Startade mitt första akvarium för lite mer än ett halv år sedan och har sedan dess bara haft problem.
Gjorde som djuraffären instruerade mig vi uppstarten. Tillsatte nitrivec för nitratet, inga fiskar första två veckorna samt vattenbyte en gång i veckan (1/3 av vattnet). Efter två veckor införskaffade jag två malar som tre veckor senare låg livlösa på botten. Jag tog med vattenprov till affären som visade på normala nitrat och pH värden. Förklaringen jag fick var att det antagligen hade stressat ihjäl varandra. Fick tips om att köpa räkor istället för att få bukt på min massiva algsammling. köpte därför räkor samt kardinaltetror.
Nästa etapp var nätpansarmalar samt praktbotior (p.g.a. otroliga mängder snäckor). Dessa gjorde sitt jobb till en börjar men snart vände det och praktbotiorna dog en efter en med ca en veckas mellanrum följda av nätpansarmalarna.
Detta ända levande i mitt akvarium nu är kardinaltetrorna, räkorna samt alger alger och alger. Tycke att jag följde affärens råd men något fel måste jag ha gjort. Funderar på om det kan ha att göra med att jag vid uppstarten lade växtgrus i botten i hopp om att skapa en optimal miljö för mina växter, men att jag kanske hade för lite växter i. Där av mycket alger samt om växtgruset kanske förorenade vattnet genom för höga näringshalter på något sätt. någon annan anledning kan jag inte komma på.
Funderar nu starkt på att börja om från början och hoppas på att det ska gå bättre.
Tacksam för funderingar på vad som kan ha gått fel samt tips på enkla fiskar som jag ska sattsa på vid en eventuell nystart.