Hjälp med vattenvärden

#1 - 22 april 2008 21:06
Jag har fått hem minadropptest idag och gjort dessa tester och undrar om det är någon som kan hjälpa mej att tyda dom? Jag vet inte om de är bra eller dåliga. Vill gärna veta om de är bra eller dåliga för både fiskar och växter.

Ph = 8
Kh= 6
Gh = 9
Nh3 / Nh4 = 0
Cu = 0
No3 = 25
Fe = 0
No2 = 0
Po4 = 0,5
#2 - 23 april 2008 17:24
Jag har kollat runt själv och hittat att jag behöver gödning då Fe är för lågt. Vilken gödning skajag välja? Ska kanske sänka Ph lite också?
#3 - 23 april 2008 17:38
Till vad för sorts akvarium skall vattnet vara?
#4 - 23 april 2008 17:48
Sorry det skrev jag inte:(

720L med Pleco, Ancistrus, Guldfisk, Praktbarb, PraktBotia, Scalare, Guld- och marmorgurami. Jag har ganskalite växter i ännu, får en heltäckande ramp på fredag och ska ävan handla växter i helgen.

Detta med kemi är min absoluta svaghet, jagfattar inte hur mycket jag än läser.
#5 - 23 april 2008 19:20
guldfisk vill ha betydligt kallare än de andra fiskarna!
#6 - 23 april 2008 20:05
JO jag läste det (efter jag köpt dom). Men de anpassade sej också stod det, de verkar trivas som fisken i vattnet:) De växer och blir större för varje dag.
#7 - 24 april 2008 10:56
mh22gw skrev:
Sorry det skrev jag inte:(

720L med Pleco, Ancistrus, Guldfisk, Praktbarb, PraktBotia, Scalare, Guld- och marmorgurami. Jag har ganskalite växter i ännu, får en heltäckande ramp på fredag och ska ävan handla växter i helgen.

Detta med kemi är min absoluta svaghet, jagfattar inte hur mycket jag än läser.

Om man skall vara jättenoga, så låter pH 8 lite väl högt i det sammanhanget. Jag föreslår att du lägger i ett par rötter och bunkrar upp med alkottar. :)
#8 - 5 maj 2008 13:14
Hold your hourses...

Högt pH, hur är nogrannheten på pH testen, avsevärd skillnad om det är strax över 8 eller strax under, dessutom

Hur gammalt är vattnet?

Tror att pH 8 snart blir 7,5

Sedan är ju ien rot och lite alkottar inte något radikalt men ändå.

En rot tycker jag iofs själv är trevligt oxå..

Annons