Hjälp med ytterfilter.

#1 - 6 augusti 2011 10:43
Jag vet inte om jag placerade denna i rätt del av forumet men gör ett försök.

Det är som så att jag kom över två stycken ytterfilter för en bra peng men inga slangar följde med.
Det är ett Fluval 303 och ett Fluval 403, men jag blir bara helt förvirrad när jag ska köpa dom sakerna från internet.

Så här kommer några frågor:
Slangarna jag ska ha måste väl vara 12/16 iom att storleken på anslutningen är 14mm?

Ska jag ha en sån mjuk slang hela vägen ner i karet eller ska den anslutas till ett plaströr med en böj på?

Sen måste jag ju ha insugskorgar, utströmmarmunstycke osv osv.
Känns som en hel vetenskap med att få till vad jag ska, mailade pwss för nästan 2 veckor sen ifall dom kunde hjälpa mig med vad jag behöver men dom var nog inte så sugna för jag har inte fått nått svar.

Så finns det nån vänlig själ här inne som skulle kunna hjälpa mig med att pussla ihop detta?
Tex genom att skriva artikelnummer eller produktnamnen på det jag kommer tänkas behöva.

Tack på förhand!
/Patrik
#4 - 6 augusti 2011 12:51
Sen ang den slanghållaren, är det bara för en slang eller är det för båda?
Framgår inte i texten och bilden blir man ju inte så mycket klokare av.
#5 - 7 augusti 2011 20:02
ne du kör med röret ner till en bit ovanför gruset.

köp två st slanghållare. en för utblås o en för insug.
#7 - 8 augusti 2011 08:22
fast passar alla andra grejjer då?
#8 - 8 augusti 2011 10:35
Det finns inget som säger att du måste använda Fluvals grejor, du kan använda standardslang, plaströr och vad som helst som verkar rimligt. Dock är det lite större risk för läckage om du plockar ihop lite av varje, det kanske inte passar 100 % så du kan behöva slangklämmor för att få det ok. Fluvals grejor är smidiga att använda (så länge akvariet ser ut så som Fluval tror att ett standardakvarium ser ut...) och det är absolut inget fel på dem men du kan komma billigare undan med annat. Det går också för all del att använda delar till Eheim eller annat fabrikat så länge det är samma dimension.
#9 - 8 augusti 2011 10:35
fluval har helt unika mått eftersom det är en flexslang med gummiändar, stor diameter och väldigt tunn och det finns inte i vanlig slang!
#10 - 8 augusti 2011 10:59
åheim skrev:
fluval har helt unika mått eftersom det är en flexslang med gummiändar, stor diameter och väldigt tunn och det finns inte i vanlig slang!

Eftersom jag inte visste att det inte fanns nån slang som passade så har jag använt standardslang, grön, slät 16/22 mm från Imazo. Den passar direkt på Fluvals snabbkopplingsgrunka, den ger mindre broms på vattnet eftersom den har större innerdiameter och den är klart billigare. Fast när det nu inte finns nåt som passar så kanske jag borde sluta använda den???
#11 - 8 augusti 2011 16:04
Du menar att den slangen passar direkt på slangkopplingen och kan låsas fast med slangmuttern? Jag har provat tro mig och all slang har för stor skillnad mellan inner och yttermått och kan inte låsas fast eftersom muttern inte går över en tjock slang! Om du sen använder slangklämmor är en annan femma!
#12 - 8 augusti 2011 16:56
Med muttern, ja.
#13 - 8 augusti 2011 17:45
hannesc skrev:
fast passar alla andra grejjer då?

Ja alla andra grejer passar... Dessutom blir allt billigare.... Jag köpte slang för 9 kr/metern
#14 - 8 augusti 2011 17:46
åheim skrev:

Det finns i slang en välsorterad akvariebutik har dessa slangar i rätt diameter

Annons