Hjälp med sand och växter.

#1 - 15 augusti 2010 20:34
Tänkte nu starta upp vårat lilla akvarium för ett gäng Guppy i olika färger.. Denna gång vill jag ha mkt växter och genomtänkt inredning.. Men jag har haft lite otur med växterna.. Dom sitter inte kvar i gruset, och "vissnar" rätt fort.. Finns det något växtvänligt grus som man ha ha i botten? Om man lägger lite grövre grus över.. Vad använder ni med fina växter för grus? Använder ni näring och special lysrör, isf vad?
#2 - 15 augusti 2010 20:45
Jag har finkornig sand (biltemas blästersand) till mitt lilla akvarium och göder med flytande gödning och mina växter trivs som fisken i vattnet. Jag har en glödlampa som ljuskälla.

Göder du dina växter? om inte så kan det vara en idè att börja göra det. Det kan vara orsaken till att dina växter inte trivs. har du lysrör som ljuskälla? om de är gamla så kan det vara en bra idè och byta ut dem mot nya för att man brukar säga att efter ett år så har de gjort sitt, typ tappat sin glans :p.
#3 - 15 augusti 2010 20:59
macke_fisk skrev:
Jag har finkornig sand (biltemas blästersand) till mitt lilla akvarium och göder med flytande gödning och mina växter trivs som fisken i vattnet. Jag har en glödlampa som ljuskälla.

Göder du dina växter? om inte så kan det vara en idè att börja göra det. Det kan vara orsaken till att dina växter inte trivs. har du lysrör som ljuskälla? om de är gamla så kan det vara en bra idè och byta ut dem mot nya för att man brukar säga att efter ett år så har de gjort sitt, typ tappat sin glans :p.

Nått medel på flaska, en liten flaska med mörkblått innehåll..
Har vanligt lysrör, men vet inte om det kanske är för gammalt, det lyser bra...

Annons