Hjälp mig snälla fiskexperter.. : )

#1 - 24 augusti 2004 18:51
Hejsan allihopa!
Jag har precis införskaffat mig mitt första akvarium som jag vill göra jättefint. Det är 102 liter stort. Jag testade mitt vatten i dag då var ph-värdet på 8-8,4 vattnet var hårt (alkaliskt). Jag har haft i aqvaton..tror jag att det stavas. Vattnet har bara stått i 2 dagar. Jag har förstått att jag ska hälla i sånt som innehåller dem rätta bakterierna sen innan fiskarna ska i. Ändras ph-värdet då? eller ska jag försöka inrikta mig på fiskar som lever i alkaliskt vatten? eller ska jag försöka att sura ner det med olika preparat?
Sen skulle jag hemskt gärna få förslag på passande fisk och antal stycken. Hoppas att ni förstår mina nybörjaruttryck..hi,hi! kramar till er alla![pink]
#2 - 24 augusti 2004 19:01
Hej

Vattnet behöver inte stå..Anledningen till att vissa påstår det är att det ska växa till sig s.k nitrobakter (tror jag det heter).Men för att dom ska kunna föröka sig i någon större omfattning så krävs det fiskar..Dom kommer ju lixom inte från ovan.Så köp du fisk som passar med din akvariestorlek och vattenvärden.Dosera sedan nitrivec enl bruxen.Viktigt att komma ihåg är att köpa några fiskar i sänder annars hinner inte bakterierna växa til sig och du får nitrit som är giftigt för fiskarna.Är det inte aquatan du har hält i??.Det medlet tvistar folk om det verkligen behövs i Sverige.Jag skulle inte ge mig på att sura ner vattnet om detta är ditt första akvarium utan välj fiskar som gillar "dina" förhållanden.
Fredrik
P.S sök gärna på nitrit i forumet så får du fler träffar än du orkar läsa D.S
#3 - 24 augusti 2004 19:02
jag är inget proffs men jag vet att trädrötter gör vattnet mjuk, så du behöver inte oroa dig för hårt vatten ifall du lägger i nån trädrot. men ph vet jag faktiskt inte hur man reglerar: lycka till!
#4 - 24 augusti 2004 19:05
Man brukar tydligen använda torv för att sänka ph värdet.Tänkte prova det i mitt nya kar när det är på plats
Fredrik
#5 - 24 augusti 2004 19:40
Om du är nybörjare så är det bättre att anpassa fiskarna till vattnet.... om du inte vill ha ett prunkande växtkar vill säga... men i en Tanganyikabiotop kan du ju ha lite växtlighet i alla fall... Klicka på Fiskar här ovanför välj akvariestorlek och ph värde i sökformuläret... så får du en hel del tips... Snäckskalslekare och Jullar kanske???
#6 - 24 augusti 2004 19:48
Ursprungligen skickat av Pulcher

jag är inget proffs men jag vet att trädrötter gör vattnet mjuk, så du behöver inte oroa dig för hårt vatten ifall du lägger i nån trädrot. men ph vet jag faktiskt inte hur man reglerar: lycka till!

Jag tror du har fått det lite fel. Rötter sänker ph mer än det sänker hårdheten och fungerar därför på samma sätt som torv eller ekbarkextrakt. Det kallas för organiska syror. Hårdheten är i princip orelevant för en akvarist förutom karbonathårdheten då.

Men till mammso vill jag säga: Kör på det vattnet du har med eventuellt lite tillsats av bikarbonat. Leta bland dom mindre tanganyikacikliderna och välj en eller två arter du gillar. Köp till en eller två ancistrusar (algätare) och några bikarbplantor (sök på bikarb i forumet). Då har du ett mycket lätt och interesant akvarium som kommer att ge dig massor av trevliga stunder. Alla fiskarna ifrån tang sjön har en egen personlighet.
MVH
Magnus
#7 - 24 augusti 2004 19:59

Här där jag bor har vi ochså över 8 i PH och visst det är perfekt för malawi eller tanganyika men jag har odlat många olika sorters vanliga fiskar som platty svärdbärare olika sorters barber mm och haft dessa vanliga fiskar i sällskaps kar i 15 år utan att ha några ph sänkande preparat däremot så kan det bli sämre om du skall försöka dig på olika slags odling då behöver du kanske sänka ph värdet.

Nej släng du i en rot och lite växter och köp vilka fiskar du vill ha dom kommer inte att må sämre än i någon annans kar tänk bara på att du köper lite fiskar åt gången och vänta några veckor tills nästa köp osv mata varsamt men snåla inte så fiskarna magrar.

Gör du som jag sakt ovan så behövs inga preparat som tex nitrivec.

Nu får jag väll alla kunniga akvarister på halsen efter detta inlägg men sådan är sanningen.

Lycka till.
#8 - 25 augusti 2004 06:32
Jag är också Uppsalabo så jag vet att det är mycket jobb för att få vårat vatten mjukt och surt. Skulle istället satsa på firrar som gillar vårat vatten.

Själv är jag såld på bräckvattenfiskar. Vårat hårda vatten passar utmärkt och dessutom tillsätter jag salt. Prova annars någon Tanganyikaciklid, Snäckskalslekare tex.

//Annika
#9 - 25 augusti 2004 20:23
Hej! tusen tack för ditt svar;)
#10 - 25 augusti 2004 20:33
Tusen tack för alla svar ska jag säga!!!

jag ska försöka att lägga i hop era svar och få ett vettigt utgångsläge:)
Trots att jag var lite i fel forum och allt.Utgångsläget verkar vara att jag ska satsa på fiskar som gillar mitt vatten. Ska kika lite närmre på några.. vi hörs!
#11 - 25 augusti 2004 20:44
ett tipps kolla ph i kranen för de kan vara någon t.ex i gruset som höjde din ph temporärt

Annons