Hjälp mig fort! ......Kilfläcksrasbora lek!!

#1 - 15 oktober 2004 13:19
Jag såg nyss att mina hanar (8 av 10 st är hanar) jagade honorna fram och tillbaka. Ibland så simmar en hane och hona upp och ner under ett blad, men jag ser inga ägg. Om jag hittar ägg ska jag då lägga över dom i mitt yngelakvarium? Hur ska jag göra? Hur ska yngelakvariet vara? Jag behöver all hjälp jag kan få!

Jag blev lite överasskad över att dom (tror jag iaf) leker i mitt sällskapsakvarium.
#2 - 15 oktober 2004 13:27
Är du snabb kanske du hinner fånga något ägg,men kilfläcksrasbora är ju romrövare så dom äter upp äggen innan man hinner blinka.
Det bästa vore om du flyttade ett par till ett lekakvarium,och så fort dom lekt så flyttar du på föräldrarna istället.
#3 - 15 oktober 2004 13:31
Hur stort behöver lekakvariet vara? Vad behöver man ha i det?

Hoppas på snabbt svar!
#4 - 15 oktober 2004 13:32
Mina lekte också i mitt akvarie och efter sig hade de en svans pansarmalar som glufsade i sig alltsammans...
#5 - 15 oktober 2004 13:36
Ursprungligen skickat av Pulcher

Hur stort behöver lekakvariet vara? Vad behöver man ha i det?

Hoppas på snabbt svar!

Mitt är ett 60 liters det fungerade utmärkt, första kullen är nästa vuxna nu.
#6 - 15 oktober 2004 13:36
Jag har ett litet akvarium på 16 liter, i det kan man väl ha två stycken? Men vad ska man ha i det?
#7 - 15 oktober 2004 13:56
16 liter kan väl funka. Någon storbladig växt ska man tydligen ha mina lekte direkt på glaset. Konstigt egentligen i mitt 160 liters har de aldrig lekt på riktigt(om de inte gjort det i smyg), kanske var vattenförhållandena i 60 liters som satte igång leken?
#8 - 15 oktober 2004 15:12
Mina kilfläcksrasbora lekte när de kom i ett nytt akvarium helt för sig själva (jag var rädd att de inte skulle klara av omställningen,men istället började de leka).
Det sägs att de leker efter vattenbyte. (När de får det bättre än de hade innan). Och ja växter är bra. Mina lekte vid en Hygrophila corymbosa "Siamensis"
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=44
Den gillade de skarpt.
#9 - 15 oktober 2004 19:00
Mina far runt till praktiskt taget alla växter i akvariet, bland annat Hygrophila corymbosa "Siamensis" och amazonsvärdsplantorna, men det kommer ingen rom. Varför det? Dom bara vänder sig upp och ner och skakar på sig, ibland så åker honan till något blad själv och håller på...
#10 - 15 oktober 2004 19:53
Jag har försökt hitta storleken på denna arts ägg men inte lyckats med enkel googling eller fishbase.
Jag vet hur svårt det är att hitta ett genomskinligt notho-ägg på knappt 0,9 mm i storlek. Man får stirra så ögat nästan blöder även efter att ha tagit hjälp av tyngdkraft och centrifugalkraft och luppens hjälp.....
Så om man inte ser ägg i ett akvarium på avstånd behöver det inte betyda att de inte finns där - oftast ser man ju först de ägg som inte överlever (de som möglar).
Att ägg inte syns borde vara en överlevnadsafaktor hos fiskar som inte skyddar sina ägg.
#11 - 17 oktober 2004 17:43
Jag upptäckte nyss på ett vallisneriablad en geléklump med små ljusbruna ägg i mitt yngelakvarium där jag haft två kilfläcksrasboror under helgen. Jag undrar om det är deras rom eller om det är snigelrom...?
#12 - 17 oktober 2004 18:46
Det är nog snigelägg du hittat... Kilfläckarnas ägg sitter ett och ett och oftast under ett blad... i bland så misslyckas de med att fästa äggen och då hamnar de på botten. Om du ska ha ett lekkar till dem så är det bra med glaskulor på botten, för då kommer de inte åt de ägg som ramlar ner i alla fall... De är som sagt väldigt snabba att äta sina egna ägg... så det gäller att studera dem och när man ser att de verkligen lägger ägg, vilket kan ske efter mycket testande av olika bladundersidor, när de är klara måste man plocka upp dem genast...
#13 - 17 oktober 2004 18:57
Mina satte sin rom i små fläckar.
Rommen är inte ljusbrun utan vit/genomskinnlig.
#14 - 18 oktober 2004 06:58
Mina erfarenheter av kilfläcksrasboror hittar du på:

