HJÄLP MIG!!!fiskar dör..

#1 - 25 oktober 2007 19:14
jag har ett akvarium med blåciklider och kakadua och en scalare och en oscar(som ska få komma till ett 540 liter når han växt till sig)akvariumet är på 200 L...har en fluval 4...först köpte jag 4 stycken blåciklider men dagen efter var 3 döda...så 2 veckor senare åkte jag och köpte 2 nya blåciklider..hannen dog..så idag åkte jag och köpte 2 nya för sista gången..och så dör honan..har inge nitrit och nästan ingen nitrat..hade ett par med scalarer men för två dagar sen dog en så jag åkte och köpte 3 nya..dagen efter var 2 döda av dom nya..och så var det en gammal scalar som jag köpte först som dog idag..Vad är felet!???hjälp mig...:(
#2 - 25 oktober 2007 20:42
Shock....sjukdom...fixa bilder på någon av dina döda fiskar...så kanske vi kan hjälpa dig.
#3 - 25 oktober 2007 21:05
hur länge hade karet varit igång när du slängde i fiskarna, har du matat mycket?

Står karet i en lugn miljö eller är det fullt med liv och rörelse runt omkring?
#4 - 25 oktober 2007 21:23
koppar du in fiskarna som vanligt?
#5 - 25 oktober 2007 23:21
Mr_alex skrev:
en oscar(som ska få komma till ett 540 liter når han växt till sig)

Ska den få bo där själv eller? Bäst är att köpa många ungfiskar och sedan låta dem para ut sig. Att "slänga i" en ny vuxen individ i ett kar där det redan bor vuxna ciklider kan lätt medföra mobbning eller död.
#6 - 26 oktober 2007 05:11
Mr_alex skrev:
jag har ett akvarium med blåciklider och kakadua och en scalare och en oscar(som ska få komma till ett 540 liter når han växt till sig)akvariumet är på 200 L...har en fluval 4...först köpte jag 4 stycken blåciklider men dagen efter var 3 döda...så 2 veckor senare åkte jag och köpte 2 nya blåciklider..hannen dog..så idag åkte jag och köpte 2 nya för sista gången..och så dör honan..har inge nitrit och nästan ingen nitrat..hade ett par med scalarer men för två dagar sen dog en så jag åkte och köpte 3 nya..dagen efter var 2 döda av dom nya..och så var det en gammal scalar som jag köpte först som dog idag..Vad är felet!???hjälp mig...:(

din fiskkombination är inte bra det kommer med och sluta med att din oskar äter upp alt utom blåcikliderna och den är det för mycket fisk i ett 200 L
#7 - 26 oktober 2007 09:25
Kan vara syrebrist...den mängden fiskar i ett litet 200liters är som gjort för syrebrist...dog dina fiskar under natten???
Kan ju vara din oskar eventuellt som tar sig några tuggor...
Skulle aldrig köra med oskar bland kakaduor o scalarer....

Annons