Hjälp mig med boktips!

#1 - 22 augusti 2004 12:30
Hej alla på Zoopet!
Jag har precis blivit medlem och behöver tips om några böcker. Framförallt bra böcker om hållande och odlande av Skalarer och Malar (vanliga aeneusar) skulle vara bra.
Jag har själv D Sands bok om malar (i Back to nature serien) och en annan bok om Diskus i samma serie. Har inte hittat någon bra bok om Skalarer.
#2 - 22 augusti 2004 15:37
Hej RickardÖ !

Jag rekommenderar boken Scalarer av Jens Meulengracht-Madsen,
ISBN 87-11-04314-8
MVH
#3 - 22 augusti 2004 15:43
Glöm inte att titta in på antikvariat och fråga om de har några akvarieböcker.
Även gamla kunskaper är goda kunskaper...
Det kanske blir många besök utan fynd men ibland kan man hitta något.
Titta även in på biblioteket.
#4 - 27 augusti 2004 10:36
Ja, antikvariat är bra ställen, och visst även gammal kunskap är bra. Har en bok från 1970-talet, men där står inte så mycket som kan hjälpa mig, mer än att det är lätt att få Skalarer att leka. Tyvärr har dem blivit romätare efter att ha massproducerats i Asien. Detta står inte i äldre litteratur. Haleli, var kan man få tag på boken du rekommenderar, den verkar bra. Jag har prövat med Amazon, men får inte upp någon träff på den (den tyska siten).
M.v.h
RickardÖ
#5 - 27 augusti 2004 18:04
Hej RickardÖ !

Du kan nog beställa den i vilken bokhandel som helst, med hjälp av ISBN-numret.Förlaget heter Clausen böcker,(stavat på Dansk.)
MVH
#6 - 2 september 2004 16:09
Jag har inte fått tag på denna bok, då den var slutsåld på förlaget. Kanske finns det någon som kan ge mig fler boktips.
Alla boktips är välkomna, på de språk jag kan förstå (svenska, engelska och tyska).
/ Rickard
#7 - 2 september 2004 16:13
Biblioteket är ett kanonställe när det gäller akvarieböcker. Suveränt att låna hem å bläddra i. De som jag tyckt bra om har jag senare införskaffat själv så man kan kludda och tumma sönder alldeles själv.
Maria
#8 - 2 september 2004 16:16
Absolut, biblioteket är bra, bättre än antikvariat (även om de också är bra), särskilt om man inte har så mycket speciell information om fisken. Kanske skall jag kolla på specialbibliotek?

Annons