Hjälp med ytterfilter

#1 - 31 mars 2008 05:49
japp, då ska det snart uppdateras i akvarie-parken...
ska göra mig av med mitt Vision 180 och köra ett 375liters istället med mina Malawis, och då ska jag ju givetvis ha ett ytterfilter (+ minst 1 innerfilter)

måtten på akvariet är 150x50x50 och jag ska försöka gömma så mycket som möjligt bakom BTN-moduler...
så om nån med mycket erfarenhet vill komma med lite tips till vilket ytterfilter som är prisvärt, lättskött och helt enkelt ett bra köp!

har tittat runt lite och dessa är väl vad jag själv funderat på:

Fluval FX5
Eheim 2260
Aquael Unimax 500 (eller 700) PLUS

som ni ser så har de rätt hög liter/timme, (runt 1400-1900l/h) är det overkill på ett 375l eller? jag gillar själv när det e bra fart i vattnet och tänkte köra nåt extra filter oxå för att få bra rörelse i vattnet..
är nån av de jag skrivit överlägset, eller är där nåt annat märke eller nån annan modell som jag har missat?

hade vatt kanon om nån orkat hjälpa mig, då jag själv inte har nån större erfarenhet av just ytterfilter!
tack på förhand
//CrillePille
#2 - 31 mars 2008 06:02
Hej.

Personligen tycker jag eheimfilter e oslagbara. Men det e min åsikt.
Vet att flera här använder amtop som sägs vara ett prisvärt filter som dessutom e mkt tyst. Har dock ingen erfarenhet av det själv. Tror det finns en tråd om just amtop här på forumet. Det e bra pris på alla ytterfilter på pwss.se.

Lycka till!

Mvh Eva
#3 - 31 mars 2008 07:12
vad tror du om storleken på filterna då? är det i överkant eller är det bara bra med bra flås i det...=)
#4 - 31 mars 2008 14:27
ingen alls som känner sig manad?
#5 - 31 mars 2008 14:38
Det som brukar vara problem är att man har för lite flås. För mycket är lite svårare att få:)
Överkapacitet brukar kunna hanteras på lite olika sätt bl a med utlopp via strilrör. Har själv ett AMTop som på papperet cirkulerar vattnet 4 ggr i timmen, nominellt värde. Det verkar vara lagom i mitt akvarie och måste bedömas från fall till fall
#6 - 31 mars 2008 15:17
Om du har råd och vill ha ett filter med överkapacitet både vad gäller filtervolym och utblåshastighet så är det eheim classic 2260 som gäller, dock bör du kompletera med ett par dubbelkranar eftersom det underlättar om du inte kör avtappningsslang, det medföljer en innerpåse att köra filtermediat i vilket oxå underlättar.
#7 - 31 mars 2008 19:12
så av de 3 jag listade så rekommenderar du Eheim?

resten av det du skrev hängde jag inte riktigt med på.. :D du får gärna förklara genom PM om du har lust... (jag e helt nybörjare på ytterfilter)

tack för svaren än så länge, fyll gärna på om ni har fler idéer eller teorier...
mvh//Crille
#8 - 31 mars 2008 21:48
Eheim 2260 består av en stor motor placerad ovanpå en lika stor hink, filtret tar in vatten genom ett silrör och slang till från botten av hinken som dras genom filtermediet som fyller upp hela hinken upp till toppen där eheims näst största cirkulationspump tar hand om resten och leder upp vattnet via en en slang från toppen av ytterfiltret till ett strilrör eller ett utblås.

Filtret är som jag skrev väldigt basic och har varken finesser som påfyllnadspump, filtermediekorgar eller automatiska avluftnings funktioner, faktum är att det inte ens medföljer slangadaptrar med avstängningsventiler, däremot sitter det en avtappningskran i botten av filterkorgen som man kan koppla en trädgårdsslang och baktömma filtret vid vattenbyte för att rensa ut exkrementer och växtrester, en annan fördel är att du kan glömma behovet av ett innerfilter..

Dubbelkranar med snabbkoppling till ett 2260 monteras med fördel om du har planer på att släpa ut filtret till badrummet och rengöra det nån gång (en gång om året typ..)

Gillar inte FX5, för mycket som kan gå (och tydligen går) sönder med elektroniken, dessutom är utrymmet för filtermediet på tok för litet för ett filter med den kapaciteten.

Om Unimax 500/700 vet jag ingenting..
#9 - 1 april 2008 17:42
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3335&cat=598&page=1

nån som har erfarenhet av detta filtret? det är ändå mer än hälften så billigt som de andra jag listade ovan...
#10 - 1 april 2008 19:44
Jag kör med AM Top filter 3338 i mitt 375L malawi,Lite dåligt flås tycker jag men har aldrig haft ett tystare filter,,,Inga problem med det på 1,5år ja haft det;)
Sen har jag ett AquaClear Powerhead 70 till hjälp för cirkulationen i karet
#11 - 1 april 2008 19:45
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3335&cat=598&page=1

nån som har erfarenhet av detta filtret? ...

Ja en hel del erfarenhet finns det ju:
http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1940108
#12 - 2 april 2008 01:45
Ja en hel del erfarenhet finns det ju:

http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1940108

den länken ledde ingen vart vad jag såg? jaja..
#13 - 2 april 2008 01:46
Deje-Nicke skrev:
Jag kör med AM Top filter 3338 i mitt 375L malawi,Lite dåligt flås tycker jag men har aldrig haft ett tystare filter,,,Inga problem med det på 1,5år ja haft det;)

Sen har jag ett AquaClear Powerhead 70 till hjälp för cirkulationen i karet

haha.. jag har faktiskt gått o funderat på exakt den uppsättningen :)
tänkte att 1200l/h kunde vara i minsta laget.. och att köra ett Powerhead 50 eller 70..
blir nog så..
#14 - 2 april 2008 16:31
den länken ledde ingen vart vad jag såg? jaja..

Försök att göra en sökning i detta forum med "3383", så hittar du trådar med erfarenheter av AmTop 3338. Jag länkade till ett sökresultat med folk som har erfarenhet av AmTop 3338, men länka till sökresultat verkar inte fungera i detta forum.

Annons