Hjälp mig!

#1 - 26 september 2005 16:24
Startade mitt första akvarium för lite mer än ett halv år sedan och har sedan dess bara haft problem.

Gjorde som djuraffären instruerade mig vi uppstarten. Tillsatte nitrivec för nitratet, inga fiskar första två veckorna samt vattenbyte en gång i veckan (1/3 av vattnet). Efter två veckor införskaffade jag två malar som tre veckor senare låg livlösa på botten. Jag tog med vattenprov till affären som visade på normala nitrat och pH värden. Förklaringen jag fick var att det antagligen hade stressat ihjäl varandra. Fick tips om att köpa räkor istället för att få bukt på min massiva algsammling. köpte därför räkor samt kardinaltetror.

Nästa etapp var nätpansarmalar samt praktbotior (p.g.a. otroliga mängder snäckor). Dessa gjorde sitt jobb till en börjar men snart vände det och praktbotiorna dog en efter en med ca en veckas mellanrum följda av nätpansarmalarna.

Detta ända levande i mitt akvarium nu är kardinaltetrorna, räkorna samt alger alger och alger. Tycke att jag följde affärens råd men något fel måste jag ha gjort. Funderar på om det kan ha att göra med att jag vid uppstarten lade växtgrus i botten i hopp om att skapa en optimal miljö för mina växter, men att jag kanske hade för lite växter i. Där av mycket alger samt om växtgruset kanske förorenade vattnet genom för höga näringshalter på något sätt. någon annan anledning kan jag inte komma på.

Funderar nu starkt på att börja om från början och hoppas på att det ska gå bättre.

Tacksam för funderingar på vad som kan ha gått fel samt tips på enkla fiskar som jag ska sattsa på vid en eventuell nystart.
#2 - 26 september 2005 16:29
Malar brukar vara kännsliga för snabba förändringar. Du kontrolerade inte [COLOR=DarkRed]nitriten[/COLOR]? Den brukar komma krypande vid nystart för att sedan offtast explodera till massor. Men det låter som du gjort vettigt vid nystarten. Alger brukar trivas när det är övergött och varmt. Lite syrefattigt vatten med. Hur stort är ditt akvarium samt villken temperatur har du i vattnet?`Villken typ av pump har du?

//Camilla
#3 - 26 september 2005 16:31
nitrit

hej

har du förväxlat nitrAt med nitrIt? nitrit är en vanlig dödsorsak.. om du gjort det - skaffa ett nitrittest (ca 100kr), dropptest..

Lena Maria

förresten så skrev jag nyss ett meddelande och postade det, men det kom inte fram!!! Inte första gången det händer.. ?! kan det vara så att jag och cciklid postade samtidigt?
#4 - 26 september 2005 16:34
det är på 105 l. Temperaturen är 26 grader och pumpen vet jag inte. det är ett Juwel akvarium med tillhörande pump som jag hoppas är anpassad för akvariet.
Om jag skulle starta om är det en bra ide att införskaffa någon form av vattentester då och i så fall vad?
#5 - 26 september 2005 16:38
Ja jag testade nitriten och inte nitraten hos affären. fel av mig. men nitrit halten var ok.
#6 - 26 september 2005 16:45
Nitrit, Nitrat, pH och KH... Finns teststickor som tex JBL Easy Test som mäter pH, KH, GH, NO2 och NO3 på en och samma sticka, men de är inte det bästa testet. Kör själv med dessa men gör alltid två sticktest.

Sitter pumphuvudet lågt under vattenytan? I så fall kanske den inte syresätter vattnet tillräkligt.

NitrIt brukar döda det mesta i sin väg och brukar sedan omvandlas till nitrAt. Har för mig att algerna brukar frodas då. Matar du ofta?

(Lenis, jag har ingen aning, men jag vet att det ibland har kronglat vid inlägg)

//Camilla
#7 - 26 september 2005 16:47
hur många tetror och räkor har du då?
#8 - 26 september 2005 16:49
Pumphuvudet är helt under ytan.
jag har 25 tetror och 5 räkor nu.
#9 - 26 september 2005 16:51
Men vad tror ni om min teori med växtgruset?? kan det påverka?
#10 - 26 september 2005 17:11
"Växtgrus" vet jag inte riktigt vad det är, men om det är en massa gödsel inblandat i det det gruset så kan det nog vara en rimlig förklaring till algerna, ja. Växterna brukar få rätt så bra med näring från matrester och fiskarnas avföring så det räcker för dem, åtminstone så länge du inte tillsätter CO2 och har en kraftig belysning. Men om detta växtgrus inte innehåller en massa gifter så är det knappast orsaken till din fiskdöd.

