Hjälp med val av malawiciklider

#1 - 28 mars 2006 05:44
Hej!
Har aldrig haft malawiciklider innan men tänkte testa det nu. Vill be om tips ang vilka arter som kan passa.

Har ett 150L akvarium.
Tänkte ha 2 arter (inte 100% säker, kanske fler om det går, eller färre om 2 är för många).
Kommer ha algätare också.

Så, några tips om arter man kan kombinera och hur många individer av varje?

Hjälp en nybörjare =)
#2 - 28 mars 2006 06:12
[quote=santacruze]Hej!
Har aldrig haft malawiciklider innan men tänkte testa det nu. Vill be om tips ang vilka arter som kan passa.

Har ett 150L akvarium.
Tänkte ha 2 arter (inte 100% säker, kanske fler om det går, eller färre om 2 är för många).
Kommer ha algätare också.

Så, några tips om arter man kan kombinera och hur många individer av varje?

Hjälp en nybörjare =)[/quote]

Själv har jag rödzebra och saulosi vilket jag tycker är en fin kombination... men då i ett lite större kar... När det gäller mängden, blir det inte så många av varje, då de önskar lite större kar... Skulle jag valt mellan de två hade jag valt saulosi, dom är jättefina.. (hanen blå, honan gul)
#3 - 28 mars 2006 09:13
Instämmer

Saulosi är trevliga, i ett 150 liters kar är det nog bäst att inte ha mer än en hane och en 2-3 honor. Röd Sebra har jag haft lite otur med, vet inte varför.
Golden är inte heller fel att fundera över, tycker dock se en tendens i vissa affärer att vissa exemplar är mindre gula.
#4 - 28 mars 2006 09:31
Hej!
Tack för bra svar. Har frågat runt lite och de flesta verkar rekommendera Saulosi och röd zebra eller Golden. Vilka färger finns röd zebra i?

1 hane och 2-3 honor av varje art blir det då.
#5 - 28 mars 2006 09:42
Rödzebran finns i rött och i blått.
Gör en sökning i zpets artregister. Tror den täcker in färgerna
och varianterna rätt bra där.
#6 - 28 mars 2006 10:00
[quote=Sacrium]Rödzebran finns i rött och i blått.
Gör en sökning i zpets artregister. Tror den täcker in färgerna
och varianterna rätt bra där.[/quote]

Hanarna finns i en skär variant också..
#7 - 28 mars 2006 10:01
[quote=Legolasxvi]Saulosi är trevliga, i ett 150 liters kar är det nog bäst att inte ha mer än en hane och en 2-3 honor. Röd Sebra har jag haft lite otur med, vet inte varför.
Golden är inte heller fel att fundera över, tycker dock se en tendens i vissa affärer att vissa exemplar är mindre gula.[/quote]

Riktigt fina exemplar av golden är ju kanonfina, men som du säger så har de en tendens att ibland vara lite "sotiga" eller bleka i färgen..
#8 - 29 mars 2006 12:24
Golden, rödzebra och lombardoi tycker jag e fint tillsammans.
#9 - 29 mars 2006 14:22
[QUOTE=hfh75]Hanarna finns i en skär variant också..[/QUOTE]

Man lär sig något nytt varje dag ;)
#10 - 30 mars 2006 07:26
Jag ska också starta upp Malawikar. Själv ska jag ha rödzebra, golden och mangano...tror det blir en kanonblandning! *längtar nära nog till döds*
Lycka till med dina malawis!
#11 - 30 mars 2006 08:05
Jag kan inte annat än att hålla med de andra som har påpekat att saulosi är ruskigt fin. Ångrar att jag inte skaffade några. Jag tror nog det skulle bli snyggt med någon en färgad blå fisk i kombination med de blå randiga och gula saulosin. Finns hur många som helst att välja bland, socolofi är fina och ganska snälla. Ett litet tips är att inhandla en grupp yngel som får växa upp tillsammans. Det blir lite mindre gruff och bråk då.
Lycka till med karet!

Annons