Hjälp mig med tips inför uppstart av Malawi -mbunas

#1 - 14 oktober 2007 13:51
[FONT=Arial]Hej![/FONT]

[FONT=Arial]Jag har ny bestämt mig för att starta upp ett Malawi- mbunas. Karet är 170 liter med måtten [FONT=Times New Roman][SIZE=2]B=95 H=44 D=40.[/SIZE][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Arial][SIZE=2]Jag har tänkt mig följande två sorter som verkar lagom stora och borde kunna fungera tillsammans:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial]Pseudotropheus socolofi[/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2]Labidochromis caeruleus ”golden” [/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=darkorchid]Hur många ska jag ha av varje sort?[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2]Som inredning funderar jag mellan dakgrunden BTN Rocky 100x50 som jag får kapa eller ett par moduler. [COLOR=darkorchid]Vilket rekomenderas?[/COLOR] Som bottematerial blir den fin sand från Råda och så ska jag plocka stenar från naturen som matchar bakgrunden. Kanske någon växt.[/SIZE][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2]Jag har tänkt att införskaffa en ny heltäckande pamp från PWSS med dubbla lysrör, mått 95x40. Främre röret Aquarelle och bakre Marine glo. [COLOR=darkorchid]Tror ni den rampen funkar till mitt kar och blir belysningen bra?[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#9932cc][COLOR=black]Jag vill ha ett innerfilter och doppvärmare som göms bakom bakgrunden/ modulen men jag vet inte vilken kapacitet filtret behöver ha för att fungera till Malawi och samtidigt passa bakom en bakgrund.[/COLOR] Tips?[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#9932cc]Jag har kranvatten med högt PH men mjukt vatten med KH 2-3. Vad gör jag åt det?[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#9932cc]Behöver jag ha en algätare för att undvika algchock?[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#9932cc][COLOR=black]Många frågor blev det, men jag är helt ny på Malawi och vill verkligen få allt perfekt från början! Jättetacksam för hjälp!![/COLOR] :p[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT]

[/FONT]
#2 - 14 oktober 2007 15:04
Du har valt rätt snälla mbunas och 5-7 st av varje sort borde funka bra i ditt kar.

Jag tror att den rampen blir utmärkt, personligen hade jagkanske kört på PowerGlo och MarineGlo istället (Powerglo för att ajg har det själv och jag tycker att det är snyggt, marineglo för att andra har sagt bra saker om det)

Jag tror det blir knepigt att få plats med ett tillräckligt stor innerfilter bakom bakgrunden, utan det är nog mycket smidigare att göra någon variant med ett powerhead och filtermatta bakom bakgrunden, så att hela bakgrunden fungerar som ett enda stort innerfilter. Det är i princip omöjligt att få för mycket drag på vattnet med malawisar, så jag hade kört på ett powerhead som pumpar minst 1000 l/h.

hårdheten kan du dra upp med bikarbonat, gör en sökning i forumet.

jag har inga algätare i mitt kar, men jag får skrapa rutan en eller två gånger i veckan.

En annan sak jag tänker på är att om du har råd att köpa en BTN-bakgrund, varför inte satsa på ett lite större akvarium från början? Då slipper du klyddet med att byta upp dig när du märker att du inte har plats till alla fina mbunas som du vill ha :) hade jag haft plats och råd hade jag lätt kört på minst 300 liter istället för mitt nuvarande 222-liters.
#3 - 14 oktober 2007 15:32
Tack för ditt svar!!!

Du har valt rätt snälla mbunas och 5-7 st av varje sort borde funka bra i ditt kar.

Oj det var fler än jag trodde. Sammanlagt 10-14 st, kul!

Jag tror att den rampen blir utmärkt, personligen hade jagkanske kört på PowerGlo och MarineGlo istället (Powerglo för att ajg har det själv och jag tycker att det är snyggt, marineglo för att andra har sagt bra saker om det)

Ok ska titta på Powerglo också! Det ger väl inte ett gult ljus?

