Hjälp med tamduva!!!

#1 - 25 april 2008 19:33
Jag har en tamduva som krockade med min ytterdörr i en flyttkartong. Jag kan inte ha den - är det någon som vet vad jag kan göra med den. Enligt uppgift dör den om jag släpper ut den och det måste jag göra i morgon. Jag kan ju inte ha den i en kartong!!!

Den är helvit med fjädrar uppåt i nacken. Kompisen flög iväg. :( Så vad jag förstår så överlever de inte ute i det fria.

Hjälp!!!!!!!!!!!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 april 2008 19:39
Vad är det för art?
#3 - 25 april 2008 19:41
Någon av dom här kanske vet vad du kan göra http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Du-djuren-och-vaxterna/Att-ta-hand-om-skadade-vilda-djur/Kontaktuppgifter/
Eller kolla med polisen vad man kan göra dom kan ha nummer dit man kan vända sig
#4 - 25 april 2008 19:42
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi tog hand om en bortkommen tamduva på mitt gamla jobb.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har för mig att vi sökte på nätet på den beteckningen som den hade på ringen och kom i kontakt med någon som kunde tolka vems duvan var.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men det måste väl någon duvförening kunna hjälpa till med.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]edit: nu även med länk :)[/COLOR][/FONT]
http://www.sofnet.org/
#5 - 25 april 2008 19:50
Den har ingen ring. Den har fjädrarna uppåt i nacken. Helvit med smal näbb. Jättevacker. :(
#6 - 25 april 2008 19:52
Jag pratade med jourhavande viltvårdare och det var hon som sa vad jag skulle göra.
Hon sa att det är en vanlig bröllopsgåva som ska ge tur i andra länder. Sen släpper man oftast ut dem.. Men enligt tjejen på Zoonen så dör de då här i Norden :(
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 april 2008 19:53
Skaffa en stor bur och behåll den;)
Duvor är extremt trevliga som husdjur och är väldigt sociala utan att för den skull vara så krävande som papegojorna är.
#8 - 25 april 2008 20:00
Jo Behåll den :) de är väldigt sociala Fåglar.. precis som papegojor.. och som kjell säger är de inte lika krävande :)
#9 - 25 april 2008 20:13
Skaffa en stor bur och behåll den;)

Duvor är extremt trevliga som husdjur och är väldigt sociala utan att för den skull vara så krävande som papegojorna är.

Nej, jag ska inte ha någon duva. Tyvärr blir den utsläppt i morgon om ingen kan ta hand om den. Tar Skansen emot den tro???
#10 - 25 april 2008 20:58
värt att kolla... annars kan du väl lägga ut den på blocket som skänkes?
#11 - 25 april 2008 21:06
värt att kolla... annars kan du väl lägga ut den på blocket som skänkes?

Det går ju inte att ha den i en flyttlåda tills någon svarar.. Nej, jag får prova att ringa Skansen och den där viltvårdaren imorgon, de kanske vet vad jag ska göra. Men som hon sa idag så skulle jag släppa ut den i morgon. Det var en tjej på Zoonen som sa att de inte överlever ute.. Jag vet inte...

Tack ändå för hjälpen..
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 april 2008 06:59
Jag vet inte vad det är för duva men
Släpp aldrig ut djur i naturen (om de inte hör hemma i den svenska faunan)både för dess egens och för naturens skull.
#13 - 26 april 2008 07:25
Ja, men vad ska jag göra då??? Jag kan inte nacka en stor duva! Jag ska prova att ringa till Skansen.. Den borde ju kunna få bo där.. [:o] Den kan ju sjutton inte bo kvar i flyttkartongen..
#14 - 26 april 2008 07:37
Nu fick jag tag på en kille i svenska duvföreningen som säger åt mig att släppa ut den om den verkar frisk och det sa ju tjejen på viltjouren också.
Det finns ingen i närområdet som har duvor sa killen, närmaste är Uppsala. De flyger ju hem igen så det är väl större chans isf.
Den skulle ju få komma till Roslagstulls djursjukhus idag om den inte verkar må bra... Dags att kolla i lådan snart. Jag har inte velat störa den och dottern nu på morgonen.. [:o]
#15 - 26 april 2008 12:10
Känns lite oseriöst att dom ger dig rådet att släppa ut den igen. Kjells kommentar är enda vettiga att göra. Kanske någon kan avliva den åt dig annars om ingen kan ta hand om den. Låter grymt kanske
Guest
#16 - 26 april 2008 13:18
Helt OT, men nu vill jag berätta om "min" tamduva!

