Hjälp med vattenbyte

#1 - 9 augusti 2006 13:00
Jag ska göra ett vattenbyte på 50%
Hur ska jag göra på bästa sätt ? ska jag hälla i varmt vatten eller kallt. ska jag hälla i allt på samma gång eller blir fiskarna stressade då ? hjälp snälla..
#2 - 9 augusti 2006 13:57
Ha ungefär samma temperatur på vattnet du fyller på med som du har i karet, kanske en eller två grader kallare. Men finns det någon speciell anledning till att du byter halva volymen? Beroende på storleken på ditt akvarium så är det bättre att byta 30% varannan till var tredje vecka.
#3 - 9 augusti 2006 14:09
Jag har fått vita pricken och nästan alla mina fiskar är döda... :/
och imorgon ska jag till frankrike så jag tänkte att det kan vara bra med ett stort vattenbyte så kanske en del av parasiterna försvinner.. Tack för svaret föresten ;)
#4 - 9 augusti 2006 14:13
Ojdå, alltid jobbigt med vitaprick men som tur är brukar medicinerna ta död på dem.
#5 - 13 augusti 2006 14:31
Jag har alltid gjort vattenbyte med vatten direkt från kranen=ca 7 grader...

Byter 30-40% av vattnet och har aldrig råkat ut för problem med det..
#6 - 13 augusti 2006 16:45
Fyller du på med 7-gradigt vatten? Det är nog tur att du inte haft fiskar som strukit med....
Bilagor:
#7 - 13 augusti 2006 23:11
Jag fyller alltid på med kallvatten direkt från kranen och fiskarna har aldrig visat tecken på att må dåligt. Den totala temperaturen i karet sjunker inte så mycket. En gång bytte jag nästan hälften och då sjönk tempen från 28 till 22. Något som doppvärmaren löser ganska snabbt. Kallvattnet är ju i regel renare än varmvattnet.
#8 - 14 augusti 2006 00:07
Det är dock en metod som är olämplig att tillämpa!
#9 - 14 augusti 2006 20:10
[quote=CBR]Fyller du på med 7-gradigt vatten? Det är nog tur att du inte haft fiskar som strukit med....[/quote]

Om fiskarna stryker med för att vattnet dalar någon grad i karet så lär dom vara försvagade av något från början.. Bara för att man byter mycket vatten med låg temperatur betyder inte det att det blir mycket kallare.. Stenar växter och grus mm håller värmen bra och värmer det nya vattnet snabbt..

Faktum är att fiskarna verkar att gilla det kalla vattnet! De samlas alltid runt den punkt jag häller i vattnet..
#10 - 14 augusti 2006 21:04
Jag gissa att det beror på att det är mer syre i det nya kalla vattnet.
#11 - 15 augusti 2006 07:09
Är det risk att det är för lite syre i vattnet överlag?? Allt verkar normalt och jag har gott om växter..
#12 - 15 augusti 2006 07:36
[quote=Radial]Om fiskarna stryker med för att vattnet dalar någon grad i karet så lär dom vara försvagade av något från början.. Bara för att man byter mycket vatten med låg temperatur betyder inte det att det blir mycket kallare.. Stenar växter och grus mm håller värmen bra och värmer det nya vattnet snabbt..

Faktum är att fiskarna verkar att gilla det kalla vattnet! De samlas alltid runt den punkt jag häller i vattnet..[/quote]
Det kan nog stämma på flera fiskar, men jag har läst om folk som på sommaren tappat i kallvatten i sina kar för att sedan se flera fiskar dö. Vissa fiskar är tåligare än andra men så stora och snabba temperatursvängingar kan aldrig vara nyttiga.

[quote=Radial]Är det risk att det är för lite syre i vattnet överlag?? Allt verkar normalt och jag har gott om växter..[/quote]

Så länge du har ett filter igång dygnet runt så bör det inte uppstå någon syrebrist. Om nu så skulle vara fallet skulle dina fiskar stå vid vattenytan och snappa efter luft.
#13 - 15 augusti 2006 17:57
Då kan jag vara lugn:)

Annons