Jag tror det blir knepigt att få plats med ett tillräckligt stor innerfilter bakom bakgrunden, utan det är nog mycket smidigare att göra någon variant med ett powerhead och filtermatta bakom bakgrunden, så att hela bakgrunden fungerar som ett enda stort innerfilter. Det är i princip omöjligt att få för mycket drag på vattnet med malawisar, så jag hade kört på ett powerhead som pumpar minst 1000 l/h.

Det låter ju fint, bara att köpa filtermaterial och lägga bakom bakgrunen och så ett hål på ena sidan som tar in vatten och ett på andra där vatten pumpas ut med hjälp av powerhead? Ska köpa allt på PWSS, verkar inte som att de säljer Powerhed, var kan jag få tag i den?

hårdheten kan du dra upp med bikarbonat, gör en sökning i forumet.

Ok, ska läsa noga så jag inte kör med överdos!

jag har inga algätare i mitt kar, men jag får skrapa rutan en eller två gånger i veckan.

Det kan jag leva med! Känns fel med en algätare i biotopen...

En annan sak jag tänker på är att om du har råd att köpa en BTN-bakgrund, varför inte satsa på ett lite större akvarium från början? Då slipper du klyddet med att byta upp dig när du märker att du inte har plats till alla fina mbunas som du vill ha :) hade jag haft plats och råd hade jag lätt kört på minst 300 liter istället för mitt nuvarande 222-liters.

Jag ska ta mig råd =) Jag har redan ett akvarium med möbel på 170 liter så jag vill använda det. Tycker att det är snyggt och jag är bara ute efter några små fina mbunas. Vilket tycker du är snyggast, hel bakgrund eller moduler på svart bakgrund?
#4 - 14 oktober 2007 16:19
Jag tycker själv det är snyggare med en hel bakgrund, faktiskt.

artikel om hur man monterar med insug osv: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=172&Itemid=206

bikaronat kan man inte överdosera, ph blir aldrig högre än typ 8 har jag för mig, och vatttnet kan liksom inte bli "för hårt".

powerglo ger ett mycket blått ljus.

När det gäller antalet fiskar så får man ju se hur det blir när de blir större, men vanligtvis köper man dem när de är under 10 cm och då är 10-14 defintivt inte för mycket. Med mbunas gäller det snarare att det är bättre med lite för många än lite för få.

powerhead kna man nog beställa från vilken välsorterad internetakvarieshop som helst, men ställ en fråga i "akvarier och tillbehör"-kategorin vetja, så kan du ju få tips på vilka som är prisvärda osv. själv kör jag med innerfilter och har inte så bra koll...
#5 - 14 oktober 2007 17:25
Ja det lutar åt hel bakgrund och jag tycker BTN Rocky är skitsnygg! Bra tips om länken, bara att fälja den när jag ska montera.

Jag gick in på PWSS igen och såg då att de säljs dom cirkulationspumpar och det fanns ju mängder! Var det AquaClear Powerhead du tänkte på eller spelar det ingen roll vilket märke? Har du något hum om hur många liter den ska pumpa i timmen, eller ska jag fråga på annat håll? Hitta en som pumpar 1022 liter/ timmen och kostar 300kr. Borde funka!? Man vill ju inte att fiskarna slungas iväg av strömmen =)
#6 - 14 oktober 2007 18:14
Det är ingen risk att de flyger omkring, hellre för mycket ström än för lite. 1022 l/h till 170 liter är väl rätt ok, men ta gärna mer om det inte är jättemycket dyrare. Pumpen ska ju orka "dra" vattnet igenom filtermassan också...

Jag har två innerfilter på 1000l/h vardera i mitt.
#7 - 14 oktober 2007 19:26
Ok nästa steg är 1514L/tim och efter det 3700L/tim så då antar jag att 1514L/tim vore ok eller?
#8 - 14 oktober 2007 20:00
Det blir Ok.

Annons