Hjälp mig EBJD

#1 - 3 mars 2009 10:12
Hej.

Jag har en EBJD som alltid har kunnat ta pellets från ytan. Men nu ser man att han inte riktigt kan stänga munnen och när han försöker ta pellets så klarar han inte av att ta tag i pelletsen.

Han har också fått ena ögat större än det andra. Vad kan va fel?

Han går i ett 540 L akvarium med 4 malar

Mvh Lucas
#2 - 3 mars 2009 13:43
Hm. Skumt. De enda gångerna jag har hört om att fiskar inte kan stänga munnen är när de har fått för stora tänder (gäller endast kulfiskar) eller när de har fått jodbrist. Jodbristen leder till struma (eller fiskvarianten av det), vilket gör att körtlar sväller m.m. Då kan de få svårt att stänga munnen.

Det kan säkert finnas andra orsaker till det, men det är vad jag kommer att tänka på nu.

Förstorade ögon är ofta tecken på bakterieinfektion, vilket i sin tur kan bero på dåligt vatten. Om det hänger ihop med det andra kan jag inte säga.

Det är bara en teori från min sida, men kanske du skulle jodberika fodret eller ösa i jodhaltigt salt i akvariet?
#3 - 4 mars 2009 23:15
Hur mycket salt ska jag hälla i akvariet?

Jag har bytt vatten i snitt varranan vecka för en fisk på 540 L så dåligt vatten borde det ju inte va, bytte lika mycket när det va ca 50 fiskar förut, eller?

Mvh Lucas
#4 - 5 mars 2009 10:49
Lucas_magi skrev:
Hur mycket salt ska jag hälla i akvariet?

Jag har bytt vatten i snitt varranan vecka för en fisk på 540 L så dåligt vatten borde det ju inte va, bytte lika mycket när det va ca 50 fiskar förut, eller?

Mvh Lucas

De flesta sötvattensfiskar klarar upp till ca 2dl/100 lit salt i vattnet utan större problem. Själv kör jag 1dl/100 lit till mina malawisar, och borde dina också klara. Jag vet dock inte så mycket om EBJD och hur de tål salt, så undersök gärna det.
I ditt fall, om du går på jodbrist-teorin, skall du dessutom använda jodberikat salt, vilket man vanligtvis inte annars gör. Halten jod i sådant salt är dock ganska liten...så antingen kan det bli så att det fungerar som "vanligt" salt, eller så är jodhalten för liten för att göra nytta för fisken. Å andra sidan så kanske det fungerar? :)

Hur som helst lär det ta lång tid innan du något händer, och det kanske inte ens har med jodbrist att göra. Men rapportera gärna om hur det går!

Det låter som om du skött vattenbyten helt ok. Så dåligt vatten är det inte.

Annons