Hjälp med val av pump!

#1 - 9 mars 2008 11:05
Hej!

Jag behöver rådfråga när det gäller val av pump.

Jag har ett 200L som jag haft en Fluval 4plus i och det har funkat perfekt.

Jag håller nu på och startar upp ett 540 liters malawi kar, där jag fick en styck eheim 2252 och en styck Fluval 4plus till. Fick även två cirk. pumpar (maxijet MP 1200)

Min första fråga är vilken/vilka pumpar/filter bör jag ha i mitt 540 kar för bästa resultat? Jag satte över min fluval så att jag fick två likadana samt en cirk.pump till 540 karet för att testa? Är det tillräckligt?? eller kanske för mycket?

Planen är att köpa ytterfilter men jag får hålla tillgodo med innerfilter så länge......

Jag satte över eheim filtret i mitt 200 liters kar men det känns som att det blir orkan i karet och fiskarna får kämpa mycket mer nu än när jag hade fluval filtret i..( har Mari Gold samt Saulosi i 200 karet)

Är det fel att ha ehiem filtret i 200 karet?

Vore väldigt tacksam för lite experthjälp....
#2 - 9 mars 2008 12:04
borde funka bra med 2252.an till dina malawi men tycker du att det blåser för mycket kan du skarva på en grövre slangbit på utblåset som du också kan värma och böja lite uppåt för att minska orkanen!
Maffia666
#3 - 9 mars 2008 13:25
Det ska inte vara några problem med det filtret i karet, har själv 2st 2252 i ett 380l hörnkar(plus ett Fluval 403 ytterfilter) och det funkar kanon. Fiskarna gillar när det är drag i karet.
#4 - 9 mars 2008 13:38
tack för snabba svar! OK, jag kör vidare med eheim i 200 karet tillsvidare och hoppas att fiskarna fortsätter och trivas. Jag undrar om det är så att jag kanske bara kan köra med 2 st fluval 4plus i 540 liters karet.....?? och helt enkelt skippa den fula cirk. pumpen.....??
Maffia666
#5 - 9 mars 2008 13:49
waxl skrev:
tack för snabba svar! OK, jag kör vidare med eheim i 200 karet tillsvidare och hoppas att fiskarna fortsätter och trivas. Jag undrar om det är så att jag kanske bara kan köra med 2 st fluval 4plus i 540 liters karet.....?? och helt enkelt skippa den fula cirk. pumpen.....??
Hmm det beror lite på vad du tänkt för fiskar och hur många, och hur mycket växter du har i karet?
#6 - 9 mars 2008 14:12
Jag kommer nog slänga i 4-5 Vallisneria lökar, i övrigt inte så mycket växter. Jag har inte bestämt mig för vad jag skall ha för fisk. Funderar på att börja med att släppa i mina 20 st. mari gold yngel, så det är möjligt att jag kör enast mbunas..... Kommer nog max ha 30 firrar totalt. Finns det någon risk med att bara köra med 2 st. fluval 4plus?
#7 - 9 mars 2008 15:17
waxl skrev:
Jag kommer nog slänga i 4-5 Vallisneria lökar, i övrigt inte så mycket växter. Jag har inte bestämt mig för vad jag skall ha för fisk. Funderar på att börja med att släppa i mina 20 st. mari gold yngel, så det är möjligt att jag kör enast mbunas..... Kommer nog max ha 30 firrar totalt. Finns det någon risk med att bara köra med 2 st. fluval 4plus?
ja risken är att filtrena inte kommer klara av den biologiska reningen och du får "oförklarliga" dödsfall!
Maffia666
#8 - 9 mars 2008 15:21
waxl skrev:
Risken är att du får rengöra filtren ofta, så jag rekommenderar att du har ett bra ytterfilter till karet, eller köper en filtermodul som du fyller med grov filtermatta och använder din cirk.pump till att driva detta filter. Sen hade jag kört med 2252 i det karet så att det blir en bra cirkulation i karet.
#9 - 9 mars 2008 16:14
Tack för tips, ja ett ytterfilter är på "önskelistan", får bli efter nästa löning!! ;-)
Bilagor:
#10 - 10 mars 2008 10:27
Jag har 2st 2252:or med extra filtermoduler i mitt 720l växtakvarium. Jag tycker dom är riktigt bra. Malawi vill ju ha rätt hög cirkulation så varför inte köra med stora innerfilter när man ändå måste kompletera ett ytterfilter med extra pumphuvuden för att få till cirkulationen.
#11 - 10 mars 2008 11:58
Gör en egen filterkorg till ett av dina fluvalfilter.
Ta rektangulär bunke i pvc utan lock.
Gör ett hål lika stort som befintliga filterkasset till ditt fluval i ena gaveln.
Köp filtermattan som du trycker fast i lådan...och sen biobollar bakom.
Sen är det bara att trycka dit ditt ena fluval4+ i gavlehålet och starta...
Inte snyggt men det kommer garanterat att kunna fungera som biologisktfilter och mekansiktfilter.
#12 - 10 mars 2008 20:11
OK, tack för tips. Att tillverka ett eget filter verkar lite meckigt och om det sedan inte heller är snyggt så går det bort helt. Jag funderar att köpa ett Fluval 305 ytterfilter och sedan behålla det ena innerfiltret. Det borde väl funka/räcka?
#13 - 10 mars 2008 20:29
waxl skrev:
OK, tack för tips. Att tillverka ett eget filter verkar lite meckigt och om det sedan inte heller är snyggt så går det bort helt. Jag funderar att köpa ett Fluval 305 ytterfilter och sedan behålla det ena innerfiltret. Det borde väl funka/räcka?

har ett 500liters kar med en fluval 4 plus och en riktigt gammal fluval vet inte vad den heter men likvärdigt flöde som i plusen och jag tycker de är rätt bra flås i vattnet faktiskt...behöver inte rengöra filtret speciellt ofta heller utan de verkar funka... Karet är 2 meter långt kan tilläggas och de e bra flås genom hela tycker jag
#14 - 11 mars 2008 06:13
Min filterbox som jag gjorde enligt förslag var av svart plast o den smälter in bra.
För att dölja den så har jag ju lite växter för samt lavastensröse framför.

Annons