill slå ett slag för smycketetran :D den lilla sorten, absolut en favvo.
#15 - 14 december 2006 14:00
Jag älskar Colombia red, super snygga när de färgar ut. Min är tåliga haft dem i 2 år utan sjukdom eller andra bekymmer. Leker men har en tendens att äta upp sina egna barn. Påminner om pirayor när man matar dem med räkor :)
#16 - 14 december 2006 15:02
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Kolglödstetran är min favorit. En liten tetra, ca 2,5-3 cm, som stimmar jättebra och lyser upp oerhört vackert, likt små kolglöd. Om du inte skall ha större ciklider är de du nämnt är de, ett kanonval. Jag har inte märkt att mina är känsligare än andra tetror, tvärtom. Hyphessobrycon amandae på latin. :)[/COLOR][/FONT]
#17 - 14 december 2006 15:07
Mycket tåligare och som sagt ovan otroligt vacker. Mina har aldrig varit sjuka utan simmar på och är små tuffa rackare!
#18 - 14 december 2006 21:51
Kolglödstetran var ju riktigt vacker, jag ska kolla upp om den går att få tag på någonstans. Ett stim med sådana små fiskar kan nog bli riktigt tjusigt.
#19 - 18 december 2006 22:49
Crappy skrev:
Jag älskar Colombia red, super snygga när de färgar ut. Min är tåliga haft dem i 2 år utan sjukdom eller andra bekymmer. Leker men har en tendens att äta upp sina egna barn. Påminner om pirayor när man matar dem med räkor :)

är det colombiatetra som i [FONT=&quot]Hyphessobrycon columbianus du menar? I så fall är jag beredd att hålla med dej rakt av! Mina är hur vackra som helst när de har växt till sig och färgat ut. Helt blå på ryggen och riktigt blodröda fenor....och små prayor är de när maten kommer fram. rycker tom mat ur eldbukarnas mun :P

[/FONT]
#20 - 18 december 2006 23:49
Rödmunstetra och citrontetra den sistnämnda lyser som solen och simmar som ett fiskstim ska simma "tätt ihop"
#21 - 20 december 2006 15:10
Rödmunstetra och citrontetra den sistnämnda lyser som solen och simmar som ett fiskstim ska simma "tätt ihop"

Ja, det är ju faktiskt trevligt om de verkligen håller ihop som ett stim. Frågan är bara om Citrontetran är robust och tålig?
#22 - 25 december 2006 15:15
Dax för en liten uppdatering.

Jag har hittat både citrontetra, kolglödstetra mm. hos min handlare, det var nog bara glödtetra som saknades i sortimentet. Det slutade med att jag åkte hem med ett gäng silvertippstetror och ett gäng blodfenstetror.

Men nu har jag blivit riktigt tetrabiten och funderar (=drömmer) på ett 720L kar med tetror och dvärgciklider. Glödbandstetror och ytterligare en annan art, kanske någon av de lite "högre", typ citrontetra, hade varit riktigt snyggt i ett rejält stort stim. Eller också får jag försöka hitta någon tetra som kan gå tillsammans med diskus, en fisk som jag också börjat bli sugen på. Där är det väl främst den höga temperaturen som kan bli knivig antar jag.
#23 - 5 januari 2007 20:33
Japp, nu är det på gång. Ett stort kar med SA ciklider och tetror. Se annan tråd.

Annons