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/trigonostigma.htm

/Ola
#15 - 23 oktober 2004 19:42
jag plockade ur mina ur lekkaret för typ fem dar sen. Men nu har jag upptäckt två små yngel som simmar runt! Det måste ju vara kilfläcksyngel för det är dom enda fiskarna som har varit karet... dom är verkligen pyttesmå!!! Typ 4 mm lång och 1 mm tjock!! Hur ska jag göra?
#16 - 24 oktober 2004 17:54
Ingen som har haft kilfläcksyngel, som har erfarenhet?
#17 - 24 oktober 2004 18:09
Det finns flytande yngelfoder av olika märken, Wardleys small fry är ett... Det kan du hälla i akvariet några droppar några gånger om dagen... när de är nog stora för att ta nykläckt artemia är det det absolut bästa fodret. Jag tror att dina yngel skulle ta Artemia nu, men du kan ju ge dem small fry tills du har hunnit kläcka artemian.
#18 - 24 oktober 2004 19:17
Jag körde med 1 droppe small fry om dagen efter att dom lekt. Det tog ett tag för mig att upptäcka dom så först trodde jag att alla hade dött eller nått. Men tillslut upptäckte jag ett gäng. Dom käkar nyckläckt artemia som bara den. Dom har vuxit rätt rejält och nu hart dom börjat få sina röda färger och en liten kilfläck.

Jag har hört att dom ska vara välldigt känsliga. Så du får se upp vid vattenbytena och ta hellst vatten från karet där föräldrarna går.

Lycka till!
#19 - 24 oktober 2004 20:29
Jag gjorde nyss ett vattenbyte från det stora karet.

Jag får väl mata med en droppe för det är bara ett yngel, konstigt nog. Det kanske inte är värt det om det bara är ett yngel men men...

I yngelkaret så har jag ett litet stenröse och bara två små anubisar, men jag har 15 stycken "limnobium laevigatum" på ingång till karet!
#20 - 24 oktober 2004 20:52
Om det bara rör sej om ett yngel så vore det nog bäst om det fick gå i skall vi säja gammalt vatten (med kanske liten tillsats av nytt) med mycket växter (gärna javamossa) - detta lär vara ett bra recept på infusorieblomning har jag läst på andra sajter.
Det finns nog alltid en del infusorier på/vid växterna som kan vara föda för ett litet yngel
#21 - 24 oktober 2004 21:00
Håller med erikthur, det klarar sig kanske bättre utan extramat. Min erfarenhet är att med 10L vatten/yngel så behövs ingen extramat förrän efter 3-4 veckor under förutsättning att akvariet är inkört och med sand och växter.
#22 - 26 oktober 2004 15:26
Så jag kanske ska skaffa javamossa då... den kan man väl låta flyta på ytan?
#23 - 26 oktober 2004 20:35
Infusorier...vad är det?
#24 - 26 oktober 2004 21:04
...javamossa då... den kan man väl låta flyta på ytan?

Javamossa sjunker, gaffelmossa flyter. Välj växt som är där ynglen håller till. Andra bra växter är vattenormbunke som också flyter, den har mycket fina rottrådar som det verkar växa lite yngelfoder bland.

Infusorier...vad är det?

Det brukar man kalla encelliga små djur som lever i vatten.
#25 - 27 oktober 2004 16:53
Java och gaffelmossa är väl inte så vanliga, de affärer som jag har varit har inte haft det, inte då iaf. Går det att köpa löst?
#26 - 27 oktober 2004 17:53
Ursprungligen skickat av Pulcher

Java och gaffelmossa är väl inte så vanliga

Håller inte riktigt med. Letar du igenom växtkaren i affären hittar du oftast små bitar av bägge sorterna. Att få större mängd är billigast att odla själv, tar några månader. Annars går det kanske att beställa?
#27 - 27 oktober 2004 18:13
okej, jag ska skaffa det nästa gång jag är vid en djuraffär.
#28 - 29 oktober 2004 18:21
Hej igen. Ynglet har växt typ två millimeter och fått större mage sen jag började på ämnet! Jag har inte haft nån mat i, men det kanske jag kommer att behöva snart. Imorgon ska jag till en djuraffär och köpa lite grejer:
gaffelmossa(behöver den mycket ljus?), nån sorts växtgödning(mina växter börjar bli som skelett!) typ TMG, med mera.
#29 - 29 oktober 2004 21:02
gaffelmossa(behöver den mycket ljus?)

Behöver: Nej.
Vill ha: JA!
#30 - 29 oktober 2004 21:38
Frågan är om det inte är dags för dig att börja köra artemia, om du orkar fixa med det för bara ett yngels skull.
Jag lyckades ungefär lika bra med min lek och har tre fina yngel. Snart så stora så jag sätter tillbaka dem med föräldrarna och hoppas på att paletterna inte äter dem.
#31 - 30 oktober 2004 15:56
Hej, nu har jag varit på akvarielagret och köpt javamossa och flytormbunke! Det blev skitsnyggt med dämpat ljus och deras snygga rötter som hänger ner! Men det är ju faktiskt bara på 16 liter. Jag kan lägga in en bild på det sen.

Jag tänkte kanske att vildguppy skulle gå att ha i det, dom är ju så små! Eller amanoräkor, hur många?

Nån som vill tycka om fortsatta fiskköpandet?

Annons