Hjälp mig med mitt Räk akvarium!

#1 - 7 januari 2011 20:45
[CENTER]Hejsan!
Jag har precis köpt mig ett Aquael Nanoakvarium på 20 Liter som jag bara väntar på ska dimpa ner i brevlådan ;)
Då ska jag sätta igång det för jag antar att det måste stå igång med vatten och växter några dagar innan man sätter i räkorna.

Det jag ville med den här Forum Tråden var att få lite Tips och hjälp om hur man på bästa sättet tar hand om sina räkor. Om det finns vissa saker man ska undvika och andra saker som man kanske ska tänka på. Jag har beställt hem moss bollar som ska vara i akvariet. Vad finns det mer för växter som är bra och lämpliga att ha i ett Räk akvarium? Tycker dom om rötter/sten som dekoration? Vilken färg är bäst att ha på sanden/gruset, är det bäst med svart?
Hade tänkt börja med CR eller körsbärs räkor, är det relativt enkla sorter att börja med? Jag tycker att det är super kul med med yngel och bebisar så det är ett stort plus för mig! :D

Ja, jag vill helt enkelt veta allt som måste vetas för att på bästa möjliga sätt kkunna sköta om ett Räk akvarium!!
Så skynda att skriv gärna meter långa inlägg och hjälp mig!

Tack på förhand, Mvh Johanna!
[/CENTER]
#2 - 7 januari 2011 23:05
Det allra enklaste är nog att inköpa boken: Nanoakvarium av Kjell Fohrman et al. Det är en toppenbra bok - och den enda mig veterligen som är på svenska och beskriver räkor. Du får även andra tips om inredning etc. Köp den! Kostnaden på 200:- kommer du snabbt att tjäna in i glädje av att läsa den och för att du undviker att göra ett antal smärre misstag!

Sedan kan du även kolla in på: http://www.redbee.se/ där du hittar artbeskrivningar och bra artiklar om filtrering och planarier (som du antagligen kommer få för eller senare...)

Snabba svar på dina frågor:
Låt gärna akvariet så utan räkor ett tag - det kan räcka med en ancistrusmal och någon snigel första veckan.
CR och körsbärs är ju vanligast och billigast - och enkla att få yngel på. Så det är en bra start. Jag skulle dock rekommendera att du börjar med en art - då kan du ha bättre koll på dem.
Dekorationer och annat kan du mer eller mindre välja vad du vill. De vill dock gärna ha någon plats att gömma sig på. Men är det för mycket gömställen kan de gömma sig mycket. Så ett tips är att inte ha *för mycket* gömställen.
#3 - 8 januari 2011 07:13
körsbär är väl kända för att föröka sig som kaniner och tål det mesta, så det är helt klart en bra nybörjarräka.

För att köra in nytt vatten i sådana små akvarium brukar jag börja med någon äppelsnigel eller liknande för att få igång kulturen, men är man försiktig går det bra att dra igång med räkor med.
Kom ihåg att finns det inget som skitar ner så startas inte bakteriekulturen heller, något av en myt att akavariet ska stå tomt ett par dagar, när tempen är rätt är det bara och kasta i någon snigel eller liknande.

Kom ihåg att slänga i ett halvt ekblad eller liknande med, bildas nyttig biofilm på det som räkorna tycker om att picka på.
#4 - 8 januari 2011 12:35
Tack så jätte mycket för de bra tipsen!
Men det är alltid lika kul att få höra upplevelser och råd från andra personer som har lång och korrekt erfarenhet!
Så ni får gärna skriva mer och berätta om hur era räk akvarium fungerar och vad ni har för sorter! :)
Tack för snabba svar! :)

Annons