Hjälp med val av filter!

#1 - 17 september 2010 07:43
Hejsan!

Jag köpte ett kar på 570 l begagnat, med detta fick jag en del olika ytter samt innerfilter. Dessa är;

Eheim profesionell (en gammal version, antagligen denna http://media.photobucket.com/image/Eheim%20professionel/djlancer88/eheim004.jpg)
Ehem Powerline 2048
Ehem Powerline 2252
Eheim 2017
Har även ett Eheim 2016 ståendes.

Samtliga är i gott skick. Vissa av dem verkar också vara så gott som oanvända (inga spår av alger/synliga förslitningar osv)

Problemet är att jag inte har någon direkt koll på alla dessa filters effekt.
Jag skulle behöva tips om just vilket/vilka av dem jag bör använda. Belastningen på akvariet är ganska hög då det går stora och ganska grisiga fiskar i det.
Kan också tänka mig att sälja dessa filter för att köpa ett nytt, större. (Fluval x5?)

Hur skulle ni göra? :)

/Elin
#2 - 17 september 2010 09:56
Det beror helt på vad du ska ha för fisk i karet.
Sällskapsakvarium är din 2017 och Eheim Proffessional i dubbeluppsättning ett bra val, har du däremot sjöciklider skulle jag även plusa på med 2252 som gör lite fart på vattnet. Se till att slanganslutningen inte är sprucken på din Eheim proffesional, något som är ganska vanligt förekommande.

Har du däremot pengarna skulle jag annars köpa en Eheim 2250 eller 2260 till karet som räcker som ensamt käfttyst ytterfilter, då jag personligen har lite svårt för Fluval med ljudnivån.

Annons