Hjälp mig använda kH test

#1 - 22 juli 2003 15:55
Jag har precis varit och köpt ett kH test, men det är klart att jag inte ska fatta hur man använder det. Det är Tetras test. Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig, bruksanvisnigen står på alla språk utom engelska!
#2 - 22 juli 2003 17:22
Jag hade lite problem med det också. Så här tolkar jag det:

Skölj "provröret" med akvarievattnet som skall testas
Ta 5 ml vatten
Droppa i en droppe i taget och räkna antalet droppar
När det blir grönt har du GH
Sedan blir det blått
När det blir gult har du KH

alltså antal droppar till det blir gult = KH.

Jag måste tillägga att jag själv tycker att det är omöjligt att se när det blir grönt. Men det är ju ändå KH jag vill mäta och det syns tydligt.
#3 - 22 juli 2003 17:27
så om jag har 5 droppar och det blir gult, då har jag 5 i kH eller vadå?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 juli 2003 18:34
Droppa i en droppe i taget och räkna antalet droppar. När det blir grönt har du GH. Sedan blir det blått. När det blir gult har du KH.

Jag vet inget om Tetras tester men det låter mycket underligt att man skulle använda samma vätska till både GH och KH. Och att samma vätska skulle ge 3 färgomslag - först från ? till grönt, sedan blått och sedan gult. I regel är ju KH lägre än GH men enligt ovan skulle det bli gult sist????
Om man kollar på Tetras hemsida verkar det också vara separata vätskor.
Men som sagt jag vet inte.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 22 juli 2003 18:52
Ja det är separata vätskor, såg att det fanns GH i butiken också. Kjell vill du hjälpa mig hur man gör?
#6 - 22 juli 2003 18:57
Det är separata tester. Däremot så är instruktionen lite klurig att tyda (speciellt som den ofta är på tyska, holländska, italienska osv) eftersom det är samma instruktion till Gh och KH.

Har du ett KH test så ska du titta efter när vätskan övergår från blått till gult.

Har du ett GH test så ska du efter när vätskan övergår från rött till grönt.

Så har i alla fall jag tolkat instruktionen.
#7 - 22 juli 2003 18:58
mitt blir inte blått. Det blir ju gult med en gång.
#8 - 22 juli 2003 18:59
-Skölj provröret med lite vatten från karet.
-Fyll provröret till 5 ml
-Droppa i testvätskan tills vätskan blir gul (ex 5 droppar=KH 5)
#9 - 22 juli 2003 19:01
mitt blir inte blått. Det blir ju gult med en gång.

Om det blir gult på första droppen så har du ett kh som är max 1.
#10 - 22 juli 2003 19:03
Om du har väldigt lågt KH men vill kunna mäta hur lågt det är så kan du exempelvis ta 15ml vatten och då motsvarar 1 droppe= 0,33 KH.
#11 - 22 juli 2003 19:05
Okej tack. Jag har2-3 tror jag.
#12 - 22 juli 2003 19:38
det har jag med, det brukar man nog ha i GBG om man inte har nåt i akvariet som påverkar vattnet massa om jag fattat det rätt!
#13 - 22 juli 2003 20:47
Åhå.. Peter1904 det var problemet. Samma bruksanvisning för två olika test. Men jag har i alla fall mätt rätt på KH. Och det var ju därför jag skaffade testet!
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 juli 2003 20:47
Det verkar ju som om ditt KH ligger under 1, vilket inte är så ovanligt. Där jag håller till (Jonsered) ligger det tyvärr också under 1.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#15 - 22 juli 2003 20:49
Hmm... Det blir ju bara lite gult på ytan, tar jag några droppar till så blir det bättre=)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 juli 2003 21:04
Det är när färgen slår om till gult som man skall avläsa. Slår det om vid 2-3 om du tagit 15 ml som Peter skriver så har du under 1.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#17 - 23 juli 2003 05:34
Men jag har bara tagit 5 ml.
#18 - 23 juli 2003 05:45
Hmm... Det blir ju bara lite gult på ytan, tar jag några droppar till så blir det bättre=)

Bara för säkerhets skull: du måste skaka om så varje droppe blandas ordentligt med vattnet. Men det kanske du fattar ändå?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 23 juli 2003 07:32
Bara för säkerhets skull: du måste skaka om så varje droppe blandas ordentligt med vattnet.

Är det så? Jag vet tester av andra fabrikat som man INTE skall skaka om. Men som sagt jag känner inte till Tetra.
Jag tycker för övrigt att det låter minst sagt märkligt att det inte medföljer någon instruktion på engelska.
Akvaristiska hälsningar
kjell
#20 - 23 juli 2003 07:42
OK - jag känner inte heller till Tetra, så det kanske var ett förhastat råd. Trodde det var självklart att man måste skaka om, så testreagensen kunde reagera med karbonaterna i vattnet så att dessa så småningom tog slut, och testet slog om. Hur går det till med tester som man inte skall skaka om?
#21 - 23 juli 2003 09:52
Jo om jag kollar på instruktionen så står det (med bilder) skaka om. Får göra det sen. HÅller med dig kjell, det borde verkligen finnas med instruktion på engelska.
#22 - 23 juli 2003 17:06
här är en länk till tetras engelska manual
http://www.tetra.de/shop/gebr/tetratest/englisch/Tetratest_GHKH.pdf
skaka försiktigt står det. ignorera början på punkt 5 ang GH.

Annons