Ditt filter skall helst sitta så att utblåset skapar rörelse på vattenytan. Det är det som gör att vattnet syresätts. Om du har haft mycket alger, har filtret ibland "slammat igen" och inte gjort sitt jobb? Eller har du stängt av filtret långa stunder?

När man gör rent filtret är det lätt att en stor del av bakteriestammen dör, och så får man en nitrittopp innan nya bakterier bildats. Denna nitrittopp sätter ned fiskarnas immunförsvar så att de lättare blir värddjur för olika parasiter. Sedan kan det ta några veckor, eller rent av månader, innan fisken till sist dör av detta, även om vattnet vid dödsfallet är helt perfekt.

Har du kommunalt vatten, eller egen brunn?

Praktbotior i 105 liter är inte särskilt snällt mot dem, de blir då efter en tid i ganska dålig kondition eftersom det är ett för litet akvarium för att de skall kunna leva naturligt.

Att malarna däremot skulle stressat ihjäl varandra tycker jag låter mycket långsökt.

Jag tror att det i alla fall är något "skit" med vattnet, eller att du har en sjukdom i akvariet.
#11 - 26 september 2005 17:14
Vad exakt menar du med växtgrus?
#12 - 26 september 2005 17:14
men jag har god cirkulation vid vattenytan.
Tror nog att det blir en nystart i alla fall.
Vilka fiskar ska jag satsa på. vad är lagom i ett 105 liters akvarium
#13 - 26 september 2005 17:18
Om jag skulle göra en nystart. hur bör jag gå till väga?

tömma akvariet på vatten. tvätta sanden och inredningen och sedan bara fylla på med nytt vatten??

Är det riskfritt att överföra tetrorna till det nya eller kan det bära på någon sjukdom??
#14 - 26 september 2005 17:20
" Sera floredepot växtgrus" hette det. fick tips om det när jag köpte det. antagligen bara en fälla jag gick in i. förstod sedan att det krävs en hel del växter om inte algerna ska ta över
#15 - 26 september 2005 17:34
jag tycker inte du ska göra om!

om du sköljer gruset försvinner ALLA bra bakterier

25 tetror i ett 105l! köpte du alla på en gång? iså fall är jag säker på att du fick nitrit!
#16 - 26 september 2005 17:44
ökar risken för nitrit om man köper mycket fisk på samma gång??
#17 - 26 september 2005 17:49
det är många faktorer som gör att jag vill börjar om.
miljontals med snäckor, alger över allt. samt fiskdöden. tänkte att om jag börar om från början så kanske jag kan lyckas bättre
#18 - 26 september 2005 18:08
jaa och du är nog garanterad nitrit-topp om du köper 25 tetror på samma gång, och sätter i dessa i ett akvarium som inte har mycket bra biologisk balans. eftersom ett 100l är ganska litet, och med så pass mycket fisk gör det svårare att få balans.

jag tycker inte du ska börja om, som sagt, bakterierna är säkert på G. Det jag tycker du ska göra är att köpa nitrittest (EJ MULTISTICKS) och inte köpa fler fiskar!!! köper du ett nitritttest (exempelvis JBLs dropptest) kan du hålla koll på nitriten. i nödfall brukar jag använda mig av nitrivec. hur som helst om du nu har nitrit är STORA och många vattenbyten nödvändiga, typ 2 x 50% varje dag till en början.

