Hej!
Jag har precis köpt ett begagnat 180 liters akvarie. Jag fick bla med ett ytterfilter - Eheim 2222 Professional, men eftersom jag har 0 erfarenhet av ytterfilter så har jag massor av (dumma) frågor som jag hoppas ni kan hjälp mig med.
[list=1]
[*]Om jag fattat rätt så är filtret jag köpte bara lämpligt för akvarier upp till 150 l och mitt är 180. Dessutom så tänkte jag försöka mig Malawiciklider och de vill väl ha strömmande vatten. Hur löser jag det på billagaste och bästa sättet? Vill inte gärna gå och köpet ett nytt ytterfilter det första jag gör och är inte heller jättesugen på att ha ett innerfilter som tar plats. Finns det någon annan lösning?
[*]Jag fick inte med någon brukshandvisning till filtret och hittar inte heller det på Eheims hemsida. Någon som vet var man kan hitta en sådan?
[*]Hur sättar man ihop ett ytterfilter? Jag fick med en massa grejor och jag förstår i stora drag hur det ska sitta men inte exakt.
- T ex så har jag en snorkel grej plus ett rör med massa hål i och av sugfötterna att dömma så har jag räknat ut att de ska i akvariet, men var? Ska de sitta vid ytan eller längre ner? Horisontellt eller Vertiaklt?
- I själva boxen är där hål genom filtermateriallådorna. Ska man ha en slang där eller funkar det ändå?
- Slangarna i boxen sitter fast ordentligt men när man ska koppla ihop dem med de som kommer från akvariet så känns det osäkert. Det verkar bara som om man ska trycka ihop dem? Ska det vara så? Ingen risk de lossar?
[*]Filtermaterialet - Jag har tre lager. Överst någon typ av vadd, i mitten filtermatta (tror jag det heter) och längst ner något likande stora hårda makaroner? Är det ok? Om förra ägaren har kört akvariet i 1,5 år, behöver jag byta filtermaterial innan jag kör igång?
[/list]Hoppas ni förstår vad jag menar, lite svårt att förklara.
Tack på förhand!
/ Lars