Hjälp med ytterfilter

#1 - 25 augusti 2005 17:52
Hej!
Jag har precis köpt ett begagnat 180 liters akvarie. Jag fick bla med ett ytterfilter - Eheim 2222 Professional, men eftersom jag har 0 erfarenhet av ytterfilter så har jag massor av (dumma) frågor som jag hoppas ni kan hjälp mig med.
[list=1]
[*]Om jag fattat rätt så är filtret jag köpte bara lämpligt för akvarier upp till 150 l och mitt är 180. Dessutom så tänkte jag försöka mig Malawiciklider och de vill väl ha strömmande vatten. Hur löser jag det på billagaste och bästa sättet? Vill inte gärna gå och köpet ett nytt ytterfilter det första jag gör och är inte heller jättesugen på att ha ett innerfilter som tar plats. Finns det någon annan lösning?
[*]Jag fick inte med någon brukshandvisning till filtret och hittar inte heller det på Eheims hemsida. Någon som vet var man kan hitta en sådan?
[*]Hur sättar man ihop ett ytterfilter? Jag fick med en massa grejor och jag förstår i stora drag hur det ska sitta men inte exakt.
- T ex så har jag en snorkel grej plus ett rör med massa hål i och av sugfötterna att dömma så har jag räknat ut att de ska i akvariet, men var? Ska de sitta vid ytan eller längre ner? Horisontellt eller Vertiaklt?
- I själva boxen är där hål genom filtermateriallådorna. Ska man ha en slang där eller funkar det ändå?
- Slangarna i boxen sitter fast ordentligt men när man ska koppla ihop dem med de som kommer från akvariet så känns det osäkert. Det verkar bara som om man ska trycka ihop dem? Ska det vara så? Ingen risk de lossar?
[*]Filtermaterialet - Jag har tre lager. Överst någon typ av vadd, i mitten filtermatta (tror jag det heter) och längst ner något likande stora hårda makaroner? Är det ok? Om förra ägaren har kört akvariet i 1,5 år, behöver jag byta filtermaterial innan jag kör igång?
[/list]Hoppas ni förstår vad jag menar, lite svårt att förklara.
Tack på förhand!

/ Lars
#2 - 25 augusti 2005 18:57
1. Köp en cirkulationspump. Det kostar ett par hundra beroende på storlek.

2. Om inte på Eheim:s sajt så vet jag inte. Kanske någon som har här?

4. Vadd kan jag inte rekomendera då det snabbt sätter igen ditt filter. Då får du räkna med att göra rent en gång i veckan ungefär. Själv så använder jag "makaroner" som filtermaterial. Det tycker jag funkar bra för mig.
#3 - 25 augusti 2005 20:20
[QUOTE=Gimbo]1. Köp en cirkulationspump. Det kostar ett par hundra beroende på storlek.[/QUOTE]

litet fluval innefilter för ökad mekanisk rening går också.
#4 - 25 augusti 2005 20:22
En cirkulations pump ... det borde Malawicikliderna gilla men hjälper det mot den "dåliga" filtreringen.
Om jag inte ska ha vadd, vad ska jag då ha i det lagret för jag har ju redan makaroner och meningen måste vara att variera.

Hur ofta behöver man byta filtermaterial? Kan man säga något generellt?

Hur placerar jag insug / utblåset från filtret i akvariet?

/ Lars
#5 - 26 augusti 2005 07:23
[QUOTE=LarsPa]
Jag fick inte med någon brukshandvisning till filtret och hittar inte heller det på Eheims hemsida. Någon som vet var man kan hitta en sådan?[/QUOTE]

Jag har inte erfarenhet av externa filter, då jag själv bara använder internfilter och powerhead.

MEN, jag kan hjälpa dig med länk till Eheim manulen.

http://www.eheim.com/faq_man.html

De har lagt upp manualerna på hemsidan och om du bläddrar neråt på den sidan, eller söker med Ctrl-F på din modell så har du allt där.

Du har också en uppsättning med vanliga frågor angående idriftsättande och drift av filtret inklusive tips på filtermaterial på denna länk:

http://www.eheim.com/faq.html
#6 - 26 augusti 2005 09:31
Jag har iofs inte ett Eheim filter, men jag har 3 kammare i varje filter, och alla är fylda med samma sak, makaroner.Om du oroar dig för finare partiklar, skaffa en bit blå filtermatta och lägg i den ändan vattnet passerar sist på vägen genom filtret. ju finare porer desto fortare sätts den ingen, men desto mindre partiklar slipper klart igenom. Jag har bara stora makaroner, ingen filtermatta, och inget besvär av particlar som flyger runt i baljan, men det kan vara ren tur.

Bara för att ha nått att skriva vidare med, snorklen ska hänga över kanten, så du har den långa ändan nere i karet, för att suga ut vattnet, och röret med många hål i kallas strilrör, och är det man brukar använda för att släppa in vattnet igen, lämpligtvis nånstans i närheten av ytan, för cirkulationens skull.

Lycka till.
B!
#7 - 27 augusti 2005 08:11
Hej!

Tack för svaren. Det får väl bli en cirkulationspump eller ett innerfilter då. Kan inte riktigt bestämma mig.

Jag hittade tillslut också manualen på Eheim hemsida. Problemet är nu bara att jag inte hittar någon "ritning", dvs bilder som de olika numren i manualen hänvisar till. Men jag ska nog lyckas få ihop det ändå, är väl bara att se och testa. Mest rädd för att slangarna ska släppa och vattnet åka ut.

Jag trodde att själva vitsen med olika kamrar var att ha olika material för att ta hand om smutsen / bild nytig kultur på flera sätt.

Få se om jag förstått - Ska "snorklen" vara så nära botten som möjligt och stillröret horisontellt längs vattenytan.

/ Lars
#8 - 27 augusti 2005 10:24
Kamrarna är där för att du ska ha valfrihet, och möjligheter. Det beror ju lite på vilka förutsättningar man har, vilka krav som ska uppfyllas osv.

Lycka till.
B!

Annons