Lenis
#19 - 26 september 2005 20:37
Har du ett filter, eller bara pump?
#20 - 26 september 2005 20:50
jo det är filter med.
#21 - 26 september 2005 22:49
[QUOTE=karnbratt]det är på 105 l. Temperaturen är 26 grader och pumpen vet jag inte. det är ett Juwel akvarium med tillhörande pump som jag hoppas är anpassad för akvariet.
Om jag skulle starta om är det en bra ide att införskaffa någon form av vattentester då och i så fall vad?[/QUOTE]
köp aquavital multistick kollar nitrat,nitrit,gh,kh,ph. kanske inte helt exakta men ger tillräcklig indikation om nåt är fel!!
#22 - 26 september 2005 23:42
[QUOTE=sunkan aspidoras][QUOTE=karnbratt]det är på 105 l. Temperaturen är 26 grader och pumpen vet jag inte. det är ett Juwel akvarium med tillhörande pump som jag hoppas är anpassad för akvariet.
Om jag skulle starta om är det en bra ide att införskaffa någon form av vattentester då och i så fall vad?[/QUOTE]
köp aquavital multistick kollar nitrat,nitrit,gh,kh,ph. kanske inte helt exakta men ger tillräcklig indikation om nåt är fel!![/QUOTE]

nja inte helt exakta är grovt underskattat.
visar 80 nitrat nä det är under 20 enligt dropptest.
kh åt helt fel hål nitrittoppar som inte syns är bara några av dom fel jag läst här inne angåënde stickor så nä kan inte rekommendera dom överhuvudtaget.

dropptester är det bästa jbl verkar va de bästa märket där.
sera KAN i sällsynta fall visa fel på minst 1 av sina tester om det börjar bli gammalt.
använt tetratest no2 och har funkat bra för mig.

karnbratt
snäckor är inget större problem igentligen.
dom har en bra biologisk funktion då dom städar bra men störande om dom blir för många.
om du sätter dej och 2-3 ggr per dag och tar dom du ser så kommer populationen ner på mer ok nivåer rätt fort och sålänge du inte övermatar så förökar dom sej rätt långsamt.
själv brukar ja ta bort geleklumpar med svarta prickar i då det är ägg och sen tar jag bort snäckor som "gökar" och det funkar bra för min del.

kan också prova att lägga ner ett salladsblad på kvällen.
efter 2-3 timmar plockar du bort salladsbladet som förhoppningsvis har dragit till sej en massa snäckor.
rått kött ska tydligen funka också men själv är jag tveksam till att lägga i de.
jbl säljer förövrigt även en snäckfälla som man lägger en maltablett i där dom sen kryper in men kan inte krypa ut.
vissa malar lär sej öppna dom dock.

alger kommer du aldrig komma ifrån det är den hårda sanningen.
ett sätt att hålla alger på låg nivå är att ha bra filtrering.
ett annat sätt är att ha i växtgödning för är nivåerna höga går en del alger i "dvala" då dom inte kan konkurrera med växterna.
pmdd är det ja använder
www.pmdd.se

kan ta ur inredning och skrubba rent.
ta bort algbevuxna växter.
eventuellt slamsuga ÖVERSTA lagret FÖRSIKTIGT så överlever mycket bakterier i botten.

vilket filter har du ?
#23 - 27 september 2005 06:07
vilka fiskar passar bra med kardinaltetror då och ska jag pröva med ancistrus igen??
#24 - 27 september 2005 16:15
du verkar inte förstå!! ditt akvarie är fullt!! du kan knappst köpa 20 tetror till om du hade tänkt det. Eller kan kan du väl, men såvida du inte har superdeluxe-filter kommer alla dina fiskar dö då! det vore väl en enstaka mal i så fall, men ancistrus blir för stora för ditt akvarium. Kanske nån annan mal, men både pansarmalar och octocinus (rättstavat?) är stimfiskar.

en tumregel är att 1 cm fisk tar upp 1 l vatten, 25 tetror x 5 cm = 125l, + de räkor du har.
#25 - 27 september 2005 16:31
Hur många har sett en tetra på 5cm!? inte jag iaf... Snarare 3,5. Jag tycker att du verkligen kan släppa i någon mal sedan när allt kommit igång...men inte just nu som sagt..
#26 - 27 september 2005 17:09
tetrorna blir 5 cm som fullvuxna (artbeskrivning)
#27 - 27 september 2005 20:10
Ok ska vi koncentrera oss på att hjälpa inte såga, alla har vi gjort misstag. De är "mitt första akvarium" vi är inne på så nu e de bara att försöka leda karnbratt på rätt spår.