Hittade en sen kväll en duva fastklamrad på det lilla fönsterblecket utanför mitt fönster på 3:e våningen när jag var boendes i Malmö.
Lyckades efter en våghalsig manöver få tag på den och placerade den i en kartong. Den såg enligt mig frisk ut, men väldigt "nere".

Dagen efter när jag vaknade var duvan borta från kartongen, allt bröd jag lagt i en skål var borta. Hittade duvan på en lampa, till synes mycket välmående. Det var då jag även såg alla märkringar den hade på bägge fötterna.

Efter mååånga tfn samtal blir jag till slut uppringd av duvans ägare som bodde i Danmark. Detta var en tävlingsduva som var ute på sin första tur!
Alla pusselbitar föll på plats, för visst var duvan heltam allt!
Förmodligen hade duvan blivet desorienterad av utmattning och valt ett ljust fönsterbleck att vila på.

Nåja, jag fick instruktioner och släppte duvan fri, kände mig givetvis mycket dum, men, men...

Ett par dagar senare damp det ner ett tack-kort från Danmark.
Då slutade jag mig känna mig dum och begrep att jag trots allt hade gjort något bra.
#17 - 26 april 2008 14:57
Hoppas du berättar vad som du beslutar göra med duvan.
#18 - 26 april 2008 15:02
Jag släppte ut duvan som han instruerade mig att göra på svenska duvförbundet. Han sa att de flyger ju hem och att kompisen förmodligen satt och ropade här i skogen bakom huset, för duvan i kartongen svarade på lockropen.

Den var helt pigg och frisk, satt en stund på bron och flög sedan iväg. Vi har sökt i omgivningarna och inte sett till dem så de flög nog vidare.

Jag har inte hjärta att fånga in fågeln och sedan döda den och kärestan sitter i träden och ropar.. Nu har de kanske en chans att hitta hem [:o] Men som sagt, någon uppfödare fanns inte i närheten iaf så frågan är om någon släppt ut dem.. :(
#19 - 26 april 2008 21:40
Med tanke på danmarksduvan en off topic till. Tog loss en skrattmås som trasslat in sig i linor över en damm. Kollade vingarna som var ok men den var såklart utmattad. Satte den i kartong ett tag och när jag tittade till den igen passade jag på att trycka i den ett par fiskar. Fick sitta ett tag till. Riktigt ok nästa koll och släpper den. Måsen flyger iväg och tackar genom att samtidigt dra iväg en skit i knäet på mig. Väldigt tacksamt fågelskrälle.
#20 - 27 april 2008 13:33
Om det är t.ex brevduvor (tama klippduvor) flyger de väl hem till sitt duvslag, men är det en helt annan art, som är offer för nå´n tradition (bröllop, förmodligen utländska, som nämndes innan) och som inte förekommer i Sverige, så dör den nog. Vet inte om det kanske är vita klippduvor som används, eller en annan art?

Hur som helst, är det en annan art, van vid varmare klimat, så dör den nog, liksom de flesta undulater och nymfparakiter som råkar komma ut.

Apropå fågelskit, nå´n jäkel har spraymålat vänster bakdörr och sidoruta på min bil.
#21 - 28 april 2008 16:53
Du gjorde helt rätt som släppte ut den! Om det var en vild duva så skulle den ha blivit olycklig av att sitta ensam i en liten bur, fattar inte hur en del här ens tänkte tanken??

Det är möjligt att det bara var en vanlig "stadsduva", eftersom de inte längre är en ren art, med inblandningar från alla möjliga framavlade varianter, därav den vita färgen. Och om den dessutom faktiskt tillhör någon annan så var det ju självklart att låta den flyga hem igen, för det ska den typen av duvor i vanliga fall göra. Och som den vanliga typen av "stadsduvor" så överlever den bra i det fria, om den är vild dvs. Vi vet ju alla hur mycket duvor det brukar finnas i städer...

Duvor är trevliga fåglar att ha i hemmet, men som det egentligen är med alla andra fåglar så anser i alla fall jag att de inte bör sitta i en bur, nej en stor voljär utomhus om sommaren, och så stort som möjligt inomhus om vintern, i södra Sverige funkar det utomhus hela året om de har tillgång till bra skydd.
#22 - 28 april 2008 17:00
Vilda djur måste man väl ha tillstånd för att ta hand om skadade eller hålla överhuvudtaget?

Annons