Hjälp mig med en förklaring!

#1 - 30 december 2006 17:05
Tjena alla glada!
Jag har några funderingar som jag skulle behöva få svar på.
Jag har ett sällskapskar med en massa olika tetror, mollys, honungsguramis och diverse malar och dvärgciklider.
Karet har varit igång i ca 1 1/2 månad nu och jag börjar bli riktigt nöjd med resultatet.
I förrgår gjorde jag en storstädning, bytte ca 40% vatten, möblerade om en del och planterade in lite nya växter. Efter allt var klart var vattnet som disigt och vissa av firrarna höll sig vid vattenytan hela tiden. Jag tänkte att det säkert var sviterna efter städningen men nu har det gått snart två hel dygn och vattnet ser likadant ut och firrarna liksom lapar luft i vattenytan. Vad kan det vara för fel?

Vänliga hälsningar
Jim!
#2 - 30 december 2006 17:49
Tror du gjorde en "onödig storstädning", och det alldeles för tidigt!
Ett nytt kar är om man sköter det rätt i balans först efter ungefär 2 månader.
Du rubbade troligtvis balansen i karet genom att riva runt - vilket man inte alls ska behöva göra. Nu vet jag inte riktigt vad du gjorde och menar med "storstädning", men jag antar du rumlat om på botten rejält?

Har du kollat dina vattenvärden efter denna storstädning?
Att de står vid vattenytan kan tyda på nitrit!!
#3 - 30 december 2006 18:47
De lider troligtvis av nitrit. Vad menar du med storstädning? Fliter ska tex bara göras rent om de slammar igen.

Byt 50% av vattnet varje dag tills fiskarna slutar så vid ytan och flämta.
#4 - 30 december 2006 21:18
Tack för svaren!
Det konstiga är att jag har gjort detta tidigare utan att det för den sakens skull har blivit som nu. Storstädningen låg i att "tvätta" gruset med slamhäverten. Skillnaden nu mot tidigare var att jag gjoorde rent gruset i hela karet till skillnad mot ca 25% tidigare.
Jag kollade nitriten tidigare i dag och visst var det så att värdena var förhöjda. Bytte vatten igen men nu ca50% och firrarna verkade gilla det.
Ska sägas att jag inte bytt något filtermaterial i filtret.
Man får väl helt enkelt ha lite extra koll ett tag framöver och göra täta vattenbyten.

Men detta förklarar väl inte varför vattnet ser aldeles dimmigt ut. Jag har gjort rent glasen men ser ingen markant skillnad. Någon som har nån idé om vad det kan vara för fel?

Vänliga hälsningar
Jim
#5 - 30 december 2006 23:50
Dimmighet uppstår nästan alltid i nystartade kar, det lägger sig efter ett par dagar. Kanske blev det dimmigt nu pga din städning.
#6 - 31 december 2006 00:27
Ja det är ju i och för sig möjligt. Får nog avvakta ett par dagar och se om det lägger sig. annars vat jag inte riktigt vad jag ska göra.

Annons