Har man mycke fisk i ett akvarium så hoppar amonium halterna i skyn och dessa triggar alger. Har du ett vanlig innerfilter med liten filtervolym så kan de inte hantera några större mängder fisk, det enda innerfilter som har ordentlig volym är nog dom hemmagjorda med blå filtermatta och powerhead.
Mitt bästa tipps mot alger är att ha ordentligt med växter, inga extrema ingrepp som årlig helsanering. De finns inte en algätare i värden som klarar av att hålla rent i ett obalanserat akvarium.
Ta det lungt det kan ta tid för ett akvarium att stabilisera sig, jag har en burk med seras flowerdepo och det tog ett tag att få ordning på de hela (mycket staghorn).
Flower depo är helt bra om man vill ha ett enkel hyglig grund till sina växter, lite mycket järn kanske men betydligt bättre än lerkulorna.
Synd nog så kan man nästan alldrig få nån vettig hjälp i akvariebutikerna, på forumet hittar du en heldel bra info de finns dock alltid olika åsikter ;)
#28 - 27 september 2005 20:22
om du syftar på mina inlägg ser jag de knappast som sågningar. Men ber man om hjälp, får ett svar, sen ignorerar svaret känns det rätt onödigt.
#29 - 27 september 2005 20:58
De handlar inte alltid om att folk ignorerar, ibland så missar folk att läsa nåt eller så kan dom missförstå nåt.
#30 - 27 september 2005 21:16
Vet inte om det är så bra att hoppa över en mal för att man har för mycket fisk? Tror nog att malen gör mer nytta än skada. Visserligen så skitar de väl ner en del, men de städar nog mer än vad de skitar ner?
Dock är det väl bättre att ha för mycket alger än för mycket nitrit ;)
Jag tycker nog att du borde få lämna tillbaka ett antal kardinaltetror om du vill det. De är som sagt lite väl många för ditt akvarium, butiken borde veta bättre. Förmodar att du hellre vill ha ett 10-tal tetror och några andra fiskar?
Vill du däremot bara ha kardinaltetror så är det ju bara att köra :)
Naturen hjälper nog till med att balansera antalet tetror i karet ändå skulle jag tippa ;)
#31 - 8 oktober 2005 08:30
Jag kan förstå om det känns tungt och att du hellre börjar om från scratch. Men som flera påpekat tardet tid för akvarier att stabilisera sig, det finns inga snabblösningar om man inte är proffs.

Börja med att lämna tillbaka 15 st av kardinaltetrorna. Släng alla fula växtdelar (nyp av algbevuxna blad), behåll rötter och fräscha blad. Skaffa fler växter så att du har gott om snabbväxande växter (som konkurrerar med algerna), t ex vattenpest, hornsärv, hygrofila polysperma. Du behöver mkt växter för att bottengödningen ska tas upp av växter istället för alger. Ev kanske du kan få nya växter i utbyte mot kardinalerna? Rör inte gruset mer än att du slamsuger det översta lagret ("dammsug" nära botten).

Rengör inredningen (skrubba rötter och stenar i hett vatten, låt dem sedan ligga i blöt över natten och skrubba igen i tempererat vatten) och gör ett 50% vattenbyte. Krama ur filtervadden. Fyll på nytt vatten, ha i lite vattenberedning och sera morena (gör vatten mjukare och något mindre algvänligt, flera alger föredrar hårt vatten).

Köp nitrattest och testa dagligen. Häll i lite sera nitrivec eller motsvarande om det behövs. Håll stenkoll i 1-2 veckor eller tills akvariet verkar stabilt. Sköt vattenbytena (25-30% en gång varje vecka) prickfritt!

När det gått minst 2 veckor, skaffa 2 pansarmalar, de är utmärkta städare genom att de äter upp matrester som annars belastar vattnet (för mkt fiskbajs och för mkt matrester är det som gör att nitrathalten stiger). Om pansarmalarna mår bra, kan du skaffa 2 till efter en vecka.

Nu har du ett stabilt akvarium med välmående kardinaltetror och pansarmalar. Om allt går bra, kan du skaffa ett par av någon dvärgciklid efter en månad. Kanske du får lust att skaffa ngn lite svårare växt, eller 4-5 otocinclus när akvariet blivit ordentligt stabilt med en konstant men låg nivå av trevliga grönalger.

Lycka till!
:) Iris

Annons